E3 شلوغ‌تر از همیشه

امسال اولین سالی بود که E3 برای عموم باز بوده و افراد می‌توانستند با خرید بلیط ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلاری به E3 امسال ورود پیدا کنند و از قسمت نمایش بازی‌ها، پنل‌های گفتگو و دیگر رویدادهای آن استفاده نمایند. سال‌ها بود که تقاضای این موضوع از سوی گیمران صورت می‌گرفت. پارسال یعنی در E3 ۲۰۱۶ این مورد توسط سازمان برگزار‌کننده این رویداد (ESA) مورد آزمایش قرار گرفت و در مکانی خارج از E3 بازی‌ها به نمایش گذاشته می‌شدند و افراد می‌توانستند بیایند و تجربه کوتاهی از بازی مورد علاقه خود داشته باشند. سال قبل، استقبال آن‌قدر زیاد بود که مسئولان را وادار کرد تا طرفداران را این بار به سالن‌های E3 دعوت کرده و آن‌ها را بیشتر در جریان این رویداد قرار دهند. یکی از این مسئولان درباره دلیل این تصمیم و باز بودن E3 ۲۰۱۷ توضیح می‌دهد: « بازخوردهایی که دریافت کردیم واضح بودند. طرفداران می‌خواستند که به داخل مراسم بیایند و ارائه‌دهنده‌ها هم می‌خواستند که با طرفداران هم صحبت شوند. پس شد آن‌چه شد.»

E3 امسال طی ۳ روز تمام شد. بیش از ۲۰۰ ارائه‌دهنده و غرفه در این رویداد حضور داشتند و طرفداران توانستند برای اولین بار عناوین و یا محصولات مورد انتظار خود را از نزدیک و زودتر از موعد در یک رویداد رسمی ببینند و تجربه کنند. حال جالب است بدانید که حضور در این مراسم تقریبا ۳۰ درصد افزایش داشته است. امسال نزدیک به ۶۸۴۰۰ نفر در این رویداد شرکت کردند که مقدار کمی به رکورد این رویداد در سال ۲۰۰۵ که ۷۰ هزار نفر بود فاصله دارد. مایک گالاگر از ESA می‌گوید: « E3 2017 یک موفقیت بزرگ بود.» حال اگر سر و صدای شبکه‌های اجتماعی را مدرک بگیریم حرفش به نظر صحیح است.

نمایش امسال رکورد شبکه‌های اجتماعی این رویداد را هم زد چرا که نزدیک به ۱۵ میلیون موضوع در ارتباط با E3 در توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد.

آمار جالب دیگر این است که اگر شما کنفرانس‌های E3 را در توییچ مشاهده کردید، این به معنای آن است که شما یکی از آن ده‌ها میلیون بیننده‌ای هستید که بیش از ۵.۵ میلیون ساعت از محتویات E3 امسال را در این پلتفرم به تماشا پرداخته‌اید.

هنوز مشخص نیست که E3 سال بعد هم برای عموم باز باشد یا خیر. اما با توجه به استقبال بالای علاقه‌مندان و فروش تمام بلیط‌ها نباید ادامه دادن این رویه را عجیب بدانیم.

 

کنفرانس مایکروسافت، بیشترین موضوع مورد بحث

اگر یادتان باشد E3 سال گذشته را عنوان The Legend of Zelda: Breath of the Wild در شبکه‌های اجتماعی فتح کرد چرا که نزدیک به ۷۵ هزار پست به این بازی اشاره کردند. بعد از آن عنوان Battlefield 1 قرار داشت که نزدیک به ۴۵ هزار اشاره به آن شد.

اطلاعاتی که در عکس بالا می‌بینید توسط شرکت آمار Brandwatch بر اساس ۱۰ درصد موارد اشاره شده به E3 به زبان انگلیسی است. احتمالا نمایش اولیه عناوینی چون Assassin’s Creed Origins و آی‌پی جدید Bioware یعنی Anthem در کنار آشکار کردن Xbox One X کمک شایانی به این آمار کرده‌اند.

در رتبه‌های بعدی Nintendo است که ۱۵ درصد به کنفرانس این شرکت اشاره شده و سپس Sony که ۱۱ درصد گفتگوها را به خود اختصاص داد. حال بیایید به بازی‌ها نگاه بیندازیم و ببینیم چه تفاوتی نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.

بازی‌هایی که بیشترین بحث در مورد آن‌ها صورت گرفته است

بازی‌های Metroid Prime 4 ،Assassin’s Creed Origins و Spider-Man بیشتر از بقیه بازی‌های E3 مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند و به ترتیب ۷۵ هزار، ۶۵ هزار و ۶۰ هزار اشاره به این بازی‌ها شد.

۱۰ بازی بیشتر اشاره شده‌ی کنفرانس‌ها را هم در زیر ببینید. البته این آمار مربوط به گفتگوهای انگلیسی‌زبان است. در قسمت نظرات دیدگاه خود را درباره عناوینی که به نظرتان فارسی‌زبانان بیشتر از همه درباره آن صحبت کردند بگذارید.

Assassin’s Creed Origins

Metroid Prime 4

Spider-Man

Anthem

Mario + Rabbids

Mario Odyssey

Beyond Good and Evil 2

Dragonball Fighter Z

Skyrim (including Skyrim V)

Wolfenstein 2: The New Colossus

آمارهای دیگر چه می‌گویند؟

به نظر می‌رسد Sony در آمارهای دیگر هم وضع خوبی ندارد. در آنالیز نهایی که از شبکه‌های اجتماعی در مورد E3 2017 توسطSynthesio انجام شد، Sony در تمام موارد در رتبه‌های آخر قرار گرفت. شاید به خاطر این باشد که سونی هیچ معرفی بزرگی به غیر از Shadow of the Colossus remake نداشت.

اگر بخواهیم به صورت کلی و تمام شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیریم، مایکروسافت با کسب ۲۵.۵۳ درصد اشارات در رتبه اول است و سپس در رتبه‌های بعدی Nintendo و EA قرار دارند. Sony در بین ناشران بزرگ سوم از آخر است و با اختلاف کمی از Bethesda بالاتر است.

حالا نکته جالب این آمار را برایتان می‌گویم. طبق امتیازبندی محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی که توسط Synthesio انجام شده، EA هرچند که عجیب باشد، در رتبه اول است و Sony در سه تا مانده به آخر! Sony تنها بالاتر از ActiviSion و Take-Two است و پایین‌تر از رقبایش Microsoft و Nintendo است. آیا این به معنای این است که از محبوبیت Sony کاسته شده است؟ بگذارید حرف‌های گرگ راث از Synthesio را بخوانیم چرا که وی به این موضوع باور ندارد:

« نمایش Xbox به دلیل Xbox One X تقویت‌داده شده و 4K خود بسیار PS4 را تحت الشعاع قرار داد. پس اگر بخواهیم E3 را تنها از نظر بحث و گفتگو در نظر بگیریم، خب مشخصا Xbox بازی را برده است. اما من به اطلاعات کیفی نگاه انداختم و مشخص است که این حرف‌ها و گفتگوها در مورد Xbox چندان پایدار نیست چرا که بیش‌تر این بحث‌ها توسط گیمرهایی انجام می‌شود که مشتاق سرمایه‌گذاری برای یک تجربه عالی هستند. با این حال، در بلند مدت به نظرم قیمت بالای Xbox One X از سرعت و قابلیت کم‌تر کردن فاصله فروش این کنسول با PS4 بکاهد. زمان به ما می‌گوید که این بحث‌ها و علاقه‌‌هایی که برای One X است پایدار می‌ماند یا خیر. فکر نمی‌کنم بعدها Sony چندان نگران باشد به آن‌گونه‌ای که الان برچسب نگرانی به این شرکت می‌زنند.»

در زیر آمار این شرکت را ببینید و مقایسه کنید:

بیشترین شرکت‌های مورد بحث:

 – (Microsoft (25.33%
– (Nintendo (24.11%
– (EA (20.20%
– (Activision (10.83%
– (Ubisoft (7.31%

بیشترین موضوع مورد بحث هر شرکت چه بود؟ (اطلاعات سونی هنوز در دست نیست)

Microsoft:

– (XBox One X (71.42%
– (Forza (9.61%
– (Sea of Thieves (7.94%
– (Gears of War (6.18%
– (Halo (1.88%

Nintendo:

– (۰Switch (33.91%
– (Super Mario Odyssey (32.61%
– (Metroid (10.37%
– (Splatoon 2 (5.87%
– (Rabbids (5.66%

Electronic Arts:

– (Battlefront 2 (26.62%
– (FIFA 2018 (23.15%
– (EA Play (20.07%
– (Need For Speed (15.21%
– (Anthem (7.78%

Activision:

– (Call of Duty: WWII (75.48%
–( Destiny 2 (24.52%

Ubisoft:

– (Assassin’s Creed Origins (89.10%
– (Far Cry 5 (9.67%
– (Tom Clancy Games (1.23%

امتیازبندی محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی:

– (EA ( 57.52
– Nintendo (56.72
– Ubisoft (56.61
– Microsoft (56.40
– Bethesda (55.76

محبوب‌ترین بازی‌ها:

– (Battlefront 2 – EA ( 59.55
– (Anthem – EA (58.82
– (Borderlands – Take Two (58.72
– (Sea of Thieves – Microsoft (58.09
–( Need For Speed – EA (57.28

محوب‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی:

– (EA (57.52
– (Ubisoft (56.61
– (Bethesda (55.77
– (Activision (54.89
– (Take Two (48.37

محبوب‌ترین کنسول‌ها:

– (Nintendo (56.72
– (Microsoft (56.40
– (Sony (55.07

گفتگوها توسط چه کسانی است؟

۸۰ درصد گفتگوها توسط جنس مذکر و ۲۰ درصد توسط جنس مونث انجام شد. بیشتر کسانی که بحث می‌کردند سن بین ۱۸ تا ۲۵ و در رتبه بعدی سن ۲۵ تا ۳۵ بودند.

بیشترین هشتگ‌های استفاده‌شده:

– #E32017
– #E3
– #XboxE3
– #EAPlay
– #Xbox

آمار فیس‌بوک چگونه است؟

حال می‌خواهیم جزئی‌تر به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی نگاهی بیندازیم و ببینیم E3 در این شبکه اجتماعی چگونه سپری شده است.

طبق عکس بالا و تحقیقی که روی این شبکه اجتماعی شد، ۱۷ میلیون کاربر درباره رویداد E3 امسال در فیس‌بوک از تاریخ ۹ ژوئن (جمعه ۱۹ خرداد، یک روز قبل از نمایش EA) به بحث پرداخته‌اند. از آن موقع نزدیک به ۴۱ میلیون پست، لایک، و نظر درباره E3 انجام شده است.

در هفته‌ای که بعد از آن گذشت و در حقیقت E3 برگزار شد، بیشترین برندی که مورد بحث بود Sony در موقع برگزاری کنفرانس خبری‌اش است. بیش از ۲۵۰ هزار نفر در مورد سازنده پلی‌استیشن و محصولاتش گفتگو کردند.

بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم در مورد کنفرانس Microsoft و کم‌تر از ۲۰۰ هزار نفر در مورد EA و ۱۱۰ هزار نفر در مورد ارائه Nintendo بحث کردند.

بازی که بیشترین نظرها، پست‌ها و لایک‌ها را به خود اختصاص داد Star Wars: Battlefront 2 با نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر است که موقع نمایش EA در شنبه ۲۰ خرداد بحث می‌کردند.

 

بازی‌های Assassin’s Creed: Origin، God of War و Spider-Man نزدیک به ۵۰ هزار نفر داشتند که در مورد آن‌ها

بحث کنند و همین‌طور شایان ذکر است که ۳۰ هزار نظر درباره Super mario Odyssey گفتگو کردند.

فیس‌بوک دقیق‌تر موضوع را بررسی کرد و افرادی که داخل نمایشگاه E3 بودند و نظر می‌دادند را بررسی کرد. به این ترتیب Super Mario Odyssey ، Destiny 2 و Call of Duty: WW2 به ترتیب گفتگوهای بیشتری را نسبت به بقیه بازی‌ها از طرف شرکت‌کنندگان مراسم دریافت کردند.

چه بازی در یوتیوب بیش‌تر از همه مشاهده شد؟

بر اساس تریلرهای رسمی از E3 2017 و ویدیوهای آپلود شده و عکس‌العمل‌های طرفداران، یوتیوب اعلام کرده که برنده بزرگ این رویداد در بین ۲۰۰ بازی نمایش‌داده شده در این شبکه ویدیویی،  Star Wars Battlefront 2 است.

یوتیوب در پست خودش می‌گوید: «این رتبه‌بندی بر اساس تمام ویدیوهای مربوط به این بازی است که شامل تریلرها، گیم‌پلی‌های نمایش‌داده شده رسمی، پوشش‌های خبری و ویدیوهای آپلود شده توسط طرفداران است. قابل ذکر است که کنفرانس خبری EA  از ده عنوان پر نمایش ۴ عنوان را به خود اختصاص داده است.»

نه تنها ویدیوی Star Wars Battlefront 2 بیشترین تریلر نمایش‌داده شده‌ی E3 2017 است، بلکه پر طرفدارترین بازی بین تمام ویدیوها با ۷.۹ میلیون بازدید می‌باشد. از زمان کنفرانس EA تا اکنون، این ویدیو بیش از ۹ میلیون بازدید داشته است.

بازی Super Mario Odyssey با ۵.۵ بازدید در رتبه دوم قرار گرفته است.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *