دوربین گوشی‌های هوشمند دارای یک مشکل هستند: سنسورهای تصویر بسیار کوچک که عکاسی در شب را دشوار می‌کنند و اغلب باعث تار شدن عکس‌ها می‌شوند. با این چند نکته و ترفند می‌توانید عکاسی شبانه با گوشی را به شیوه‌ای متفاوت تجربه کنید و عکس‌های بهتری داشته باشید.

چرا عکاسی شبانه با گوشی دشوار است؟

همانطور که قبلا هم ذکر شد، سنسورهای دوربین گوشی‌های هوشمند با سایز 15 تا 30 میلی‌متری خود در مقایسه با سنسورهای دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای که وسعتی حدود 860 میلی‌متر مربع را در برمی‌گیرند بسیار کوچک هستند و سنسور این دوربین‌ها 30 تا 60 برابر بزرگتر از سنسور بکار رفته در دوربین گوشی‌های هوشمند است.

این سنسورهای بسیار کوچک در طول روز قادر به جمع‌آوری نور کافی هستند اما به هنگام شب و در شرایط نور کم، تراشه، فوتون‌های کمتری را می‌گیرند. با اینحال چند راه برای گرفتن عکس‌های بهتر در شب وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند.

عکاسی شبانه با گوشی

افزایش میزان حساسیت و نور بیشتر

آیا هیچوقت در مورد مقادیر ISO فکر کرده‌اید؟ شاید این اصطلاح را قبلا شنیده باشید، اما بد نیست بدانید برای گرفتن یک عکس روشن در شرایط نور کم با استفاده از یک سنسور کوچک، براحتی می‌توانید حساسیت سنسور تصویر به نور را افزایش دهید.

البته به هنگام گرفتن عکس در حالت خودکار، اپلیکیشنِ دوربین این کار را انجام می‌دهد. با اینحال حساسیت بیشتر سنسور دوربین نیز باعث ایجاد نویز در عکس، از دست دادن جزئیات و شسته شدن رنگ‌ها می‌شود. عکس‌هایی که با بالا بردن حساسیت سنسور تصویر به نور گرفته می‌شوند، تیز و بسیار روشن بوده و معمولا قابل تشخیص نیستند.

راه‌های دیگر نیز برای دریافت نور بیشتر در تاریکی وجود دارد، برای مثال موقعیت خود را تغییر دهید و به یک گوشه روشن‌تر یا نزدیک یه لامپ بروید اما به خاطر داشته باشید هیچگاه نور مستقیم لامپ از بالا نتابد، زیرا باعث شکل‌گیری سایه‌های افتضاح بر روی صورت شما خواهد شد.

عکاسی شبانه با گوشی

افزایش اکسپوژر یا زمان قرار گرفتن در معرض نور

اگر امکان افزایش نور فضا برای عکاسی با گوشی در شب وجود ندارد، باید زمان قرار گرفتن در معرض نور که زمان نوردهی یا زمان اکسپوژر نامیده می‌شود را افزایش دهید. افزایش زمان اکسپوژر، سنسور دوربین را قادر به جمع‌آوری فوتون‌های بیشتری می‌کند اما در چنین حالتی اگر چیزی حرکت کند، تار خواهد شد.

در بدترین حالت، افزایش اکسپوژر باعث تار شدن عکس‌ها می‌شود، برای مثال ماشین‌های در حال عبور به مسیرهای طولانی نور تبدیل می‌شوند.

عکاسی شبانه با گوشی

برای افزایش حالت قرار گرفتن در معرض نور، به تنظیمات دستی نیاز دارید که اغلب با نام pro mode مشخص می‌شود. میزان نوردهی در تنظیمات shutter speed (سرعت شاتر) یا exposure time (زمان اکسپوژر) یا بسادگی “S” نامیده می‌شود.

اکثر اسمارتفون‌ها در حالت خودکار با حداکثر سرعت 1/10 ثانیه عکس می‌گیرند. بعد از افزایش زمان اکسپوژر باید دست‌های شما کاملا بدون حرکت باشند، در غیر اینصورت عکس‌ها تار خواهند شد.

با افزایش اکسپوژر به دو تا هشت ثانیه، عکس‌های زیبایی از خودروهای در حال حرکت یا آتش‌بازی خواهید داشت. برای گرفتن عکس از منظره روشن شده توسط ماه، به یک زمان اکسپوژر 30 ثانیه‌ای نیاز خواهید داشت که در بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل میزان حداکثر اکسپوژر است.

عکاسی شبانه با گوشی

اگر بعد از افزایش زمان اکسپوژر، تصاویر بیش از حد روشن شدند، باید اطمینان حاصل کنید که حساسیت ISO (حساسیت سنسور تصویر به نور) بر روی حالت خودکار یا بر روی مقادیر کم تنظیم شده باشد. اگر این تغییرات نیز کمکی نکرد و همه چیز خیلی روشن شد، باید زمان اکسپوژر یا نوردهی را کاهش دهید.

البته، برای زمان اکسپوژر طولانی‌تر باید گوشی شما به هیچ وجه حرکت نکند. برای انجام این کار می‌توانید از لوازم جانبی برای ثابت نگه داشتن اسمارتفون خود استفاده کنید.

تجهیزات جانبی

عکاسی شبانه با گوشی شاید برای بعضی سرگرم کننده باشد اما اگر قصد دارید بصورت حرفه‌ای این کار را ادامه دهید، نیاز به لوازم جانبی خاصی خواهید داشت. یک سه پایه در سایز کوچک که معمولا برای گوشی‌های هوشمند سبک‌تر و کوچکتر است و حتی در جیب هم جا می‌شود کمک زیادی به شما خواهد کرد.

عکاسی شبانه با گوشی

گوشی‌های سونی بطور خاص در قسمت پایین تخت هستند تا بدون نیاز به لوازم جانبی اضافی امکان عکاسی فراهم شود. لوازم جانبی متعددی برای افزایش نور و گرفتن عکس‌های زیبا در شرایط نور کم بدون نیاز افزایش زمان اکسپوژر ارائه شده‌اند.

توصیه آخر: عکاسی بهتر در شب با گوشی را جدی بگیرید، بهتر است تنظیمات مختلف را امتحان کنید، با تنظیمات اپلیکیشن دوربین بیشتر آشنا شده و عکاس بهتری شوید.

هات اپ نیوز

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *