در سال ۱۹۹۴ میلادی آقای تیم برنرزلی (خالق اینترنت) سازمانی به نام کنسرسیوم شبکه گسترده جهانی وب موسوم به (World Wide Web Consortium) را تأسیس نمود. هدف از این کار این بود، که تمام بشر بدون توجه به کاستی‌ها، زبان‌ها و یا فرهنگ بتوانند به اینترنت و شبکه‌ی گسترده جهانی وب دسترسی داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت، که در دنیای شبکه گسترده جهانی وب، دو نوع وب وجود دارد. مورد اول شامل وب سطحی یا معمولی یا همان (surface web) و مورد دومی شامل وب تاریک یا همان (Dark Web) می‌باشد. در مورد اول، کاربران در سراسر دنیا می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی به وبسایت‌ها و موتورهای جستجو عادی نظیر گوگل، بینگ مایکروسافت، یاهو و … دسترسی داشته باشند. اما در مورد دومی شرایط عادی نیست. چرا که در وب تاریک نمی‌توان از راه‌هایی همچون موتور جستجوگر گوگل به محتوای آن دسترسی داشت و باید از ابزراهای رمزگذاری شده برای دسترسی به دیتا و اطلاعات استفاده کرد.

در دنیای شبکه گسترده جهانی وب، به طور کلی دارک وب یا (Dark Web) پدیده‌ای رایج و عادی در بین کاربران دنیای اینترنت محسوب نمی‌شود. چرا که این قسمت از اینترنت برای عموم مردم در سراسر جهان، رایج و قابل دسترس نیست. دارک وب محلی برای فعالیت‌های غیر قانونی برای خلافکاران می‌باشد. اکثر هکرها و خلافکاران در سراسر جهان به دلیل اینکه، تمام فعالیت‌های موجود در دارک وب را نمی‌توان کنترل کرد، فعالیت‌های گسترده و پیچیده‌ای دارند.

دارک وب یک اصطلاح در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد، که به طور مشخص به مجموعه‌ایی از وبسایت‌های موجود در یک شبکه‌ی رمزگذاری شده اشاره دارد و نمی‌توان این وبسایت‌ها را در موتورهای جستجو رایج (مانند گوگل، بینگ و …) پیدا کرد. حتی آنها را هم نمی‌توان در مرورگرهای وب رایج (مانند کروم، فایرفاکس و …) مشاهده و به آنها دسترسی پیدا کرد.

تقریباً همه‌ی وبسایت‌های موجود در دارک وب هویت خود را با استفاده از ابزار رمزگذاری شده‌ای به نام تور (Tor) جهت استفاده، پنهان می‌کنند. به عبارت دیگر ابزار تور (Tor) این توانایی را دارد، که فعالیت‌ها و هویت شما در فضای اینترنت را با کمک مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها پنهان سازی کند. به عنوان مثال شما با استفاده از تور (Tor) می‌توانید موقعیت مکانی و جغرافیایی خود را تغییر دهید و با آن به کلاه برداری بپردازید. شما حتی می‌توانید موقعیت مکانی خود را در یک کشور متفاوت نسبت به آن جایی که واقعاً قرار دارید، نشان دهید.

همان طور که در بالا اشاره شد، برای مشاهده‌ی یک وبسایت در محیط دارک وب، می‌بایست از ابزار رمزگذاری شده تور (Tor) استفاده نمود. در حقیقت کاربر وب، برای دسترسی به دارک وب به ابزار Tor نیاز پیدا می‌کند. فقط در این حالت آدرس IP نهایی کاربران به چندین لایه رمزگذاری شده منعکس می‌شود و در مرحله‎ی بعد، آدرس IP دیگری بر روی شبکه تور Tor نشان داده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت، که در دارک وب چندین لایه مختلف رمزگذاری شده، برای پنهان کاری بیشتر نسبت به مشاهده یک وبسایت در اینترنت باز یا همان (Open Internet) وجود دارد.

شما به عنوان یک کاربر نمی‌توانید از طریق موتورهای جستجوی رایج به کندوکاو در محیط دارک وب بپردازید. به عبارتی دیگر؛ تمام فعالان موجود در دارک وب کلیه‌ی فعالیت‌های خود را با استفاده از ابزارهای رمزگذاری شده پنهان می‌کنند، تا ردی از آنها باقی نماند.

بدین ترتیب وبسایت‌های موجود در دارک وب را هر کاربری می‌تواند به آنها دسترسی داشته و مشاهده کند. اما از طرفی دیگر این مسئله، که چه فرد یا افرادی آن سوی این وبسایت‌ها هستند و آنها را هدایت می‌کنند بسیار سخت است. کافی است، که شما یک اشتباه کوچک داشته باشید تا هویت شما در این محیط اکتشاف و کشف شود.

البته همه‌ی وب دارک از ابزار تور (Tor) پشتیبانی نمی‌کند. تعدادی از ابزارهای مشابه همچون I2P و Silk Road وجود دارد، که می‌توان از آنها در خصوص دارک وب استفاده نمود. اما اصل ماجرا یکسان و مشابه است. بازدید کنندگان از ابزارهای رمزگذاری یکسان و مشابه‌ای در جهت مشاهده وبسایت‌ها و فعالیت‌های مشابه استفاده می‌کنند.

مثال‌ها و موارد بدنامی از وبسایت‌های دارک وب وجود دارد، که عبارت‌اند از: Silk Road (جهت قاچاق دارو) ، اعضای بدن انسان و قاچاق‌چی‌های ج*سی. ابزار Silk Road یک وبسایت برای خرید و فروش داروهای تفننی است. اما جالب است، که این موضوع در وب دارک مشروع و قانونی می‎باشد. جوامع تمامیت خواه (یا در اصطلاح توتالیتاریسم) می‌توانند از طریق وب دارک با خارج از دنیا ارتباط برقرار کنند و این موضوع انقلاب‌هایی را اخیراً در دولت‌های ایالات متحده و بریتانیا در جهت جاسوسی برای استفاده از وب به آنها داده است.

در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی دولت بریتانیا یک بسته‌ی امنیتی اختصاصی برای مبارزه با جرایم اینترنتی  در دارک وب را منتشر کرد. این بسته‌ی امنیتی به طور مخصوص و ویژه و با جدیت بر روی سرکوب حلقه‌ای از جرایم و پورنوگرافی کودکان در محیط دارک وب کار کرد.

افراد در دنیای دارک وب به دنبال چه هستند؟

  1. مواد مخدر.
  2. قاتل.
  3. ارز تقلبی.
  4. دارو.
  5. قاچاقچی انسان و ج*سی.
  6. مدارک جعلی.

Deep Web

 

وب تاریک (Dark Web) زیر مجموعه وب عمیق (Deep Web)!

این دو اصطلاح در این حوزه قابل جایگزینی است و می‌توان آنها را به جای هم به کار برد. اما این اصطلاحات دارای تفاوت‌های اندک و کوچکی هستند. به عبارت دیگر به یک موضوع اشاره نمی‌کنند. اصطلاح وب عمیق یا (Deep Web) به صفحات وبی اشاره دارد، که در موتورهای جستجو قابل پیدا کردن نیستند. پس در نتیجه می‌توان دارک وب را زیر مجموعه‌ای از وب عمیق دانست. در واقع وب عمیق شامل پایگاه داده و اطلاعات کاربران، صفحات پست الکترونیکی، صفحات مربوط به فعال سازی حساب کاربری در فروم وبسایت‌ها و … می‌شود.

اگر بخواهیم وسعت و اندازه وب عمیق یا (Deep Web) را تخمین بزنیم، تقریباً غیر ممکن به نظر می‌رسد. چرا که اکثر اطلاعات موجود در پایگاه داده وب عمیق رمزگذاری شده و پنهان است. اما کارشناسان حوزه امنیت اطلاعات تخمین می‌زنند، که اطلاعات موجود در پایگاه داده وب عمیق ۴۰۰ تا ۵۵۰ برابر اطلاعات موجود در پایگاه داده وب سطحی یا معمولی می‌باشد.

به یاد داشته باشید، که دارک وب جایی برای خلافکاران و جاسوسان می‌باشد. لذا اگر می‌خواهید با این محیط تعامل داشته باشید، از به روزترین بسته‌های امنیتی و فایروال استفاده کنید. تا جایی، که می‌توانید از ورود به این محیط ناپسند اجتناب و دوری کنید. یادتان باشد، که اگر وارد این محیط شدید، یک تکه کاغذ را با استفاده از چسب بر روی وبکم کامپیوتر و یا لپ تاپ خود بچسبانید.

تکفارس

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *