امروز یک روز تاریخی در تاریخ دنیای موبایل به‌شمار می‌رود: میزان مصرف اینترنت روی سیستم‌عامل اندروید برای نخستین بار از میزان مصرف آن روی پی‌سی‌های ویندوزی پیشی گرفت.

طبق آماری که توسط StatCounter منتشر شد؛ میزان استفاده گوگل روی پلتفرم گوشی‌های موبایل در ماه مارس سال جاری 39.93 درصد بود در حالی‌که این میزان روی ویندوز 37.91 درصد بوده است. این یعنی سبقت گرفتن گوشی از پی‌سی. البته مدت‌ها بود که کارشناسان منتظر رسیدن چنین روزی بودند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای اسمارت‌فون و پی‌سی افتاد. حدود 6 سال پیش بود که میزان عرضه و فروش اسمارت‌فون از پی‌سی بیشتر شد و حالا کاربران مدت زمان بیشتری از اوقات خود را به‌جای کامپیوترها روی گوشی‌های‌شان صرف می‌کنند.

این‌ها همه نشانه اهمیت اسمارت‌فون در نزد مردم است. وقتی می‌بینیم اندروید حرف اول را در بین دستگاه‌های مورد استفاده می‌زند، متوجه می‌شویم که چرا اسمارت‌فون از پی‌سی سبقت گرفته است.

به‌گفته StatCounter بازار آسیا در موفقیت اندروید بیشترین تأثیر را داشته است. وقتی اسمارت‌فون بازار کشورهایی مانند چین و هند را به تصرف خود در آورده است، پس بدون شک اثر فوق‌العاده‌ای در میزان جهانی مصرف دیتا دارد. از طرف دیگر؛ در بین کشورهای آسیایی و آفریقایی خیلی از مردم توان این را ندارند که هم اسمارت‌فون داشته باشند و هم پی‌سی. در نتیجه آن‌ها تنها راه ورود به دنیای اینترنت را در استفاده از گوشی‌هایی که در دست دارند؛ می‌بینند.

میزان فروش اسمارت‌فون در سال 2016 چیزی در حدود 1.5 میلیارد گوشی تلفن همراه بوده در حالی‌که در این مدت فقط 270 میلیون پی‌سی فروخته شده است. پس چندان عجیب نیست که اسمارت‌فون‌ها در دسترسی افراد به اینترنت بیشترین نقش را داشته‌اند.

همچنین، گزارش‌های سایت‌های تحلیلگر ترافیک اینترنت مانند گوگل آنالیتیک نیز این موضوع را تایید می‌کنند که ترافیک موبایل و به‌ویژه اندروید بیشتر از ترافیک پی‌سی شده است. در حال حاضر، بسیاری از بازدیدهای سایت‌ها روی اسمارت‌فون‌ها است و مردم کمتر با پی‌سی به سراغ وب‌گردی می‌روند. پیش‌بینی می‌شود این روند در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه داشته باشد و شکاف میان اسمارت‌فون و پی‌سی بیشتر هم بشود.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *