هنوز به نقطه‌ای که پدیده بازی‌های واقعیت مجازی مثل بمب صدا و دنیا را آشفته‌حال کنند، نرسیدیم؛ اما قطع به یقین در دوره‌ای قرار داریم که تکنولوژی VR نقل و نبات محافل شده، بر سر زبان‌ها افتاده و طوفانی به پا کرده است و خیلی زود آینده جهان را شکل می‌دهد.

واقعیت مجازی آمده تا به ما بفهماند که خودران گوگل، ربات‌های شبیه‌ساز و هوش مصنوعی به کار برده شده در آن‌ها، قلقلک ساده‌ای بیش نبودند؛ VRR، اپلیکیشن‌های آن و نسل بازی‌های واقعیت مجازی به زودی شوک اصلی را به دنیا وارد خواهند کرد!

بازی‌های واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا VR پدیده‌ای تازه و متمایز می‌باشد که جهان را وارد دوره تازه‌ای کرده است. واقعیت مجازی در همین مدت کوتاه در همه صنایع روز دنیا، همه رشته‌ها، شاخه‌ها و علوم مختلف دخالت داشته و اکنون هیچ عرصه‌ای وجود ندارد که ظرفیت تاثیرپذیری از VR را نداشته باشد.

به جز سرگرمی، بازی و برنامه‌های مرتبط با آن، پتانسیل بالقوه‌ای در حوزه کسب و کار هم جهت ورود تکنولوژی VR وجود دارد. اگر این همه ایده خلاقانه واقعیت مجازی و ظرفیت وجود نداشت، قطعا ما هم در هات اپ نیوز به این فناوری جدید به عنوان یک بخش مستقل نگاه نمی‌کردیم.

بازی‌های واقعیت مجازی

به همین دلیل است که بازی‌های واقعیت مجازی و بطور کلی این پدیده نوظهور، معادن طلای پُرعیار دنیای متغیر ما هستند. مُرور تاثیرات بازی‌های واقعیت مجازی در زندگی ما فرصتی است تا بهتر از همیشه متوجه اتفاقات و تحولات تکنولوژی در زندگی خود باشیم.

تحولات حاصل از بازی‌های واقعیت مجازی در دنیا

Impacts of VR games in world

قبلا تصویر واقعیت مجازی و افزوده در سال 2017 را پیش‌بینی کرده بودیم. نیازی به فکر کردن و تامل ندارد. قطعا بازی‌های واقعیت مجازی چرخ صنعت دلمرده‌ای را که از مدت‌ها قبل متوقف شده است، به حرکت وا‌ می‌دارد و این عرصه را احیا می‌کند.

بازی‌های واقعیت مجازی

تمایل به استفاده از تکنولوژی‌های خانگی مثل همین بازی‌هایی که بصورت جمعی یا انفرادی در محیط خانه قابل استفاده هستند، بازار واقعیت مجازی را زنده نگه داشته است.

اکنون واقعیت مجازی بازار بزرگی را در دست دارد. بازاری دست‌نخورده که به شدت نیازمند نگاه توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران خُرد و کلان می‌باشد.

واقعیت مجازی برای ممکن شدن ناممکن‌ها

با تکنولوژی VR، تمام دنیا در حال انتقال و حرکتی آرام است که قطعا مشتریان، کسب و کار‌ها، مُحَصِلان، هنرمندان و محققین بهتر از هر کسی متوجه این جریان خواهند شد. جریانی برای ممکن‌کردن ناممکن‌ها!!

بازی‌های واقعیت مجازی

شاید فکر اینکه یک دانش‌آموز ایرانی بتواند سایتی تاریخی را در کیلومتر‌ها دورتر از وطنش در کشور یونان ببیند، قبلا غیر ممکن بود، اما وقتی با بهره‌گیری از واقعیت مجازی یک معمار یا طراح می‌تواند اثر رنگ‌ها را روی دیوار و کف منزل بصورت کاملا واقعی به مشتریانش نشان دهد، مسلما این بازدید علمی واقعی در عالم مجازی آن هم از آنسوی دنیا غیرممکن نیست!!

بازی‌های واقعیت مجازی

VR در هر زمینه‌ای که به ذهن برسد، دست بُرده است. در دنیای بهداشت و درمان از VR به کَرات جهت درمان استرس بعد از سانحه و ترس و فوبیا‌هایی که معمولا بر انسان غالب می‌شود، استفاده شده؛ این شیوه درمانی ترس انسان را با قرار دادن او در معرض جانوران ترسناک، ارتفاع یا تاریکی محض پُرتنش، تعدیل می‌نماید.

نمونه استفاده از واقعیت مجازی برای درمان ترس توسط اپلیکیشن Fearless که در آن می‌توانید عنکبوت‌ها را در آغوش بگیرید؛ تحقق یافته است!

واقعیت مجازی بازاری پیشرفته اما در حال توسعه!

نمی‌توان دقیقا گفت بازی‌های واقعیت مجازی و سایر برنامه‌های مرتبط با آن در حال توسعه هستند یا آنچه که ما اکنون می‌بینیم، نهایت تکنولوژی ممکن در دنیا بوده است. راستش را بخواهید این پدیده، آنقدر شگفت‌آور بوده که خیال قوی انسان بیش از آن را دیگر نمی‌تواند متصور شود.

اینکه سرمایه در این بازارِ در حال توسعه کجا اختصاص یابد، خود یک فرصت بزرگ برای توسعه‌دهندگان می‌باشد. این فرصت، اشتهای تجاری متخصصان را برای تولید بازی‌های سنتی و مُدرن افزایش خواهد داد.

بازی‌های واقعیت مجازی

رشد تولید تجهیزات واقعیت مجازی

وقتی تولید تجهیزات واقعیت مجازی نظیر کنسول‌های خاص و هدست‌های مخصوص آن توسط مهره‌های کلیدی این صنعت نظیر Oculus و HTC Vive بالا رود، افزایش چشم‌گیر تولید بازی‌های واقعیت مجازی نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

بازی‌های واقعیت مجازی

افزایش تقاضا برای بازی‌های واقعیت مجازی

آخرین هدست‌هایی که مسلما محاسبه پیچیده‌ای برای تولید آن‌ها انجام شده، در مرکز توجه کاربران قرار دارند. تولید کنندگان فناوری نظیر HTC 2 هرروز با تقاضاهای بیش‌تری برای تولید روبه‌رو می‌شوند.

یک نمونه موفق

Gattai Games، یک استارتاپ سنگاپوری است که بازی موفق و هیجان‌انگیز Lurking را در همین راستا تولید نموده‌است. شیوه استفاده از واقعیت مجازی در این بازی جالب می‌باشد و در آن، تنها راه بازیکن برای دیدن و شناسایی مسیر، گوش دادن به نواها است.

آقای جاستین به عنوان یکی از سازندگان و سهام‌داران این استودیو می‌گوید:
واقعیت مجازی بُعد تازه‌ای برای هر صنعت است و با استفاده از آن می‌توان تجربه کاربری افراد را به بالاترین سطح ممکن رساند. Gattai Games بازی‌هایی را به کمک واقعیت مجازی می‌سازد که مسلما سازندگان بازی‌های سنتی که برای هدایت کاربر متکی به صدا و تصویر هستند، آن‌ها را درک نمی‌کنند.

بازی‌های واقعیت مجازی معادن طلای دست‌نخورده‌ای هستند که کمپانی‌ها باید آن‌ها را کشف کنند.

بازی‌های واقعیت مجازی

Gattai Games استودیویی پُرافتخار است و عنوان بهترین بازی‌های دانشجویی و برتر در جشنواره فناوری IGF چین در سال 2014 برای بازی Lurking و نامزدی در جشنواره Sense of Wonder Night توکیو در سال 20144 از جمله افتخارات این کمپانی می‌باشند.

محصول بعدی این استودیو بازی Stifled است که جانشین خوبی برای بازی Lurking می‌باشد.

تغییر روح بازی‌ها با فناوری VR

هر چقدر که مشتریان و بازیکنان با این تکنولوژی بیش‌تر آشنا می‌شوند و ارتباط بیش‌تری با این فناوری برقرار می‌کنند، بسیار ساده‌تر آن‌ها را به عنوان ابزاری برای زندگی در آغوش می‌کشند.

بازی‌های واقعیت مجازی

آینده خوشی که در انتظار VR قرار دارد

سطح غوطه‌وری کاربران در بازی‌های واقعیت مجازی، تعامل و حس آزادی متفاوتی که با این گیم‌ها تجربه می‌کنند، درب تجربه فیزیکی و مجازی را به روی آن‌ها باز می‌کند؛ گویی همه دنیا زیر پای آن‌ها قرار دارد، در حالیکه آن‌ها فقط یک جا ایستاده یا نشسته‌اند!!

VR: واقعیتی که از شما پادشاه می‌سازد

در آینده‌ای نزدیک استارتاپ‌های بیش‌تری برای توسعه این تجربه با گسترش برنامه‌های کاربردی و بازی‌های جذاب‌تر وارد میدان عمل خواهند شد. در طول این فرآیند، واقعیت مجازی هر کسب و کار را به یک پادشاه تبدیل می‌کند.

پادشاهی که قدرت و اقتدار کامل را در اختیار دارد تا در مرکز صحنه بایستد و بر اکوسیستم درحالِ تحولِ امروز با تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی اعمال نفود نماید.

بازی‌های واقعیت مجازی

شما چه فکر می‌کنید؟

آینده بازی‌های واقعیت مجازی را چطور پیش‌بینی و توصیف می‌کنید؟! دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *