شاید بسیاری از افراد وقتی به سال 2016 فکر می کنند فقط نکات منفی (از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گرفته تا فوت چندین هنرمند مشهور در اواخر سال) را به خاطر بیاورند. اما سالی که دیشب به پایان رسید تماما سیاه نبود. 2016 سالی بود که محققین و دانشمندان به پیدا کردن راهکاری مناسب برای درمان سرطان، تایید نظریه های 100 ساله و پیدا کردن موجوداتی که در کرات دیگر آسمانی زندگی می کنند نزدیکتر شدند. در ادامه شش کشف مهم علمی که بسیار مهم و پیشگامانه به نظر می رسند گردآوری شده است.

کشف امواج گرانشی که دنیای نجوم را تکان داد

ligo

دانشمندان رصدخانه لیزری امواج گرانشی تداخلی (Laser Interferometer Gravitational wave Observatory –LIGO) وقتی گزارشات خود در مورد کشف موجهای گرانشی را منتشر کردند دنیای نجوم و ستاره‌شناسی را تکان دادند. آنها نه تنها موج های فضا-زمان را کشف کردند، بلکه منبع این امواج را نیز مشخص کردند. طبق گزارش منتشر شده، علت پیدایش این موج ها برخورد دو سیاهچاله بوده که 1.3 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است. وجود این موج ها در اوایل قرن 20 میلادی توسط آلبرت انیشتین به صورت تئوری مطرح شده بود، اما جامعه فیزیک تا این زمان تکنولوژی لازم برای مشاهده و آزمایش این امواج را نداشت. به نظر می رسد که بالاخره این تئوری بعد از 100 سال اثبات شده است.

استفاده از مهندسی ژنتیک برای درمان سرطان

dna-editing

امسال برای اولین بار دانشمندان با استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک به نام CRISPR-Cas9 سلولهای ایمنی‌ای طراحی کردند که به بدن بیمار وارد شده و به سلولهای سرطانی حمله می کند. گروهی از محققان چینی با استفاده از این روش در حال درمان سرطان ریه هستند. این تیم مقداری از گلبولهای سفید بیمار را از بدن وی خارج کردند، سپس با استفاده از تکنیک های جدید آنها را طوری به صورت ژنتیکی مهندسی کردند که به سلولهای سرطانی حمله کنند، و در نهایت این گلبولهای سفید را دوباره به بدن بیمار تزریق کردند تا با سرطان مبارزه کنند. در صورتی که این آزمایش های اولیه موفقیت آمیز باشند، پزشکان روش جدید و موثری برای درمان سرطان خواهند داشت. این آزمایشات یکی از اولین مراحلی است که تکنولوژی فوق پیشرفته را به دنیای طبابت نزدیک می کند.

تسلا به ساخت خودروهای بدون راننده نزدیکتر شد

 tesla-car-view

باز هم تسلا با خلاقیت های خود در حال جابجا کردن مرزهای تکنولوژی حمل و نقل است. این شرکت از سال 2008 با ارائه تسلا رودستر، اولین خودروی اسپرت الکتریکی، نام خود را بر سر زبانها انداخت. موفقیت های این شرکت با ارائه مدل لوکس سدان S ادامه یافت، تا جایی که این مدل در انتهای نوامبر سال 2016 عنوان دومین اتومبیل پرفروش برقی تاریخ را کسب کرد. این کمپانی اعلام کرده که تمامی خودروهای ساخت این شرکت، از جمله مدل بسیار ارزان قیمت 35.000 دلاری تسلا 3، دارای قابلیت حرکت بدون راننده خواهد بود. این حالت رانندگی اتوماتیک که فعلا تسلا در حال آزمایش آن است متشکل از سیستم های هدایت مستقل، پردازش رادار و سیستم های ضد برخورد و تصادف است. سرنشینان در ترافیک های شلوغ می توانند با خیال راحت رانندگی را به خودرو سپرده و به کارهای دیگر خود برسند.

موشک های که قابلیت مصرف چندین باره دارند به واقعیت تبدیل شدند

 spacex-rockets

تابحال موشک ها یکی از گرانترین و مهمترین اجزا در انجام ماموریت های فضایی بوده اند. معمولا این موشک ها فضاپیماها را به مدار خود می بردند و چون قابلیت استفاده دوباره از آنها وجود نداشت به چشم یک زباله به آنها نگاه می شد. اما حالا کمپانی SpaceX که متعلق به ایلان ماسک است موشک هایی طراحی کرده که بعد از انجام ماموریت فضایی خود در امنیت و سلامت کامل به زمین بازگردند. پس از بازگشت این موشک به زمین، با انجام آماده سازی هایی می توان دوباره از آن در انجام ماموریت های فضایی استفاده کرد. این کمپانی تابه حال آزمایش های ناموفق زیادی داشته، اما در سال 2016 با ارتقا تکنولوژی خود به موفقیت و ارائه محصول نهایی نزدیک تر شده است. تا ماه جولای 2016، این کمپانی با انجام یک سلسله آزمایش های موفق، توانست 5 موشک را در مدت 8 ماه سالم و امن در محل های مشخص فرود آورد.

معلولی که با استفاده از دست مصنوعی می تواند فشار را احساس کند

brain_computer_interface

ناتان کاپلند بعد از تصادفی که 10 سال پیش داشت، دیگر توانایی تکان دادن یا حس کردن دست و پای خود را نداشت. اما به کمک محققین دانشگاه پیتزبورگ، آقای کاپلند توانایی حرکت یک دست مصنوعی با استفاده از مغز خود را پیدا کرده. همچنین محققین قابلیت “بازخورد احساسی” را در این دست تعبیه کرده اند، کاپلند با استفاده از این ویژگی فشارهای وارد به این دست مصنوعی را نیز می تواند حس کند. این سیستم به قدری دقیق است که کاپلند می تواند فشارهای وارده به تک تک انگشتان را مثل یک دست واقعی حس کند. به گفته او استفاده از این دست مصنوعی تجربه واقعا عجیبی است. او بعد از انجام عمل جراحی برای پیوند این دست اظهار کرد که گاهی اوقات انگشتها حس ضربان الکتریکی یا فشاری دارند، اما در بیشتر مواقع این انگشت ها دقت بسیار بالایی دارند و حس انگشتان واقعی خود او را تداعی می کنند.

ستاره شناسان یک سیاره قابل سکونت پیدا کردند

 the-location-of-proxima-centauri-in-the-southern-skies

بسیاری از منجمین باور دارند که ما در این جهان تنها نیستیم و موجودات دیگری نیز در کرات دوردست زندگی می کنند، به همین دلیل تلاش برای یافتن حیات در سایر نقاط دنیا همیشه وجود داشته است. با کشف سیاره ای در صورت فلکی قنطورس که به نظر می رسد شرایط مساعد را برای زندگی داشته باشد، یک گام بلند در زمینه پیدا کردن موجودات غیرزمینی برداشته شده است. این سیاره که Proxima b نامگذاری شده 4.24 سال نوری با زمین فاصله دارد و به همین دلیل نمی توان به سادگی آن را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. نتایج اولیه نشان می دهند که این سیاره دارای سطحی محکم و خاکی است و مانند بسیاری دیگر از اجرام آسمانی از گاز تشکیل نشده. این سیاره در محدوده کوتوله قرمز Proxima Centauri قرار دارد. Proxima Centauri نزدیکترین ستاره به خورشید است.

منبع دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *