خانه ورزش اخبار ورزش به بهانه انتقال زلاتان جدید به دورتموند؛ وستفالن و کارخانه ستاره سازی

به بهانه انتقال زلاتان جدید به دورتموند؛ وستفالن و کارخانه ستاره سازی

0

ايساك مهاجم ١٧ ساله سوئدی AIK سولنای سوئد با قراردادی به ارزش ٩ ميليون يورو تا سال ٢٠٢٠ به دورتموند پيوست.  او که با لقب زلاتان كوچك ياد می شود تاكنون ٢ بازی ملی برای سوئد انجام داده است. او بين سال های ٢٠١٦ تا ٢٠١٧ در ٢٩ بازی برای AIK ١٣ گل به ثمر رساند.

به بهانه انتقال ایساک، پدیده جوان سوئدی به بروسیا دورتموند، ١٠ بازيكن جوانی كه به این تیم پيوستند و تبديل به ستاره های فوتبال اروپا شدند را بررسی مي كنيم:

١- ده ده: اين بازيكن برزيلی بدون شک یکی از محبوب ترین بازیکنان خارجی تاریخ باشگاه دورتموند محسوب می شود. در سال ١٩٩٨ با ٢٠ سال سن از اتلتيكو مينيرو به دورتموند پيوست و تبديل به يكي از باسابقه ترين برزيلي های بوندسليگا شد. شماره ١٧ معروف دورتموند تا سال ٢٠١١ به مدت ١٣ سال در پست مدافع چپ برای زرد پوشان وست فالن به ميدان رفت و حتی موفق شد بازوبند كاپيتانی دورتموند را هم بر بازو ببندد. او در اين ١٣ فصل در مجموع ٣٩٨ بازی برای زنبورها انجام داد كه حاصل آن ١٣ گل و ٥٦ پاس گل بود.

٢- توماس روسيچكی: در اوایل سده جدید دورتموند سرمایه گذاری زیادی انجام داد و چند بازیکن را با انتقالی گران قیمت به وستفالن کشاند. این ولخرجی ها در سال های بعد باعث افت شدید دورتموند از نظر مالی و از نظر جایگاه در بوندس لیگا شد. يكی از پديده های سال های نه چندان دور فوتبال چك توماس روسيچكی بود كه در اسپارتاپراگ چهره شد و در ٢٠ سالگی مديران دورتموند با انتقالی ۱۴،۵ میلیون یورویی او را به خدمت گرفتند. روسيچكی به سرعت نزد هواداران دورتموند محبوب شد. او در ٥ فصلی كه پيراهن اين تيم را به تن كرد ٢٤ گل و ٤٦ پاس گل به ثبت رساند و يك بار هم فاتح بوندسليگا شد. او سپس به عنوان گرانترين بازيكن تاريخ چك از دورتموند به آرسنال پیوست.

٣- متس هوملس: مدافع خوش استيل حال حاضر بايرن مونیخ كه در تيم های پايه اين باشگاه حضور داشت در سال ٢٠٠٨ در سن ١٩ سالگی به صورت قرضی راهی دورتموند شد و ١ سال بعد دورتموندی ها با مبلغ ٤ ميليون يورو به طور قطعی او را خريدند. بازي های فوق العاده هوملس برای دورتموند او را به يكی از بهترين مدافعان دنيا تبديل كرد به طوريكه در جريان قهرمانی ژرمن ها در جام جهانی ٢٠١٤ برزيل نقش كليدی ايفا كرد. هوملس ۸،۵ سال در دورتموند توپ زد و در مجموع ٣٣٣ بازی ٢٧ گل و ١٦ پاس گل به ثبت رساند. از افتخارات هوملس می توان با دورتموند می توان به ۲ قهرماني بوندسليگا و ١ قهرمانی جام حذفی و ٢ قهرمانی سوپر كاپ آلمان اشاره كرد.

٤- شينجی كاگاوا: او در سال ٢٠١٠ و در ٢٠ سالگی با قراردادی آزاد از سرزو اوزاكا به دورتموند پيوست. وي با درخشش در بوندسليگا مورد توجه فرگوسن قرار گرفت و با قراردادی به ارزش ۱۶ ميليون يورو به منچستر یونایتد رفت و در اين تيم به اولين ژاپنی قهرمان ليگ برتر مبدل شد. كاگاوا پس از ٢ سال حضور در انگليس در سال ٢٠١٤ دوباره به دورتموند بازگشت. كاگاوا در مجموع ١٩٤ بازی با پيراهن دورتموند به ميدان رفت كه حاصل آن ٥٧ گل و دادن ٤٧ پاس گل بود. همچنين او ٢ بار قهرمان بوندسليگا و ١ بار فاتح جام حذفی با دورتموند شد.

٥- روبرت لواندوفسكي: مهاجم کنونی بایرن مونیخ در لخ پوزنان لهستان چهره شد و در سال ٢٠١٠ در ٢١ سالگی با ٤.٥ ميليون يورو به دورتموند پيوست. او ٤ سال در اين تيم حضور داشت و در مجموع ١٨٧ بازی امار خيره كننده ١٠٣ گل و ٤٣ پاس گل به ثبت رساند و خود را به عنوان يك مهاجم كلاس جهاني خودش را معرفی كرد. لواندوفسكي در سال ٢٠١٤ با قردادی آزاد به اصلی ترين رقيب دورتموند در بوندسليگا پيوست. اغلب كارشناسان فوتبال دنيا او را در زمره برترین مهاجمین جهان قرار می دهند.

٦- ايلكای گوندوغان: بازيكن ترك تبار حال حاضر منچستر سيتي در سال ٢٠١١ از نورنبرگ با ٦.٥ ميليون يورو به دورتموند امد. او از همان ٢٠ سالگی نشان داد پتانسيل تبديل شدن به بازيكنی بزرگ را دارد. هافبكی مقتدر با پاس های دقيق، شوت زن و تكنيكی كه خيلی زود در تركيب ثابت يورگن كلوپ قرار گرفت. گوندوغان در مجموع ١٨٠ بازی براي دورتموند انجام داد و طی آن ١٨ گل و ٢٥ پاس گل به ثبت رساند. او به همراه زنبورها ١ قهرمانی ليگ ١ قهرمانی جام حذفی و ٢ سوپر كاپ آلمان را فتح كرد. به گفته خودش تلخ ترين گل دورانش را در فينال ليگ قهرمانان اروپا در مقابل بايرن در ورزشگاه ومبلی به ثمر رساند كه منجر به شكست دورتموند و قهرمانی بايرنی ها شد. گوندوغان تابستان امسال با ٣٠ ميليون يورو به منچستر سيتی پيوست تا شاگرد پپ در اين تيم شود.

٧- ماركو رويس: رويس با درخشش در مونشن گلادباخ در ٢٢ سالگی مورد توجه كلوپ قرار گرفت و با ۱۷ ميليون يورو به دورتموند پيوست. او در ١٩١ بازی ٨٧ گل و ٦٤ پاس گل به ثبت رساند چه بسا اگر مصدوميت های پی در پی اجازه مي داد اين آمار به مراتب بالا تر بود. با اين حال او يكی از اركان اصلی اين تيم به حساب می آید و محبوبيت فوق العاده ای بين هواداران تيفوسی دورتموند دارد و بعد از پيوستن هوملس به بايرن بازوبند كاپيتانی به رويس داده شد. همچنين او يكی از وفادارترين بازيكنان اين تيم به حساب می آيد بطوری كه در سال ٢٠١٤ پيشنهاد رئال و بارسا را رد كرد.

٨- پير امريك اوباميانگ: ستاره گابنی دورتموند در سال ٢٠١٣ و در ٢٣ سالگی از سنت اتين فرانسه با مبلغ ١٥ ميليون يورو به اين تيم پيوست. و حالا ستاره اصلي دورتموند به حساب می آيد و يكی از شانس های مسلم كسب عنوان اقاي گلی بوندسليگا محسوب ميشود. اوباميانگ تا حالا ١٩٨ بازی برای دورتموند انجام داده كه حاصل آن آمار خيره كننده ١١٦ گل و ٣٩ پاس گل بوده است. بطور حتم در تابستان پيش رو اوباميانگ از اهداف اصلي تيم های متمول اروپايی خواهد بود.

٩- هنريك مخيتاريان: شايد به جرات بتوان عنوان موفق ترين ارمنی فوتبال اروپا را به او داد. مخيتاريان با درخشش در تيم شاختار دونتسك اوكراين چهره شد و در سن ٢٣ سالگی با ۲۷ ميليون يورو به دورتموند پيوست. او ٤ سال در اين تيم حضور داشت و در مجموع ٣٠ گل به ثمر رساند و ٢ بار هم عنوان قهرمانی بوندسليگا را همراه با دورتموند به دست آورد. سر انجام در تابستان امسال همانند ديگر ستاره های ساليان اخير دورتموند كه راهی تيم های ثروتمند اروپايی شدند او نيز با ٣٠ ميليون يورو راهی اولدترافورد شد.

١٠- عثمان دمبله: جوان ١٩ ساله فرانسوی كه فصل گذشته عملكرد خيره كننده ای در تيم رن داشت تابستان امسال با ۱۵ ميليون يورو به جمع شاگردان توماس توخل اضافه شد و پيراهن دورتموند را به تن كرد. دمبله در نیم فصل اول بوندس لیگا عملکردی خیره کننده داشته و یکی از بهترین بازیکنان این لیگ بوده است. وی توانست در ٢٥ بازی كه براي دورتموند انجام داده است آمار ٥ گل و ١٢ پاس گل را از خود به جای بگذارد. بايد ديد تيم های متمول اروپايی چه زمانی اين هافبك خوش تكنيك را از چنگ دورتموندی ها در می آورند.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *