چندین روز گذشته «پردیس ثابتی» زیست شناس و ژنتیک‌دان پزشکی دانشگاه هاروارد عکس‌هایی از خود و 5 محقق دیگر را در توییتر و فیس‌بوک خودش قرار داد. ثابتی به عنوان یکی از سرشناس‌ترین محققان آمریکا در زمینه ژنتیک شناخته شده و توانسته 2 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی از بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت کند. در حال حاضر 40 نفر در لابراتوار وی در دانشگاه هاروارد با هم کار می‌کنند که 5 نفر از این افراد جوان‌های ایرانی می‌باشند.

ثابتی در سال 1357، هنگامی که دو سال داشت به همراه خانواده‌اش به فلوریدا آمریکا مهاجرت کرد. وی در پایین تصاویر خود در توییتر نوشته: افتخار می‌کنم که مادر آزمایشگاه 5 محقق عالی ایرانی هستم، این محققان سخت کار می‌کنند تا دنیا را بهتر کنند و باعث لبخند من شوند، شما می‌توانید به مهمانی چای ما هم ملحق شوید، proudimmigrant#پردیس ثابتی در حال حاضر 41 سال دارد و استاد موسسه Broad و دانشگاه هاروارد، خواننده و نوازنده در گروه هزار روز (Thousand Days) است. در سال 2014 میلادی، چند ماه بعد از اپیدمی ابولا، وی به غرب آفریقا سفر کرد تا آزمایشات مولکولی خود برای شناسایی ویروس را انجام دهد. نتایج تحقیقات ثابتی تاثیر مهمی در فرایند درمان و کنترل این بیماری داشت.

چندین هفته پیش دونالد ترامپ قانون مهاجرتی علیه شهروندان 7 کشور جهان از جمله ایران را به اجرا درآورد که با اعتراض شدید مردم و کمپانی‌های تکنولوژی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، اوبر و … روبرو شد. رئیس جمهوری آمریکا پناهندگان را به ویروس تروجان تشبیه کرده و قول داده که درب‌های آمریکا را به روی آن‌ها خواهد بست، از طرف دیگر پسرش در توییتر خود پناهنده‌های سوریه را کاسه‌ای پر از اسمارتیز خوانده است.

هفته گذشته ثابتی برای نشان دادن نظر خود درباره این قانون مهاجرتی، پنج محقق ایرانی که در آزمایشگاه وی مشغول به کار هستند به نوشیدن چای دعوت کرد. این 5 نفر، مردان جوانی هستند که اول راه کارهای تحقیقاتی خود قرار گرفته‌اند. سه تای آن‌ها مانند ثابتی در ایران به دنیا آمده‌اند و دو تای دیگر فرزندان ایرانیانی هستند که به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند و در آمریکا و کانادا به دنیا آمده‌اند. ثابتی، عکس دیگری در آزمایشگاه خود با لباس‌ کار با این محققان جوان گرفته تا چهره‌هایی را به دولت جدید نشان بدهد که قصد دارد آن‌ها را پشت درب‌های بسته نگه دارد.

از سمت چپ به راست: داستین شهاب گریسمر، شروین تبریزی، پردیس ثابتی، سیاوش ضمیرپور، کیان ثانی و ماهان نکوئی.

به طور قطع باید اعلام کرد که جامعه دانشگاهی و کمپانی‌های تکنولوژی در آمریکا تا به امروز مخالفت خود را با این قانون مهاجرتی نشان داده‌اند، ولی آیا دولت جدید آمریکا اهمیتی به نظر این قشر خاص از جامعه خواهد داد؟!

Digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *