این روزها که موفقیت و پیشرفت AR تا این حد بر سایر فناوری‌های دنیا سایه افکنده، طبیعی است اگر شاهد استارتاپ‌های واقعیت افزوده زیادی باشیم که در تلاشند چشم‌انداز متفاوتی از این واقعیت کارآفرین و اشتغال‌زا ارائه دهند.

در حالیکه هر یک از ما سرگرم واقعیت‌های جورواجور زندگی خود هستیم، دنیا بر مدار واقعیت‌های پولسازی به پیش می‌رود که انسان هنوز هم در درک پاره‌ای از آن‌ها عاجز مانده است!

همه نگاه‌ها به سمت آسمانِ فناوری‌های نوین دنیا دوخته شده تا خبر تازه‌ای از واقعیت افزوده، تکنولوژی متفاوتی که عناصر مجازی و حقیقی را لایه‌بندی و تلفیق می‌کند، بشنوند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

بعد از گسترش سریع عینک‌های HoloLens مایکروسافت و اقدامات اپل برای بکارگیری هر چه بهتر واقعیت افزوده با ARKit، بد نیست نگاهی به کمپانی‌های گمنام و کوچک‌تری بیندازیم که سعی دارند مسیر این تکنولوژی را به سمت و سوی دیگری هدایت کنند.

افراد زیادی در سراسر جهان هستند که روی AR سرمایه‌گذاری کردند و کاملا به این فناوری وفادار مانده‌اند. هرچندکه این استارتاپ‌ها تازه اول راه هستند اما در همین مدت کوتاه پیشرفت‌های چشمیگری داشتند که باعث شد نگاه ما برای گردآوری این پُست به سمت محصولات و سوابق آن‌ها معطوف شود.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

برترین استارتاپ‌های واقعیت افزوده

explore to the AR startups

با برخی از شاهکارهای استارتاپی دنیا که روی واقعیت افزوده تمرکز کرده‌اند آشنا شوید:

WaveOptics

هدف اصلی استارتاپ WaveOptics، ساخت نسل بعدی فناوری‌های مربوط به صفحه نمایش‌های واقعیت افزوده‌ای است که بر روی سر قرار می‌گیرند. دستکاری نور در مقیاس نانو (یعنی ابعاد کمتر از 100 نانومتر) از جمله تلاش‌های جدید این استارتاپ است.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

این تیم در حال کار بر روی تولید رنگ آن، صفحه نمایش موجبر با میدان دید مورب 40 درجه و همچنین ماژول‌های نوری است که امکان اتصال و ارتباط به هدست‌های واقعیت افزوده را فراهم می‌کنند.

البته همه این تلاش‌ها، در کنار تحقیقات طولانی مدتی برای آزمایش مواد مختلف برای ساخت صفحه نمایش و ساخت موجبرهای قوی‌تر در میدان دیدهای بالاتر ادامه دارند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

اما چه چیزی استارتاپ WaveOptics را از سایرین متمایز می‌کند؟ به گفته Dion Price یکی از اعضای این استارتاپ، حل مسئله عناصر مورد نیاز برای ساخت صفحه نمایش واقعیت افزوده یکی از چالش‌های این صنعت است.

به گفته او، این شرکت معتقد است که در حال حاضر قادر به ارائه یک عملکرد بصری قدرتمند، جمع و جور و ارزان قیمت است. باید دید این استارتاپ چگونه از سال آینده محصول خود را به تولید انبوه خواهد رساند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

SubVRsive

SubVRsive یک برند تازه‌کار نیست. سابقه حضور SubVRsive در قلمرو واقعیت افزوده به زمان همکاری آن با کمپانی‌های سرگرمی Lionsgate و Showtime بازمی‌گردد. SubVRsive استارتاپی است که اخیرا خبر مربوط به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های XR آنرا شنیدیم.

این آزمایشگاه‌ها در واقع استودیوهایی هستند که روی نوآوری در واقعیت افزوده تمرکز دارند و اعضا و متخصصان در آن، مشغول پروژه‌های شخصی خود هستند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

Johannes Larcher، مدیر اجرایی SubVRsive در گفتگو با Wareable می‌گوید: چون واقعیت افزوده تجربه‌ای مُرکب از دنیای مجازی و دنیای واقعی است و کاربر با آن کاملا در محیط مجازی غوطه‌ور نمی‌شود، به ما این امکان را می‌دهد تا جنبه‌های مختلف زندگی را برای استفاده از آن در نظر بگیریم و به این شکل نوآوری‌ها در AR بیش‌تر می‌‌شود.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

با وجود اپلیکیشن‌هایی نظیر بازی، سرگرمی، مرورگرها و … که ظاهرا تولید آن‌ها تمامی ندارند اکنون پتانسیل کافی برای بکارگیری واقعیت افزوده و استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

هرچندکه واقعیت افزوده بیش‌تر روی سرگرمی تمرکز دارد تا امور روزمره، اما SubVRsive مدعی است که قصد دارد با استفاده از AR به برطرف کردن مشکلات و موانع رایج زندگی بپردازد.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

Virtual Arts

کمپانی Virtual Arts در کنار کار روی واقعیت مرکب و مجازی، در بخش واقعیت افزوده بصورت اختصاصی روی خلق تجربیات و تکنولوژی‌های باکیفیت برای کاربران گوشی‌های هوشمند تمرکز دارد.

تیم طراحی یکی دیگر از برترین استارتاپ‌های واقعیت افزوده یعنی Virtual Arts متشکل از استعدادهای پیشین کمپانی سونی است که اکنون روی پلتفرمی برای دسترسی تمام و کمال همه گوشی‌های دنیا به انواع بازی‌ها، انیمیشن‌ها و تجربیات تعاملی پیرامون واقعیت افزوده کار می‌کند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

تعدادی از اعضای تیم این استارتاپ منحصرا روی واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی کار می‌کنند تا این تکنولوژی‌ها را به حد نهایی خود نزدیک سازند.

همچنین قرار است بزودی امکان ادغام واقعیت افزوده با واقعیت مجازی و در نتیجه واقعیت ترکیبی برای کاربر محقق گردد و هرزمان که مایل بود این واقعیت‌ها را باهم عوض کند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

FITAR

در حالیکه FITAR بعنوان یکی دیگر از استارتاپ‌های واقعیت افزوده مشغول کار روی واقعیت مجازی است اما قصد دارد جهشی به سمت واقعیت افزوده جهت خلق تجربه‌ای تازه در تناسب اندام و ورزش کاربران خود داشته باشد.

Sam Cole یکی از بنیانگذاران FITAR توضیح می‌دهد که علاوه بر تمرکز روی پروژه‌های فعلی، همزمان نگاهشان روی کمپانی‌های بزرگی چون Magic Leap و Microsoft است تا به اهداف نهایی خود در واقعیت افزوده دست یابند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

Sam Cole ادامه می‌دهد: ما فکر می‌کنیم دنیای فیتنس و تناسب اندام می‌تواند بواسطه واقعیت افزوده منقلب شود. بعد از اینکه جای پای خود را محکم کردیم و فعالیتمان جدی‌تر شد ما هم مایل هستیم مثل بسیاری از استارتاپ‌های واقعیت افزوده از طریق واقعیت مجازی وارد دنیای واقعیت افزوده شویم.

همانطور که می‌دانید هنوز خیلی مانده است تا تکنولوژی واقعیت افزوده و هدست‌های آن به پای واقعیت مجازی برسند.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

Everysight

بعد از آزمایش موفق عینک‌های هوشمند، Everysight در تلاش است تا عینک‌های متمرکز مخصوص دوچرخه سواری Raptor خود را ارائه کند.

تکنولوژی BEAM که توسط این کمپانی به ثبت رسیده است به دوچرخه‌سواران امکان آموزش و یادگیری حرفه‌ای را با مشاهده اطلاعاتی از طریق عینک‌های هوشمند خود می‌دهد.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

بیننده از دریچه این عینک‌ها اطلاعات مختلفی نظیر زمان، فاصله، ضربان قلب، سرعت و قدرت را به همراه چشم‌اندازی از مسیر با وضوح بالا مشاهده می‌نماید.

مهم‌ترین ویژگی عینک‌های Raptor دیدی است که دوچرخه‌سوار در طول مسیر از محیط دارد. در حالیکه یک دوچرخه‌سوار معمولی دیدی محدود از اطراف خود دارد. با استفاده از این عینک، دید شما از اطراف بی حد و حصر می‌شود.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

با این عینک نه فقط در روزهای آفتابی که دیدِ خیلی خوبی از اطراف داریم بلکه در تمام اوقات و خصوصا شرایطی که دوچرخه‌سوار با سرعت بالا و در تنش رکاب می‌زند، محیط را رصد خواهیم کرد. دقیقا مثل کسی که دو چشم دیگر پُشت سر خود دارد!

قیمت و چگونگی دسترسی به این عینک‌های شگفت‌انگیز هنوز مشخص نیست؛ اما انتظار می‌رود که بزودی زود عرضه شود چون مراحل نهایی توسعه و تولید آن طی شده است.

استارتاپ‌های واقعیت افزوده

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *