آیا می دانستید که می توان تنها با استفاده از آب شور و انرژی خورشیدی، چندین تن میوه و سبزی پرورش داد؟ گروه  SunDrop Farms متخصص چنین کاری بوده و توانسته اند کشت گوجه فرنگی در استرالیا را تا ۱۵ درصد افزایش دهند. آب شور خلیج نزدیک به محل این مزرعه، از طریق لوله کشی وارد مزرعه شده و با استفاده از حرارت ناشی از نور خورشید، نمک زدایی می شود، سپس از این آب به روش کشت هیدروپونیک – روشی که در آن از خاک برای کشت استفاده نشده و تمام نیازهای غذایی گیاه با افزودن عناصر ماکرو و میکرو به آب تامین می شود- برای کشت میوه و سبزیجات استفاده می شود که نتیجه آن رشد قابل توجه کشت است و در واقع یک سیکل تولید تجدید پذیر را شاهد خواهیم بود.

عملکرد کلی مزرعه های SunDrop بدون نیاز به سوخت های فسیلی، آب شیرین و خاک بوده و در نتیجه نیاز به عناصر بعضا هزینه بر چه از نظر مالی و چه از نظر زیست محیطی در کسب و کارهای کشاورزی محور را به طور کلی از بین خواهد برد. به گفته این کمپانی، روش پایدار آنها سالانه منجر به کاهش تولید گاز گلخانه ای کربن دی اکسید به میزان ۲۶۰۰۰ تن و همچنین کاهش مصرف آب شیرین به اندازه ۱۸۰ استخر شنا در ابعاد ۲۵×۵۰×۳ متر می شود.

اطراف یک برج خورشیدی عظیم را منطقه ای پوشیده شده از آینه احاطه کرده که وظیفه این آینه ها، انعکاس دادن نور خورشید به این برج است. در این برج دمایی ثابت بالا می رود، دمایی که در آن عملیات نمک زدایی از یک میلیون لیتر آب شور در هر روز امکان پذیر است. در حال حاضر مزرعه های SunDrop علاوه بر استرالیا در انگلستان و آمریکای شمالی نیز راه اندازی شده اند.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *