خانه بازی نقد و بررسی بازی GIGA WRECKER

نقد و بررسی بازی GIGA WRECKER

0

نقد و بررسی GIGA WRECKER

“به قلم پرهام آقاخانی”

سیستم دسترسی زودهنگام (Early Access) استیم، با تمام حواشی‌اش، یکی از بهترین راه‌ها برای سازندگانی است که می‌خواهند در حین ساخت بازی و بدون ایپزودیک کردن آن، هم مقداری درآمد داشته باشند و هم بر طبق نظرات بازیکنان به کامل‌تر کردن بازی خود بپردازند. یکی از این سازندگان، استودیوی Game Freak است که سال‌هاست به ساخت عناوین مختلف پوکمان (Pokemon) می‌پردازند و چند ماه پیش، دومین عنوان خود برای PC با نام Giga Wrecker را در این سرویس قرار دادند. ما نیز مدت‌ها پیش، به بررسی نسخه دسترسی زود هنگام آن پرداختیم و حالا که نسخه کامل بازی عرضه شده، وقتش است که ببینیم بعد از چند ماه، چه تغییراتی در بازی حاصل گشته و کیفیت نهایی‌اش چگونه است.

خوشبختانه بازی از همان اوایل کار نشان می‌دهد که حسابی ارتقا یافته است. با شروع  بازی، دوباره شاهد همان داستان کلیشه‌ای حمله‌ی ناگهانی بیگانگان و نهایتا تسلطشان بر تمام زمین خواهید بود. ولی درست در همین موقع است که پای یک شخصیت جدید به داستان باز می‌شود. این موضوع باعث شده تا داستان بازی روندی جدید در پیش بگیرد، دیگر همان ماجرای قدیمی تلاش برای انتقام گیری را روایت نکند و بسیار بهتر از قبل به نظر برسد. ولی با این حال، یک اشکال کلی در آن وجود دارد و آن هم استفاده از فاکتور سفر در زمان است. به طور کلی، نوشتن یک داستان بی نقص بر مبنای بازی با زمان، کار راحتی نیست و داستان این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ چون یک سری ایرادات و نکات عجیب در داستان بازی وجود دارد که به هیچ وجه قابل درک نیستند.

به لطف روند جدید در داستان گویی، حتی کیفیت گیم پلی بازی نیز ارتقا یافته است و اکنون به جای یک بازی یک‌نواخت و خطی، با عنوانی مترویدوانیا گونه سروکار داریم. این بار نقشه بازی به 5 بخش مختلف با محیط‌های نسبتا بزرگ تقسیم شده است که هر کدام از آن‌ها به تدریج و با پیشرفت در بازی در اختیارتان قرار خواهد گرفت و می‌توانید با فعال سازی یک سری از اجزای محیطی، تقریبا در هر زمان که خواستید بین آن‌ها جابجا شوید. در طول بازی علاوه بر دنبال کردن خط داستانی بازی، می‌توانید با گشت و گذار در محیط یک سری درهای قفل شده پیدا کنید که می‌بایست با فعال سازی تعدادی خاص از کلید‌ها، آن‌ها را باز کنید. بعضی اوقات، انجام این کار برای پیشروی در بازی ضروری است؛ ولی در سایر اوقات می‌توانید EXP pointهای اضافه و یا یک سری پوسته (Skin) جدید برای توانایی‌های Reika بدست آورید.

به خاطر این که در طول داستان بازی، Reika عملا به یک سایبورگ تبدیل می‌شود، شما این قابلیت را در اختیار دارید که با نابود کردن موانع قابل تخریب و همچنین دشمنان، قطعات به جا مانده از آنها را با استفاده از قابلیت Recall به صورت یک توپ جمع آوری کرده و با آنها به سایر دشمنان حمله کنید. یا این که می‌توانید آنها را برای استفاده از قابلیت‌های ARCHE که در ادامه توضیح خواهیم داد، نگه دارید. البته بر خلاف قطعات به جا مانده از دشمنان، محدودیتی برای جمع آوری قطعات به جا مانده از موانع قابل تخریب وجود دارد و آن محدودیت از این قرار است که تنها قطعاتی که به نانوماشین‌های زرد رنگ آغشته شده‌اند، قابل جمع آوری هستند.

و اما در مورد ARCHE. این کلمه مخفف عبارت ARms Creating and Handling Effect است و به شما این اجازه را می‌دهد تا دست مکانیکی Reika را به شکل ابزارهای دیگر درآورده و از آن‌ها استفاده کنید. این ابزارها شامل Debris Blade (یک شمشیر برای بریدن موانع)، Debris Javelin (یک نیزه برای ایجاد موانع قابل عبور روی دیوار‌ها) و Debris Drill (یک دریل برای سوراخ کردن موانع به صورت افقی) می‌شوند. علاوه بر ابزار‌های ARCHE، می‌توانید از توانایی‌هایDebris Lock برای ایجاد یک مانع مکعب شکل، و یا از Tachyon Burst برای به عقب برگرداندن زمان و اصلاح اشتباهات انجام شده در تخریب پلتفرم‌ها نیز استفاده کنید. البته این بار دیگر تمام قابلیت‌های Reika از همان ابتدا در اختیارتان قرار نمی‌گیرد، چون این موضوع می‌توانسته به شدت به بازی صدمه بزند و تجربه‌ی آن را بسیار خسته کننده کند.

برای پیشروی در بازی، شما می‌بایست از این توانایی‌ها در مواقع مناسب استفاده کنید تا معماهای پرتعداد موجود در مراحل (که در ابتدا آسان هستند و به تدریج تا حد باورنکردنی‌ای سخت می‌شوند) را حل کنید.  متاسفانه ممکن است در برخی مواقع هیچ روش منطقی‌ای برای حل کردن معماها به ذهنتان نرسد و به خاطر نبود هیچ گونه راهنمایی‌ای در مورد عبور از معماها و موانع، زیاد پیش می‌آید که به ناگهان در قسمتی از بازی متوقف شوید. شاید در ابتدا این مشکل چندان برایتان اهمیت نداشته باشد؛ ولی وقتی به نیمه‌ی دوم بازی برسید و متوجه شوید که برای پیشروی، باید همان معمایی که چند دقیقه‌ی قبل از خیرش گذشته بودید را حل کنید تا آخرین کلید آن بخش را فعال کرده و به باس برسید، آن وقت است که قضیه جدی می‌شود.

درنسخه‌ی ابتدایی، حل کردن این معماها همچنین به دلیل وجود تعدادی از مشکلات، با زحمت فراوانی همراه بود. ولی خوشبختانه اکثریت مشکلات بازی که قبلا به آن‌ها اشاره کرده بودیم، برطرف شده‌اند. اکنون پرش‌های Reika شتاب مناسبی دارند، افت فریم‌های ناگهانی به ندرت پیش می‌آیند و حتی وضعیت Collision Detection بازی نیز بسیار بهتر شده است و می‌توانید به راحتی روی موانع موجود در مراحل حرکت کرده و معماها را حل کنید. ولی متاسفانه این بار سیستم فیزیک بازی واقعا عجیب و غریب رفتار می‌کند و می‌تواند پیشروی کردن را کمی برایتان زجرآور کند. در طول بازی بارها پیش می‌اید که ضایعاتی که با خود حمل می‌کنید در موانع گیر کنند یا بعد از استفاده از توانایی Recall به صورت اوربیتالی دور کارکترتان بچرخند، برخی موانع با یک ضربه مختصر به آن سرِ محیط شلیک می‌شوند یا کارکترتان بعد از فرود آمدن روی قطعات خرد شده‌ی برخی موانع با سرعت نور به سمتی پرتاب می‌شود!

با حل کردن معماها و رسیدن به نقطه‌ی انتهایی هر بخش، یک باس فایت در پیش خواهید داشت که این مبارزات همچنان سخت و چالش برانگیز هستند. البته برخلاف مورد مربوط به معماها، بعد از چند بار مرگ شاهد خواهید بود که بازی خودش نحوه‌ی مبارزه با باس را به شما می‌آموزد که عملی شایسته تقدیر است و نیازی به تلاش‌های بی هدف برای یافتن نقطه ضعف باس نیست. با نابود کردن دشمنان و باس‌ها و تخریب موانع حاوی کریستال‌های آبی رنگ، می‌توانید به جمع آوری امتیازهای EXP Point بپردازید که به ازای هر 100 عدد از آن‌ها، یک Skill Point دریافت می‌کنید. در ادامه نیز می‌توانید آن‌ها را در Skill Tree برای دریافت توانایی‌های جدیدتر و ارتقای نوار جان استفاده کنید. ولی حیف که اکنون یک سری از همین توانایی‌ها به درد نمی‌خورند و آن‌هایی هم که واقعا مفید هستند، خیلی دیر در اختیارتان قرار می‌گیرند.

متاسفانه با وجود جذابیت گیم پلی و زیبایی بخش دیداری بازی، این بخش شنیداری است که حسابی کم می‌آورد؛ چون تعداد موسیقی‌های بازی به شدت محدود است. به جز موسیقی‌های کات‌سین‌ها و منوی اصلی، در طول بازی تنها چیزی حدود 5-6 موسیقی مختص هر بخش و باس فایت‌ها را خواهید شنید که طول آن‌ها به هیچ وجه جوابگوی وسعت کنونی مراحل نیست. بنابراین این موسیقی‌ها بارها برایتان تکرار می‌شوند تا این که ترجیح می‌دهید موسیقی بازی را قطع کنید.

بازبینی تصویری

نکات مثبت

داستان بسیار خوب

گیم پلی لذت بخش

باس فایت‌های چالش برانگیز

نکات منفی

بعضی موانع پلتفرمینگ

بعضی ایرادات در داستان بازی

موسیقی‌های کوتاه و کم تعداد

سیستم فیزیک بازی برخی مواقع درست عمل نمی‌کند

نبود هیچ گونه راهنمایی برای معماها

سخن آخر:

Giga Wrecker اثری است که باری دیگر ثابت می‌کند که سازندگان آن در استودیوی Game Freak، واقعا باتجربه و قادر به ساخت بازی‌های سرگرم کننده با ایده‌های مختلف هستند. عوامل پلتفرمینگ، مبارزه و حل معما به خوبی در کنار هم قرار گرفته و تجربه‌ی لذت بخشی را رقم زده‌اند. ولیی حیف که یک سری از مشکلات بازی از تبدیل شدنش به یک عنوان فوق العاده جلوگیری کرده‌اند.

Verdict

Giga Wrecker is a game which proves its creators at Game Freak are really talented and can create enjoyable games with different gameplay ideas. Elements of platforming, combat and puzzle-solving are well put together and deliver an enjoyable experience. But sadly, a series of problems have prevented the game from being a masterpiece.

Score: 8.5

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *