Ben Tippet از دانشگاه بریتیش کلمبیا اخیرا مقاله ای را منتشر کرده و در آن راجع به امکان و احتمال سفر در زمان بر مبنای ریاضیات صحبت کرده است. او و David Tsang از دانشگاه مریلند، با استفاده از ریاضی و فیزیک فرمولی ایجاد کرده‌اند که شیوه ی سفر در زمان را تشریح میکند. او این روش را TARDIS نامیده که درواقع یک حباب هندسی فضا-زمانی است که با سرعتی فراتر از سرعت نور حرکت میکند.

در سال ۱۸۸۵، اچ جی ولز کتاب خود با نام «ماشین زمان» را منتشر کرد که این کتاب درباره ی مسافری است که با یک وسیله‌ی مکانیکی به آینده ای نامعلوم سفر میکند. از آن زمان به بعد، دانشمندان برای برطرف کردن حس کنجکاوی مردم و حل این مسئله در تلاش بوده‌اند. بعد از معرفی نظریه‌ی نسبیت عام انیشتین، موضوع  سفر در زمان بسیار داغ تر ازگذشته شد.

فیلم ها و کتاب های علمی تخیلی زیادی حول موضوع ماشین زمان و سفر در زمان ساخته و نوشته شده اند. اما براستی کی زمان اتفاق افتادن آن در دنیای واقعی می رسد؟ خب، دو فیزیکدان هستند که ادعا می کنند ابداع و ساخت چنین ماشینی امکان پذیر است!

بن تیپت،‌ یک فیزیکدان نظری از دانشگاه بریتیش کلمبیا  میگوید که سفر در زمان از لحاظ ریاضیات امکان پذیر است.

مردم فکر میکنند که سفر در زمان یک چیز تخیلی است و دوست دارند فکر کنند که مسئله ای غیر ممکن است، ‌چراکه در حال حاضر قادر به انجام آن نیستیم. اما، از لحاظ ریاضیات این موضوع عملی است!

تیپت و تسانگ یک فرمول ریاضی ایجاد کرده اند که از نطریه ی نسبیت عام انیشتین برای اثبات امکان نظری سفر در زمان استفاده میکند.

دانش فیزیکی فضا-زمان عبارت است از یک مدل ریاضی که زمان و فضا را به صورت در هم تنیده و به عنوان یک کمیت پیوسته با یکدیگر ترکیب می کند. در نسبیت عام فرض می شود که فضا-زمان با برخورد ماده(انرژی) خم میشود.

تیپت توضیح داده مدل ماشین زمان او، زمان را برای مسافران بصورت دایره در می آورد. در این مدل فرض شده که زمان در اطراف اشیائی با جرم بالا خم شده و بصورت منحنی در می آید و دایره ایجاد شده می تواند ما را در زمان به عقب و جلو ببرد. یعنی در واقع این ماشین از انحنای فضا-زمان به منظور خمیده کردن زمان در قالب یک دایره برای حرکت مسافران در طول زمان استفاده میکند.

این ماشین TARDIS نامیده میشود که مخفف Traversable Acausal Retrograde Domain in Space-time  و به معنای  دامنه ی رتروگرد (پس رو) گذر پذیر در فضا-زمان می باشد.

اما آیا امکان ساخت این ماشین در واقعیت وجود دارد؟ در حال حاضر باید گفت که ساخت تاردیس امکان پذیر نیست چرا که مواد لازم- که بعنوان مواد عجیب غریب و ناشناخته یاد شده اندـ را در دسترس نداریم.

مطالعه ی فضا زمان هم جذاب است و هم مشکل ساز و همینطور یک راه جالب برای استفاده از فیزیک و ریاضی است و کارشناسانی که در طول زمان هم رشته با من بوده اند، امکان وجود ماشین زمان را از نظر ریاضیات از سال ۱۹۴۹ کاوش و بررسی کرده اند و در حال حاضر تحقیقات من روشی جدید برای انجام این کار ارائه میکنند!

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *