اندروید O و iOS 11 محصول نهایی تلاش دو کمپانی گوگل و اپل هستند که فعلا در مرحله تست و ارزیابی قرار دارند. این پیشرفت تمامی ندارد و هنوز هم گوگل و اپل مشغولند تا بهترین نسخه از OS خود را به جهانیان معرفی نمایند.

چند سالی می‌شود که اندروید تبدیل به یکی از روزمره‌های زندگی مردم جهان شده است. اندروید از هشت سال پیش و از همان وقتی که اولین آیفون پا به عرصه وجود نهاد، پابه‌پای iOS حرکت کرده و به آنچه‌که امروز می‌بینیم تبدیل شده است.

البته این موفقیت یک شبه حاصل نشده؛ مدت زیادی طول کشیده تا اندروید و iOS در میان تمام رقبای خود به قد و قواره یک سیستم عامل کامل و قابل قبول برسند.

اندروید O و iOS 11

حدود دو ماه از خبر عرضه جدیدترین نسخه از سیستم عامل‌های اندروید و iOS می‌گذرد. گوگل و اپل هر دو رسما اعلام کرده‌اند که قرار است تفاوت‌های ساختاری زیادی در ورژن جدید با ورژن‌های قدیمی‌تر مشاهده شود.

این خبر نوید یک تحول اساسی را در گوشی‌های پیکسل 2 گوگل و آیفون 8 به طرفداران این دو برند می‌دهد تا بی‌صبرانه منتظر عرضه نسخه رسمی اندروید O و iOS 11 باشند.

اما طبق معمول سوال کلیشه‌ای همیشگی به وجود می‌آید که با وجود تغییرات اخیر، اندروید بهتر است یا iOS؟

اندروید O و iOS 11

هرچندکه تا اعلام رسمی و استفاده خودِ کاربران از اندروید O و iOS 11 این مقایسه همچنان قطعی نیست اما در هات اپ نیوز تلاش کردیم تا قطعات این پازل را در کنار هم قرار دهیم و نقد و بررسی کاملی بر ویژگی‌های محتمل این دو سیستم عامل داشته باشیم.

نقد و بررسی اندروید O و iOS 11

Which One is Better – IOS 11 Or Android O?

وقتی صحبت از گوگل به میان می‌آید بدون شک به یاد پیشرفت‌های اندروید در استفاده از هوش مصنوعی می‌افتیم. گوگلی که در بکارگیری هوش مصنوعی سرآمد بوده است حالا با امکان کُپی‌برداری هوشمند اطلاعات، ارتقا توانایی‌های دستیار صوتی و امکانات دیگری که به تفصیل در معرفی ویژگی‌های اندروید 8.0 یا اندروید O بدان پرداختیم؛ به جنگ اپل آمده است!

اندروید O و iOS 11

البته اپل هم در این رویارویی بی‌سلاح نیست و گفته می‌شود خبرهای غافلگیرکننده زیادی برای کاربران آیفون دارد که بزودی در آیفون 8 از آنها رونمایی خواهد کرد!

توصیه می‌کنیم پیش از اینکه نسخه رسمی اندروید O و iOS 11 در اکتبر و سپتامبر امسال عرضه شوند، نگاهی اجمالی به ویژگی‌های جدید آن‌ها داشته باشید:

اندروید O

  1. عملکرد چند وظیفه‌ای و چندگانه دستگاه با حالت تصویر در تصویر برای انجام همزمان کارها
  2. ظهور نقاط اطلاع‌رسانی یا اعلان روی آیکن هر اپلیکیشن بلافاصله وقتی تغییراتی روی آن صورت می‌گیرد یا پیغام خاصی می‌رسد
  3. انتخاب هوشمند متون؛ قابلیت Smart Text Selection قادر است بخش‌های خاصی مثل اعداد و آدرس را بصورت خودکار شناسایی و برای کُپی پِیست کردن انتخاب نماید
  4. پُرکردنِ خودکار فیلدها مثلا وقتی که لازم است نام کاربری یا پسورد را در بخش خاصی وارد کنیم
  5. قابلیت حیاتی توقف برنامه‌ها در پس‌زمینه که به طول عمر باتری و جلوگیری از مصرف ناخواسته شارژ کمک می‌کند

اندروید O و iOS 11

iOS 11

  1. امکان پرداخت از درگاه اپل‎پی(Apple pay) از طریق برنامه iMessage اپل
  2. امکان بکارگیری و مدیریت همزمان اسپیکرهای مختلف برای تجربه بهترین کیفیت صدا
  3. جلوه متفاوت و زیبای واقعیت افزوده
  4. امکان تصویربرداری زنده در حجم خیلی بیش‌تر بدون نگرانی بابت اشغال حافظه
  5. حالت DND در طول رانندگی (لطفا مزاحم نشوید) که بصورت خودکار به فردی که در حال تماس یا فرستادن پیام به شما است یک متن پیش‌فرض را ارسال می‌نماید

اندروید O و iOS 11

بررسی دستیار صوتی در اندروید O و iOS 11

دستیار صوتی چیز جدیدی نیست و مدت‌ها است که اپل و گوگل از دستیار صوتی در سیستم عامل اندروید و iOS رونمایی کرده‌اند. حتی گوگل به پشتوانه این دستیار، جستجوی صوتی را هم معرفی کرد تا کاربران گوشی‌های هوشمند خیلی راحت‌تر در موتور جستجوی گوگل به کاوش بپردازند.

اندروید O و iOS 11

اما در مقایسه دستیار صوتی گوگل و سیری معروف اپل باید اعتراف کرد که دستیار گوگل یک قدم جلوتر از سیری بوده است. دستیار صوتی اندروید قادر است اشیا مختلف را شناسایی کرده و تشخیص بدهد. به علاوه کاربر می‌تواند جزئیات مرتبط با آن شی را بصورت صوتی به دستیار گوگل اعلام نماید.

فرض کنید در یک مهمانی خانوادگی هستید و یکی از مهمانان درباره نام برند بشقاب زیبایی که در دست او قرار دارد از شما می‌پرسد. اگر نام سازنده بشقاب را نمی‌دانید خیلی سریع می‌توانید گوشی اندرویدی خود را باز کرده و آن‌را سمت بشقاب بگیرید تا گوگل سریعا نام سازنده، جنس بشقاب و اطلاعات مرتبط را به شما نمایش دهد.

حالا این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با توجه به فاکتور دستیار صوتی در اندروید O و iOS 11کدام یک برنده این رقابت هستند؟

واقعیت مجازی و افزوده در اندروید O و iOS 11

در باب واقعیت افزوده و مجازی به نظر می‌رسد اپل حرف‌های بیش‌تری برای گفتن داشته است. البته گوگل هم تاکنون پروژه‌های زیادی را در این زمینه پیش برده است که پروژه تانگو و واقعیت مجازی دی‌دریم برخی از آن‌ها می‌باشد.

اندروید O و iOS 11

با این‌حال پلتفرم واقعیت افزوده اپل در مقایسه با هرآنچه وجود دارد همچنان بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده دنیا به شمار می‌رود و به جرئت می‌توان گفت اپل با این پلتفرم برنده اصلی رقابت بین اندروید O و iOS 11 برای واقعیت افزوده خواهد بود.

مقایسه پیامرسانی در اندروید O و iOS 11

قطعا اپل با وجود اپل‌پی در برنامه iMessage که امکان اتصال مستقیم به حساب بانکی را فراهم می‌آورد، ستاره این میدان خواهد بود. این در حالی است که پیامرسانی در اندروید فقط به ارسال متن محدود می‌شود و اگر کاربری بخواهد همزمان عملیات بانکی را انجام دهد باید از اپلیکیشن دیگری به ناچار استفاده کند.

اندروید O و iOS 11

با این اوصاف قطعا در پیامرسانی هم شانس با iOS 11 همراه است؛ البته در کشورهایی که امکان اتصال اپل به پایانه‌های بانکی آن‌ها وجود داشته باشد!

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *