از پیامرسان واتس اپ چه می‌دانید؟! اگر بدنبال این هستید که چطور از تجربیات کمپانی‌های بزرگ استفاده کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

گاهی باید ذهن را باز گذاشت. آنقدر باز تا ببارد و کویر تشنه مغز سیراب شود. هر اندیشه تازه‌ای که به ذهن خطور می‌کند، قطره‌ الهام است و ذهن به دنبال تجربه این اندیشه‌ها خواهد رفت.

حتی مضحک‌ترین ایده‌های دنیا هم ارزش این را دارند که در بخشی از ذهن بی‌انتهای ما لانه کنند. ایده‌های پوچ و میان‌تهی، نظیر چارچوب بدون شیشه پنجره‌ها هستند. شاید پنجره‌ بدون شیشه پنجره بماند؛ اما بدون چارچوب هیچ پنجره‌ای وجود ندارد.

ایده‌های استارتاپی هم دقیقا همین‌طور می‌باشند. ایده‌هایی مثل ادغام پیامرسان واتس اپ با فیسبوک که گاهی از درجه مضحک عبور می‌کنند و احمقانه به نظر می‌رسند؛ اما در حقیقت یک حرکت انقلابی هستند!

پیامرسان واتس اپ

واتس اپ پیامرسانی بی‌حاشیه می‌باشد که با ورود به سال 2017 هشت ساله شد. بدون شک معامله بین بنیانگذاران واتس اپ و فیسبوک از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در تاریخ اپلیکیشن‌های دنیا بوده است!

اما این قرارداد 19 میلیارد دلاری فقط یک فروش ساده نبود؛ بلکه آغاز تعاملی مشترک میان توسعه‌دهندگان فیسبوک و واتس اپ به شمار می‌رود.

Jan Koum، یکی از مدیران واتس اپ طی مصاحبه‌ای برای اولین‌بار پرده از راز‌هایی پیرامون دلایل فروش واتس اپ به فیسبوک و آینده‌ای که به واسطه این نقل و انتقالات پیشِ روی این مسنجر قرار دارد برداشته است.

تحلیل امروز هات اپ نیوز مصاحبه‌ای است با Jan Koum، مدیر ارشد واتس اپ و طی آن مروری بر آنچه که در این سال‌ها بر پیامرسان واتس اپ گذشت.

پیامرسان واتس اپ

گفتگو با Jan Koum، بنیان‌گذار پیامرسان واتس اپ

Interview with WhatsApp co-founder Jan Koum

سال 2014 بود که واتس اپ توسط کمپانی فیسبوک خریداری شد. بعد از این واگذاری ساختمانی شیشه‌ای در قلب خیابان برایان کالیفرنیا تبدیل به خانه پنجم کمپانی واتس اپ گردید.

دفتری که با امکانات فراوان، سلف سرویس مجهز و سالن ورزشی خود، تبدیل به بهشتی برای کوم و همکارانش شد. کوم به این دفتر لقب” تهی‌ترینِ جهان” را داده است؛ چرا که دفتر امروز واتس اپ سرشار از اتاق‌هایی خالی و فضایی فراخ و گسترده می‌باشد.

Jan Koum معتقد است واتس اپ بیش از اینکه یک اپلیکیشن باشد، یک محصول است و از اینرو فرآیند تولید کاملا پیوسته می‌باشد.

بنابراین طبق رسم اغلب کمپانی‌های مستقر در دره سیلیکون، هیچ دیواربندی جهت جدا کردن کارکنان در این دفتر دیده نمی‌شود تا به تمام کار‌های مربوط به پیامرسان واتس اپ در قالب یک تیم رسیدگی گردد.

شاید همین روحیه تیمی جاری در این گروه باشد که باعث شده با تمام سادگی‌ها باز هم واتس اپ در صدر اپلیکیشن‌های محبوب بسیاری از کاربران قرار گیرد.

پیامرسان واتس اپ

Jan Koum کارآفرینی 39 ساله‌ می‌باشد که اعتقاد دارد معاملات صورت گرفته در سال‌های گذشته دست کم در شکل‌گیری 10 درصد از موفقیت‌های امروزش نقش اساسی داشته است.

جالب است بدانید او از سن 16 سالگی در کالیفرنیا زندگی کرده و به زبان روسی نیز تسلط دارد.

سرمایه‌گذاران اصلی واتس اپ معقتدند این اپلیکیشن در مراحل اولیه چشم‌انداز خود قرار دارد. از تیمی که در سال 2011 برای توسعه پیامرسان واتس اپ شکل گرفت، تنها 15 نفر این کمپانی را ترک کردند و در حال حاضر این گروه با همان ساختار قدیمی و 100 نفر کارمند به کار خود ادامه می‌دهد.

در ادامه این مطلب و طی مصاحبه زیر می‌خوانید که چرا واتس اپ حاضر شد تا امتیاز این پیامرسان را به فیسبوک بفروشد، حمایت فیسبوک چه تاثیراتی بر این کمپانی داشته و چرا Jan Koum به یوری میلنر به عنوان سرمایه‌‌داری که 125 میلیون دلار در واتس اپ سرمایه‌گذاری کرده است، احترام می‌گذارد.

پیامرسان واتس اپ

اطلاعات متفاوتی درباره آمار مخاطبان واتس اپ در کشور روسیه وجود دارد. اما آنچه که بصورت قطعی مشخص شده، شهرت و محبوبیت پیامرسان واتس اپ در میان روس‌ها است. اگر اطلاعات کاملی دارید، آمار شاخصی نظیر میزان دانلود برنامه، کاربران فعال ماهانه و… منحصرا در بازار روسیه را با ما در میان بگذارید.

تا کنون میزان دانلود برنامه را در روسیه بررسی نکرده‌ایم. اساسا چنین آماری برای ما اهمیتی ندارد. ما فقط میزان مخاطبان روزانه و ماهانه خود را چک می‌کنیم.

فکر می‌کنم هرگز این آمار را منتشر نکرده بودیم اما هم‌اکنون از کشور روسیه 25 میلیون کاربر فعال در ماه داریم. روسیه کشور بزرگی است و برای ما اهمیت زیادی دارد.

کاربران زیادی در این کشور از اسمارت‌فون استفاده می‌کنند و اتفاقا با دوستان و آشنایان خارجی خود بسیار در تماس هستند.

در مجموع پیامرسان واتس اپ چند کاربر فعال دارد؟ این رقم با انتظارات شما هماهنگ بوده است؟

همانطور که در فیسبوک اعلام شد، واتس اپ 900 میلیون کاربر در جهان دارد. اما ما می‌خواهیم تمام اسمارت‌فون‌های دنیا از واتس اپ بهره ببرند.

دقیقا نمی‌دانم چه تعداد اسمارت‌فون در جهان وجود دارد. شاید 2 یا 3 میلیارد گوشی هوشمند؛ به هر حال ما تمام تلاشمان را برای رسیدن به این نقطه به کار می‌بریم.

پیامرسان واتس اپ

مدتی است که واتس اپ را به قیمت نجومی 19 میلیارد دلار فروخته‌اید. این ارزش چطور توسط شما برای پیامرسان واتس اپ محاسبه شده است؟

فروش واتس اپ مربوط به مدت‌ها قبل می‌باشد و دقیقا جزئیات این محاسبه را به خاطر نمی‌آورم و فکر می‌کنم فروش این اپلیکیشن با این قیمت ارزش داشت!!

شاید به نظر برخی این کار احمقانه باشد؛ اما قطعا در احتساب این مبلغ به تعداد کاربران در آن زمان و رشد احتمالی آن در آینده توجه شده است.

نگاهی به رقم رشد کاربران کافی بود تا بتوانیم میزان کاربران یک یا دو سال آینده پیامرسان واتس اپ را پیش‌بینی کنیم. فکر می‌کنم یک و نیم سال پیش فیسبوک به خوبی متوجه شد، جایگاه واتس اپ در دنیا طوری است که هیچکس توان رقابت با آن را ندارد.

با رقمی که دریافت شد (4 میلیارد دلار بصورت نقد و باقی تقسیم سهام فیسبوک) چه کار کرده‌اید؟ برای این مبلغ برنامه‌ریزی خاصی داشته‌اید که مثلا آنرا در یک استارتاپ بزرگ سرمایه‌گذاری کنید؟

هیچ برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نداریم. در واقع آدمی نیستم که برای استارتاپ‌هایی که اکثرا ایده‌های درست و حسابی ندارند، سرمایه‌گذاری کنم. در حال حاضر به شدت تمرکز خود را روی پیامرسان واتس اپ گذاشته‌ام تا بتوانیم این محصول را بهتر از قبل کنیم.

پیامرسان واتس اپ

بعد از این معامله اوضاع زندگیتان چه تغییری کرد؟

به جرات می‌توانم بگویم معامله با فیسبوک تغییر چشمگیری در زندگی من ایجاد نکرد. من در همان مکان قبلی زندگی می‌کنم، همان دوستان قدیمی را دارم، کار من همان کار قبلی می‌باشد و این برای من خیلی مهم است! معامله با فیسبوک در 90 درصد زندگی من بی‌تاثیر بوده است.

بعد از این معامله در کمپانی واتس اپ چه اتفاقی افتاد؟ این همکاری و شراکت با فیسبوک آزادی عمل شما را در تصمیم‌گیری کم کرده است؟

توسعه واتس اپ هنوز هم بصورت مستقیم تحت کنترل ما قرار دارد. فیسبوک بر موارد جانبی نظیر امور مالی، روابط عمومی و منابع انسانی نظارت دارد. در واقع ما وقتی که مستقل کار می‌کردیم، مدیر مالی نداشتیم.

تنها قبض و فاکتور دریافت می‌کردیم و با انتخاب گزینه پرداخت همه چیز ختم می‌شد. البته آن زمان ما کمپانی کوچکی بودیم و خودمان از پس تامین این مخارج بر می‌آمدیم. اما اکنون بخشی از برند شناخته شده فیسبوک هستیم و نیازهایمان هم متفاوت شده و دیگر یک سرمایه‌گذار هستیم.

ما همیشه به دنبال توسعه محصولاتمان بوده‌ایم. تمام تغییراتی که امروز در واتس اپ شاهد آن هستید برنامه‌ریزی‌هایی بوده است که قبل از عقد این قرارداد در ذهن داشتیم.

مثلا ما از قبل قصد داشتیم پیام صوتی و نسخه دسکتاپ را عرضه کنیم. یا اینکه اخیرا تماس صوتی را افزودیم تا یک ارتباط بدون معطلی را برای کاربران خود فراهم نماییم.

پیامرسان واتس اپ

در سال 2011 فیسبوک، مسنجر خودش را راه‌اندازی نمود. چطور با این محصول همزیستی می‌کنید؟ عرضه این برنامه میان واتس اپ و مسنجر فیسبوک رقابت ایجاد نکرد؟

ماهیت این دو برنامه از اساس با یکدیگر فرق دارد. فیسبوک مسنجری دارد که فقط به واسطه مخاطبان شبکه اجتماعی فیسبوک عمل می‌کند. در حالی که پیامرسان واتس اپ مخاطبانی را در لیست خود قرار می‌دهد که در گوشی تلفن ذخیره شده باشند. راه‌های برقراری ارتباط هم در این دو برنامه با هم تفاوت دارد.

واتس اپ از ابتدا اپلیکیشنی مخصوص موبایل بوده؛ اما فیسبوک سعی دارد نسخه موبایل خود را به نحوی تنظیم کند که با دسکتاپ یکی باشد.

در مصاحبه‌های متعدد اشاره کرده‌اید که کسب درآمد در وهله اول برای شما اهمیت ندارد و به دنبال بهبود کیفیت محصول هستید. با توجه به اینکه شما قبلا هم مرفه زندگی نکرده‌اید چرا نمی‌خواهید از این راه پولدار شوید؟

من برای مدت طولانی در یاهو کار کردم و حتی یک پروژه مشارکتی را نیز اداره می‌کردم که مجموعا باعث شدند بتوانم پس‌اندازی قابل قبول داشته باشم که فکر می‌کنم برای یک زندگی راحت، کافی به نظر می‌رسد.

در واقع این پس‌انداز برای من به اندازه‌ای می‌باشد که نخواهم نگران این موضوع باشم که آیا واتس اپ برای من درآمد دارد یا خیر.

وقتی که یک محصول را تولید می‌کنیم و مردم از آن استفاده می‌کنند، بلافاصله آنالیز شروع می‌شود تا ببینیم شانسی برای ادامه کار داریم یا نه.

ما سرمایه‌گذاری قابل توجهی را از Sequoia به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران دنیا دریافت کرده‌ایم و دیگر لزومی ندارد به فکر سود و زیان خودمان باشیم.

پیامرسان واتس اپ

در حال حاضر پیامرسان واتس اپ برای شما درآمدزا است؟

در وهله اول ما به دنبال درآمدزایی نبوده‌ایم. همکاری با فیسبوک باعث شد تا منابع ما از مجرای این تعامل رشد کند. بنابراین در آینده برنامه‌ای برای کسب درآمد نداریم و فقط قصد داریم تعداد کاربران واتس اپ در دنیا را به بالای یک میلیارد کاربر برسانیم. به تازگی رقم کاربران فیسبوک هم از مرز یک میلیارد گذشت.

در یکی از مصاحبه‌های خود گفتید که واتس اپ را به فیسبوک فروختید تا دیدگاه‌هایتان را با مارک زاکربرگ به اشتراک بگذارید. اکنون دقیقا در چه مواردی به اتفاق نظر رسیده‌اید و فکر می‌کنید این جامعه مجازی آنلاین در 10 سال آینده چه شکلی می‌شود؟

من در مقام یک پیش‌گو درباره این که دنیای اینترنت در ده سال آینده چه شکلی می‌شود، نیستم. شاید آدم‌های زیادی از پیش‌گویی لذت ببرند اما من به دنبال چشم‌انداز‌های کوتاه مدت می‌باشم.

بیش‌تر به این علاقه‌مند هستم که بگویم پیامرسان واتس اپ فردا یا مثلا پس فردا چه شکلی می‌شود. اگر نگاهی به فعالیت‌های فعلی فیسبوک و آنچه که مشغول انجام آن هستیم بیندازید می‌بینید که هر دو هدف مشترکی داریم.

می‌خواهیم مردم جهان بسیار ساده‌تر با هم مرتبط شود و مردم از راه این ارتباطات سریع‌تر به اخبار روز دسترسی یابند. طوریکه دیگر مهم نباشد کجای دنیا زندگی می‌کنید و جهان برای شما آنقدر کوچک شود که احساس کنید هر لحظه در کنار خانواده و دوستانتان هستید.

پیامرسان واتس اپ

اخبار اوکراین را دنبال می‌کنید؟ درباره وضعیت فعلی چه فکر می‌کنید؟

نمی‌توانم بگویم بصورت ویژه اخبار اوکراین را دنبال می‌کنم. من هر روز اخبار جهان را مرور می‌کنم و می‌دانم اوکراین در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. امیدوارم یک زبان واحد و مشترک برای رفع این بحران پیدا شود.

امیدوارم ابزاری مثل واتس اپ و فیسبوک مردم را آنقدر به هم نزدیک کند که دیگر اهمیتی نداشته باشد در جهان چه چیزی رخ می‌دهد. احتمالا 5 تا 10 سال آینده با کمک این برنامه‌ها جهان متمدن‌تری خواهیم داشت.

آیا می‌توان گفت ایده ساخت پیامرسان واتس اپ از یک تمایل شخصی برای نزدیک بودن به دوستانتان در اوکراین نشات گرفته است؟

دقیقا نمی‌دانم این ایده از کجا آمد و بهتر است بگوییم شرایط مختلفی دست به دست هم داد. از یک طرف می‌خواستیم برنامه جدیدی بسازیم و از طرف دیگر هم ارسال اس ام اس دیگر واقعا خسته‌کننده شده بود.

من در شرایطی بودم که از اس ام اس استفاده می‌کردم در حالی که می‌دیدم دوستان آمریکایی من از این راه، دیگر استفاده نمی‌کنند!

وقتی که واتس اپ را طراحی کردم می‌دانستم برنامه نابود‌کننده‌ای برای گوشی می‌شود. چون مردم همیشه گوشی به همراه دارند و با این برنامه مدام از گوشی خود استفاده می‌کنند.

پیامرسان واتس اپ

در روسیه مثل کشور‌های دیگر مردم دوست دارند موبایلی بخرند که برنامه‌هایی نظیر واتس اپ روی آن‌ها نصب شده باشد. با این حال در اغلب موارد برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی آزاردهنده هستند. چرا واتس اپ از این قائده مستثنی شده است؟ ممکن است به این دلیل باشد که واتس اپ از جمله مسنجر‌های اول دنیا است؟

اولا ما برنامه‌ای ساختیم که بصورت خودکار به مخاطبان دفترچه تماس گوشی وصل می‌شود. این یک مزیت برای کاربران بود تا مثلا مجبور نباشند برای پیدا کردن یکدیگر پین یا کد خاصی را وارد نمایند.

این مشکل در برنامه‌هایی مثل اسکایپ هم وجود دارد که کاربران را مجبور می‌کند حتما نام کاربری داشته باشند و نظیر یاهو با آی دی یکدیگر را اد کنند.

ثانیا در سایر مسنجر‌هایی که قبل از واتس اپ منتشر شده است کاربران پیام رد و بدل می‌کنند؛ اما دقیقا نمی‌دانند پیام به دست فرد مورد نظر رسیده است یا نه که این مشکل در واتس اپ وجود ندارد.

ضمنا مردم با استفاده از واتس اپ در هزینه‌های تلفن خود صرفه‌جویی می‌کنند. البته ما فقط یک جایگزین ساده برای اس ام اس و صرفا جهت تبادل پیام نیستیم. ما قابلیت‌های خیلی بیش‌تری مثل چت گروهی و پیام صوتی را در اختیار کاربران قرار داده‌ایم.

اگر 20 سال پیش به شما می‌گفتیم ارسال ویدیو به این شکل نرمال می‌شود و امکان به اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی هم وجود دارد، احتمالا با خود می‌گفتید این‌ها همگی خیالات خام است و رویاپردازی عجیبی بیش نیست.

پیامرسان واتس اپ

در حال حاضر کاربران از پیام و قابلیت تماس صوتی این برنامه‌ها بخوبی استفاده می‌کنند. فکر می‌کنید چه چیزی باعث شد کاربران بیش از تماس صوتی به ارتباطات متنی روی آورند؟

من از بقیه مردم جدا نیستم. من هم مثل آن‌ها همیشه راحت نیستم به کسی زنگ بزنم یا تماس ویدیویی برقرار کنم؛ چون می‌ترسم در موقعیت بدی زنگ زده باشم و ایجاد مزاحمت کنم.

همه مشغول زندگی خود هستند و به نظر من این کار یعنی پرت کردن حواس دیگران از روی کاری که بسیار اهمیت دارد.

ممکن است کسی مشغول رسیدگی به امور منزل باشد، مشغول صرف شام و بطور کلی درگیر کار باشد و در چنین شرایطی تماس ناگهانی کمی آزاردهنده خواهد بود.

ممکن است برای من این تماس فقط یک احوال‌پرسی ساده باشد اما برای کسی که از شرایط او خبر ندارم، مشکل‌ساز می‌شود. با این اوصاف چت کردن از طریق پیام‌های متنی در پیامرسان واتس اپ ساده‌تر می‎باشد.

جهت‌گیری شما در توسعه واتس اپ چگونه بوده؟ چه امکانات جدیدی قرار است در آینده به کاربران معرفی شود؟

معمولا برنامه‌هایی که برای آینده داریم را بصورت عمومی اعلام نمی‌کنیم. این سیاست کاری ما است. اما بصورت کلی بدانید که در حال انجام تغییراتی برای سریع‌تر و ساده‌تر کردن محیط کاربری برنامه هستیم. شاید این مورد، ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسد اما کار و تلاش پیچیده‌ای می‌طلبد.

سخت است بخواهید محصولی را تولید کنید که در کل دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چون مجبور هستید برنامه را چند‌زبانه کنید، در سرویس‌های اینترنتی مختلف دنیا تست کنید و حتی با موبایل‌های مختلف هم آن را بسنجید. ما تیم کوچکی هستیم و مدام در حال طراحی مجدد محصولمان می‌باشیم.

در حال حاضر سعی داریم نسخه‌های جدیدی در سیستم‌ عامل‌‌ها را برای معرفی قابلیت‌های تازه تست کنیم. در واقع فرآیند پیچیده‌ای پُشت پرده در حال انجام است تا بالاخره این محصول به ثبات، سرعت و سهولت دست یابد.

پیامرسان واتس اپ

تاکنون سعی داشتید به قلمرو پیامرسان‌هایی مثل Slack در شرکت‌ها نزدیک شوید و بر آن‌ها غلبه کنید؟

دقیقا نمی‌دانم شرکتی وجود دارد که از پیامرسان واتس اپ برای ارتباطات داخلی‌اش استفاده کند یا نه. البته ما به عنوان یک کمپانی از واتس اپ برای ارتباطات داخل شرکت استفاده می‌کنیم. خیلی کم شنیده‌ام که مردم از واتس اپ در گروه‌های کاری یا تحصیلی مثلا در مدارس استفاده کنند.

تلاش ما تولید برنامه‌ای ثابت است تا تمام دنیا از آن برای ارتباطات استفاده کنند. در واقع ما سعی نمی‌کنیم اپلیکیشنی مخصوص شرکت‌ها یا گروه‌های خاص داشته باشیم و دوست داریم همه بدون هیچ محدودیتی از پیامرسان واتس اپ استفاده کنند.

فکر می‌کنید پاول دورف، سازنده تلگرام از رقبای شما است؟

ابدا به محصول دیگری مثل تلگرام فکر نمی‌کنم. تمام تمرکز من روی محصولی است که در حال توسعه آن می‌باشیم.

کاربران واتس اپ نظیر سایر مسنجر‌های دنیا پیام‌های اسپم دریافت می‌کنند. شما برای مقابله با این مشکل راهکاری اندیشیده‌اید؟

این یکی از مشکلاتی است که هر شبکه‌ای درگیر آن می‌باشد. ما نیروی انسانی زیادی را برای رفع این مشکل داریم و این یعنی سرمایه زیادی را برای مبارزه با اسپم اختصاص داده‌ایم.

فیسبوک هم در این زمینه به ما خیلی کمک کرده و مثلا یک مهندس برای مقابله با اسپم به دفتر ما فرستاده است.

پیامرسان واتس اپ

شما تمام وقت خود را روی پیامرسان واتس اپ گذاشته‌اید، تا به حال به این فکر نکرده‌اید که از تیم خارج شوید و کار دیگری انجام دهید؟ این تمایل را درون خود چطور سرکوب می‌کنید؟

زمانی که ما واتس اپ را به عنوان برنامه‌ای برای انتشار استاتوس (واتس اپ ابتدا با این قابلیت عرضه شد و کاربران اطلاعاتی درباره وضعیت خود نظیر تمام شدن باتری یا نداشتن وقت درج می‌کردند و از این راه از حال یکدیگر با خبر می‌شدند) معرفی کردیم همه چیز به خوبی الان نبود.

این اقدام نتیجه‌بخش نبود و همه دوست داشتند برای پیدا کردن شغل عادی از واتس اپ جدا شوند. ما چنین شرایطی را در تابستان 2009 تجربه کرده‌ایم.

اما همین که اسم پیامرسان به میان آمد کم‌کم کمپانی ما شکل گرفت و شروع به استخدام نیرو کردیم. درحال حاضر نیز تمایلی به راه‌اندازی کمپانی دیگری ندارم و فقط دوست دارم محصولم را به‌ شکل جدیدی طراحی کنم.

نقش فعلی خود را در واتس اپ دوست دارید؟

یک ضرب‌المثل چینی وجود دارد که می‌گوید” مراقب باش چه آرزویی می‌کنی چون ممکن است محقق شود.” من از کار فعلی‌ام خوشحال هستم و به تیمی که با آن‌ها کار می‌کنم عشق می‌ورزم.

به نظر من اعضای تیم ما از باهوش‌ترین افراد در جهان می‌باشند و طوری باهم کار می‌کنیم که انگار یک تیم کوچک هستیم. با اینحال مسائلی بوده که هیچوقت دوست نداشتیم درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

مثلا نقل مکان به ساختمان جدید دفتر یا مشکلاتی که بابت نیروی انسانی داشتیم. تمام این موارد حواس مرا از موضوع اصلی یعنی واتس اپ پرت می‌کرد اما باز هم به راهم ادامه دادم.

پیامرسان واتس اپ

برای کدنویسی وقت می‌گذارید؟ چند درصد از زمان خود را صرف کدنویسی می‌کنید؟

بیش‌تر وقت من برای گفتگو و مصاحبه صرف می‌شود؛ چون تیم ما به سرعت در حال گسترش است و فعلا مسئولیت من توسعه تیم تولید اپلیکیشن می‌باشد.

قبلا زمان زیادی را برای محصول خود صرف می‌کردید؟ اکنون این زمان کم‌تر نشده است؟

حالا دیگر شب در دفتر نمی‌مانم چون تیم ما بسیار بزرگ‌تر شده است. این تیم در حل مشکلاتی که قبلا به تنهایی آن‌ها را رفع می‌کردیم، کمک می‌کنند. من یک دوره دو ساله را پُشت‌سر گذاشتم که طی آن هیچ دوست و آشنایی را ملاقات نکردم.

دیگر تقریبا چهره آن‌ها را فراموش و جامعه را ترک کرده بودم. اما فکر می‌کنم همین که خودتان را برای اهدافتان فدا کنید، تنها راهی است که می‌توانید در دره سیلیکون با این حد از رقابت به خواسته‌هایتان دست یابید. حالا دیگر بیش‌تر از 70 تا 80 ساعت در هفته کار نمی‌کنم.

شما در دوران بزرگسالی و بعد از 12 سال کارمندی این شرکت را راه‌اندازی کردید. از این پشیمان هستید که ای کاش قبل‌تر این شرکت را تاسیس می‌کردید؟

نه. چون نتایج این دوازده سال کار بد نبوده است.

پیامرسان واتس اپ

شما دانشگاه ایالتی سان خوزه را به قصد فعالیت در شرکت یاهو ترک کردید. از این بابت پشیمان نیستید؟

بابت این موضوع به یک دلیل خیلی ساده پشیمان هستم و این عدم برآورده کردن خواسته والدینم برای تکمیل تحصیلاتم بود. با اینحال دانشگاه برای من خسته‌کننده بود و وقتی 21 سالم بود، به عنوان جوان‌ترین فرد مهاجر از روسیه با فعالیت در یاهو این فرصت را از خودم گرفتم. در واقع من از دانشگاه هیچوقت نتوانستم فارغ‌التحصیل شوم اما نتیجه کارم تاکنون آنقدر‌ها هم بد نبوده است.

اکثر میلیارد‌های دنیا کسانی هستند که ترک تحصیل نمودند. فکر می‌کنید همبستگی خاصی بین ترک دانشگاه و سرمایه‌گذاری موفق وجود داشته باشد؟

من فکر می‌کنم تحصیلات دانشگاهی مفید و ضروری هستند و این خود ما هستیم که می‌خواهیم این بخش از قضیه را پُررنگ کنیم.

مردم می‌گویند استیو جابز و بیل گیتس ترک‌تحصیل کردند و ما هم برای پولدار شدن باید درس را رها کنیم؛ اما هیچوقت نمی‌خواهند به کسانی توجه کنند که با درس خواندن کسب وکار خوبی دارند. من فکر می‌کنم تحصیلات زیربنای موفقیت می‌باشد و برای هر کسی ضروری است.

پیامرسان واتس اپ

آیا در دنیای تکنولوژی الگوی خاصی برای کار خود دارید؟

یوری میلنر کسی است که به او احترام می‌گذارم. او از پیشتازان نوآوری و علم می‌باشد و سرمایه‌گذاری خود را برای پول انجام نمی‌دهد.

منظور شما پروژه آخر او درباره جستجوی حیات در جهان است؟

پروژه‌های مشابه زیادی دارد. ‌او جایزه‌های زیادی را در علوم مختلفی از جمله ریاضی بدست آورده است.

برنامه‌ای برای یک سرمایه‌گذاری عام‌المنفعه و بدون سود برای خودتان دارید؟

فعلا نه و فکر می‌کنم هنوز خیلی زود باشد به این بحث بپردازم. فعلا تمرکز اصلی ما روی پیامرسان واتس اپ قرار دارد.

پیامرسان واتس اپ

گفته می‌شود مهاجرت در اکثر مواقع فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا فرد موفقی در زندگی باشیم؛ اما داستان زندگی شما این گفته را تا حدودی نقض می‌کند. به نظر شما مهاجران می‌توانند فرصتی برای داشتن کسب وکار مناسب را در آمریکا داشته باشند؟!

ساعت‌ها می‌توانم در مورد این موضوع صحبت کنم. در واقع آمریکا کشوری می‌باشد که به دست مهاجرانش ساخته شده است. مفهوم “رویای آمریکایی” چیزی است که اکثرا توسط کسانی که متولد آمریکا نیستند، مطرح می‌شود.

در مقابل، آن‌ها معقتدند اولین نسل در کشور بیگانه همیشه موفق‌تر خواهد بود. اما من موافق نیستم. مادر و مادربزرگ من مهارتی در انگلیسی صحبت کردن نداشتند و در سن پنجاه، شصت سالگی و با تمام سختی‌هایش به آمریکا مهاجرت کردند.

اما قانون مهاجرت برای افراد جوان کاملا متفاوت است. با وجود اینترنت و تکنولوژی‌هایی که در اختیار نسل جوان قرار گرفته حالا اوضاع خیلی با 10، 20 یا 30 سال قبل تفاوت دارد. در واقع این موضوع به شخص مورد نظر وابسته است.

اگر تنبل باشید، تفاوتی ندارد در چه کشوری زندگی می‌کنید و اگر هم به دنبال بدست آوردن چیز خاصی باشید، باز هم محل زندگیتان تاثیری ندارد.

پیامرسان واتس اپ

به نظر شما تولید چیز خاصی یا انجام کار مشخصی در شرایط اقتصادی بحران‌زده ارزشش را دارد؟ مثلا ارزشی دارد که کارآفرینان به کشور‌هایی نظیر اوکراین یا روسیه به جای آمریکا سفر کنند؟

به نظر من کاملا به خود فرد بستگی دارد و این یک تصمیم فردی است که به چه کشوری مهاجرت کنید.

آینده‌ پیامرسان واتس اپ را چگونه توصیف می‌کنید؟

رویای ساده‌ای دارم. این که مردم تا 10 یا 20 سال آینده هم از واتس اپ استفاده کنند. امیدوارم در این سال‌ها واتس اپ راه ارتباطی استانداردی برای مردم باشد.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *