بدون شک نقطه اوج نمایشگاه E3 نه در درون غرفه‌ها، بلکه در کنفرانس‌های خبری و مطبوعاتی قرار دارد، کنفرانس‌هایی که جولان‌گاه شرکت‌های بزرگ برای ارائه وعده و وعیدهایی پر زرق و برق است که تجربه می‌گوید بسیاری از این وعده‌ها یا عملی نمی‌شود و یا در سطحی پایین‌تر از آنچه انتظار داریم به ثمر می‌نشیند. در این مقاله قصد داریم فلش بکی را به کنفرانس سال گذشته مایکروسافت بزنیم، جایی که این شرکت با وعده‌هایی متعدد به صحنه آمد و طرفدارانش را سورپرایز کرد. اما آیا اکنون و پس از یک سال، می‌توانیم ادعا کنیم که مایکروسافت به وعده‌های خود عمل کرده است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

نکته 1: در کنفرانس مایکروسافت برخی از شرکت‌های ثالث اقدام به نمایش بازی‌های خود کردند. طبیعتا این دسته از رویدادها چون حالت انحصاری ندارد و ارتباطی نیز با وعده‌های مایکروسافت ندارد، در این مقاله قرار نگرفته است.

نکته 2: متن بخش ماجرا در مقاله همان متنی است که ما در گزارش خود از کنفرانس سال گذشته آنرا نوشته بودیم، زیرا می‌خواهیم با خواندن این بخش فضای آن روزها بار دیگر برای شما تداعی شود.

نکته 3: این مقاله با الگوبرداری از مقاله مشابهی در وبسایت Kotaku نوشته شده است.

وعده: معرفی Xbox One Slim

ماجرا: Xbox One S رسما معرفی شد، کنسولی که 40% کوچک‌تر از مدل اصلی Xbox One است و توانایی ارائه بازی‌ها بصورت 4K و با قابلیت HDRR را دارد. همچنین مایکروسافت وعده داده بود که بلوتوث این کنسول قوی‌تر از نسخه قدیمی باشد و میزان برد کنترلر نیز افزایش یابد. در نهایت فیل اسپنسر اعلام کرد که قسمت قیمت Xbox One S تنها 300 دلار خواهد بود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، این کنسول در نیمه دوم سال 2016 روانه بازار شد و تقریبا وعده‌های مایکروسافت در مورد آن درست در آمد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که برای تهیه نسخه‌های 2 ترابایتی باید پول بیشتری را پرداخت می‌کردیم اما به طور کلی این کنسول از لحاظ فنی بسیار تحسین شد و اکنون انتخاب اول برای کسانی است که تمایل دارند تا به قلمرو کنسولی مایکروسافت وارد شوند.

وعده: قابلیت‌های جاه‌طلبانه Gears of War 4

ماجرا: Gears of War 4 از قابلیت ویژه و جدید مایکروسافت یعنی Play Anywhere پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت شما می‌توانید که بازی را بر روی Windows 10 (ورژن کنسولی یا کامپیوتری) خریداری کنید و سپس بر روی هر کدام از پلتفرم‌هایی که می‌خواهید بازی را شروع کنید. این پایان ماجرا نیست و در حین بازی نیز می‌توانید ادامه آنرا در یک پلتفرم دیگر بروید. همچنین این بازی از حالت Cross-play بهره‌مند است، یعنی شما می‌توانید براحتی بخش‌های آنلاین آنرا همراه با دوستانتان بصورت یکپارچه روی Xbox One و PC‌ تجربه کنید.

آیا به وعده عمل شده است؟ به طور کامل نه. Gears of War چهار ماه پس از E3 منتشر شد، با یک گیم‌پلی رضایت‌بخش اما مشکلاتی در سرور و Matchmaking که مایه تاسف بود. همچنین در زمان انتشار برخلاف گفته مایکروسافت Cross-play به شکل ناقص در بازی وجود داشت و تنها در برخی حالت‌های آنلاین در دسترس بود. اما در اواخر سال 2016 با انتشار آپدیتی این قابلیت در بخش آنلاین و مهم Versus نیز فعال شد تا بازیکنان PC و Xbox One بتوانند با هم بازی کنند.

وعده: یک شخصیت و یک قابلیت جدید برای فصل سوم Killer Instinct

ماجرا: سازندگان Killer Instinct اعلام کردند که هفته بعد از E3 طی یک آپدیتِ رایگان شخصیت مشهور بازی Gears of War یعنی Raam به مجموعه شخصیت‌های Killer Instinct افزوده می‌شود. همچنین قابلیت Play Anywhere نیز در بازی فعال خواهد بود تا گیمرها بتوانند بازی را بصورت یکپارچه روی PC یا Xbox One تجربه کنند..

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، تمام وعده‌ها در همان زمانی که قول داده شده بود، عملی شد.


وعده: اعلام تاریخ انتشار بازی Recore

ماجرا: نمایش جدیدی از بازی انحصاری Recore پخش شد و در آن شاهد مبارزات بازی بودیم. سپس سازندگان اعلام کردند که این بازی در ماه شهریور روانه بازار خواهد شد.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی در همان تاریخ اعلامی روانه بازار شد.

وعده: معرفی بازی Forza Horizon 3

ماجرا: بازی Forza Horizon 3 برای دو پلتفرم Xbox One و PC تایید شد. شماره سوم این فرنچایز در استرالیا حضور دارد و برای اولین بار در سری فورتزا، دارای co-op چهار نفره نیز خواهد بود. همانند بازی Gears of War 4 ، عنوان Forza Horizon 33 هم از دو قابلیت Cross Buy و Cross Play پشتیبانی می‌کند، یعنی بازی را یک بار می‌خرید و همچنین می‌تواند از یک پلتفرم با بازیکنان پلتفرم دیگر، به انجام مسابقات آنلاین بپردازید.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی در همان تاریخ اعلامی منتشر شد و از قابلیت‌های Cross Buy و Cross Play نیز پشتیبانی می‌کرد.

وعده: انحصار زمانی گسترش دهنده داستانی بازی The Division

ماجرا: گسترش دهنده داستانی بازی Division که Underground نام دارد، با نمایشی جذاب به طرفداران معرفی شد. همچنین سازندگان اعلام کردند که این بسته الحاقی اول روی Xbox Onee منتشر می‌شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بسته الحاقی طبق وعده سازندگان ابتدا روی Xbox One و سپس روی PS4 منتشر شد هر چند این زمان انحصاری بودن بسیار ناچیز بود (یک هفته!)

وعده: عرضه زودهنگام بازی Battlefield 1 برای مشترکین EA Access

ماجرا: نمایشی زیبا از گیم‌پلی Battlefield 1 پخش شد و در ادامه DICE اعلام کرد که پیرو توافقی که با مایکروسافت داشته است، این بازی 8 روز پیش از عرضه جهانی برای کاربران EA Access بر روی Xbox Onee در دسترس قرار می‌گیرد.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، نکته جالب این است که DICE مدت زمان دسترسی زودهنگام را افزایش داده و 9 روز پیش از عرضه، بازی را برای کاربرانی که اشتراک EA Access داشتند، در دسترس قرار داد.

وعده: قابلیت‌های جدید برای سیستم عامل Xbox One

ماجرا: مایکروسافت بخشی از کنفرانس خود را صرف معرفی ویژگی‌های جدید برای سیستم عامل کنسول Xbox One کرد. به گفته اقای “ایبارا” مدیر بخش مهندسی Xboxx قابلیت گوش دادن به موسیقی در حین بازی و یا تجربه یک نرم‌افزار در آپدیت تابستان به کنسول اضافه می‌شود. همچنین قابلیت زبان منطقه‌ای نیز فعال می‌شود تا به طور هوشمند بازیکنان هر ناحیه زبانی بتوانند به زبان مورد نظر خود در بازی دسترسی پیدا کنند. در نهایت دستیار سوتی کورتانا بهبود یافته و توانایی تشخیص صداهای جدید را پیدا می‌کند.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، تمامی این وعده‌ها در آپدیت بزرگ فصل تابستان Xbox One به سیستم عامل افزوده شد.

 

وعده: قابلیت‌های جدید برای Xbox live

 ماجرا: مایکروسافت از ۳ قابلیت جدید و جذاب برای سرویس Xbox Live رونمایی کرد که اسامی آن ها بدین شرح است : Clubs و Looking for Group و Arena . نرم افزار Clubs مکانی برای چت و گفتوگو میان طرفداران می‌باشد. درحالی که Looking for Group قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد تا در مسابقات چند نفره، حریفی مناسب برای خودتان پیدا کنید. همچنین قابلیت Arena در واقع یک پلتفرم تورنمنت آنلاین است و بسیاری از توسعه دهندگان، مثل Daybreak و EA Sports به خوبی از آن پشتیبانی خواهند کرد. برای شروع، بازی FIFA برای این پلتفرم آنلاین معرفی شد.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله و خیر! دو قابلیت Clubs و Looking for Group مطابق وعده در سال 2016 منتشر شدند اما قابلیت Arena تا سال 2017 تاخیر خورد.

وعده: اعلام تاریخ انتشار Inside

ماجرا: با نمایشی جذاب، رسما اعلام شد که بازی انحصاری Inside در تاریخ 9 تیر سال 95 منتشر می‌شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله و خیر!، بازی مطابق وعده در همان زمان مقرر منتشر شد اما پس از مدت کوتاهی مشخص شد که این بازی تنها یک بازی انحصاری زمانی است و سپس بر روی PS4 نیز عرضه گشت.


وعده: اعلام تاریخ عرضه اولیه We Happy Few 

ماجرا: نمایشی از بازی We Happy Few پخش گشته و در ادامه گفته شد که این بازی در ماه مرداد بصورت حالت پیش‌نمایش و Early Access بر روی Xbox Onee منتشر می‌شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی در همان زمان مقرر بر روی Xbox One منتشر شد.


وعده: عرضه رایگان Tekken Tag Tournament 2

ماجرا: با حضور کارگردان بازی Tekken 7 نمایشی از گیم‌پلی پخش شد و در ادامه گفته شد که این بازی در اوایل سال 2017 بر روی Xbox One در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین مشترکین Gold شبکه Xbox One نیز می‌توانند یک نسخه رایگان از بازی Tekken Tag Tournament 2 را در همان ماه برگزاری E3 دانود کنند.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله و خیر! مثبت بخاطر اینکه بازی Tekken Tag Tournament 2 مطابق وعده برای مشترکین Gold رایگان شد اما بازی Tekken 7 در زمان مقرر شده منتشر نشد و تا همین روز گذشته تاخیر خورد.

وعده: معرفی بازی Dead Rising 4

اجرا: معرفی بازی Dead Rising 4 برای Xbox One و PC معرفی شد. شماره چهارم این فرنچایز، در فصل کریسمس همراه با موسیقی های جذاب سال نو میلادی روایت می شود. همچنین بازی در تعطیلات پایان سال روانه بازار می‌شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، مطابق وعده بازی در زمان مقرر در دسترس قرار گرفت.

وعده: نمایشی جذاب از بازی ScaleBound 

 ماجرا: نمایشی بسیار جالب از بخش co-op بازی ScaleBound به اشتراک گذاشته شد. در این بازی، شاهد بزرگ ترین باس فایت‌هایی خواهید بود که شرکت Platinum Games تاکنون ساخته است! لازم بذکر است که بازی ScaleBound در سال 2017 برای دو پلتفرم Xbox One و Windows 10 منتشر خواهد شد.

آیا به وعده عمل شده است؟ خیر! بازی به شکل غیرمنتظره‌ای کنسل شد.

وعده: نمایشی زیبا از Sea of Thieves

ماجرا: نمایشی بسیار زیبا از بازی Sea of Thieves منتشر شد. در این بازی، لحظات شاد و خوش گذرانی، حساس و استرس انگیز، جنگ و مبارزه، و … را در کنار دوستان خود سپری خواهید کرد؛ دوستانی واقعی که نقاب دزدان دریایی را به صورت زده‌اند! لازم بذکر است که بازی Sea of Thieves هم برای هر دو پلتفرم Xbox One و Windows 10 عرضه می گردد.

آیا به وعده عمل شده است؟: هنوز نه، بازی تاکنون تاریخ انتشار دریافت نکرده است.

وعده: معرفی بازی State of Decay 2

ماجرا: بازی State of Decay 2 نیز برای دو پلتفرم Xbox One و Windows 10 معرفی شد. متاسفانه هیچ گونه اطلاعات دیگری به اشتراک گذاشته نشد. حتی تاریخ انتشار تقریبی آن را نمی دانیم.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، بازی تاکنون تاریخ انتشار دریافت نکرده است.

وعده: اعلام تاریخ انتشار Halo Wars 2

ماجرا: یک نمایش هیجان انگیز از بازی Halo Wars 2 منتشر شد. این بازی در روزیکشنبه، ۲ اسفند ۱۳۹5 برای دو پلتفرم Xbox One و Windows 10 منتشر خواهد شد. همچنین هم اکنون می توانید بتای آن را برای مدت زمانی محدود تجربه کنید.

آیا به وعده عمل شده است؟ بله، بازی مطابق برنامه منتشر شد.

وعده: معرفی کنسول Xbox Scorpio

ماجرا: کنسول قدرتمند Xbox Project Scorpio به صورت رسمی معرفی شد! این دستگاه که درواقع قدرتمندترین کنسول تاریخ به شمار می‌رود، دارای قدرت پردازشی برابر با 6 ترافلاپ می‌باشد و در سال 2017 روانه‌ی بازار خواهد شد. نکته‌ی جالب درمورد کنسول Project Scorpio این است که ارتباط مستقیمی با دستگاه های فعلی Xbox One دارد و کاملا با نسل هشتم سازگار است. به عبارتی دیگر، کنسول Xbox Project Scorpio از تمامی بازی‌ها و لوازم جانبی Xbox One پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین دیگر نیازی نیست که نگران بازی‌هایی باشید که تا سال 2017 منتشر می شوند. چون در آینده، حتی اگر Xbox Project Scorpio را تهیه کنید، باز هم می‌توانید از بازی‌هایی که برای آن ها هزینه کرده‌اید، لذت ببرید. بنا به گفته آقای “فیل اسپنسر”، کنسول Xbox Project Scorpio باعث می‌شود تا صنعت بازی‌های رایانه‌ای، هرگز بخاطر محدودیت‌های سخت افزار کنسول‌ها عقب نماند. هر بازیکنی هم با توجه به شرایط اقتصادی خود، می‌تواند از تجربه بازی‌ها لذت ببرد، چون پشتیبانی مایکروسافت از دستگاه های فعلی Xbox One قرار نیست متوقف شود.

آیا به وعده عمل شده است؟ هنوز نه، زیرا این کنسول قرار است در اواخر سال 2017 منتشر شود و نمی‌توانیم فعلا بگوییم که ادعاهای مایکروسافت در مورد آن حقیقت دارد یا خیر.

نتیجه‌گیری:

به طور کلی می‌توان گفت اکثر وعده‌های مایکروسافت در همان سال 2016 عملی شده است اما کنسل شدن برگ برنده این شرکت یعنی بازی Scalebound بی‌شک لطمه بزرگی را به اعتبار برنامه‌های این شرکت زده است. به شکل کلی از 18 وعده مهم، 10 وعده به شکل کامل و بدون هیچگونه کم و کسری عملی شد، 4 وعده به طور ناقص اجرا شد، سه وعده بخاطر اینکه هنوز به زمان اجرا شدن آن نرسیده‌ایم، عملی نشده‌اند و در آخر یک وعده به طور کامل عملی نشده و نخواهد شد.

اما دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ از نظر شما اکنون پس از یک سال می‌توان گفت که مایکروسافت به حرف‌هایش در کنفرانس خبری سال گذشته عمل کرده است؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه خود در مورد این موضوع را به اشتراک بگذرید …

گرداوری: سینا ربیعی

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *