خانه بازی نقد و بررسی بازی TEKKEN 7

نقد و بررسی بازی TEKKEN 7

0

نقد و بررسی Tekken 7

“به قلم علی رجبی”

با اطمینان می‌توان گفت که یکی از محبوب‌ترین عناوین دستگاه‌های Arcade از قدیم تا امروز، عنوان Tekken بوده‌ است. یکی از قطب‌های اصلی بازی‌های سبک فایتینگ که همواره مورد تحسین و تمجید منتقدان و بازیکنان قرار گرفته و تا به امروز بسیاری از ما با آن خاطرات اغلب شیرین و بعضا تلخ داریم و با دیدن مسائل مرتبط به آن حس نوستالژی قوی‌ به ما دست می‌دهد. تقریبا 7 سال بعد از عرضه آخرین نسخه‌ آن برای کنسول‌های خانگی، حالا شاهد عرضه جدیدترین قسمتِ این مجموعه آتشین هستیم، و شاید یکی از سوالاتی که امروزه از گوشه‌وکنار جامعه فایتینگ باز می‌شنویم این است که، “آیا Tekken موفقیت گذشته خود را دوباره بدست آورده است؟”. نقد امروز پاسخگوی سوالات هواداران خواهد بود.

پایان جنگ خونین خاندان میشیما

داستان Tekken 7 دقیقا بعد از جریانات نسخه قبلی خود رخ می‌دهد. “جین”، بعد از به چالش کشیدن دنیا و شکست Azazel، از دیدها محو شده است و کمپانی “میشیما زایباتسو” (Mishima Zaibatsu) حال بدون رییس خود، سرگردان به مقابله با کمپانی حریفش یعنی “G” می‌پردازد که توسط پدر “جین” یعنی “کازویا” اداره می‌شود. در این بین “هیهاچی” با بازگشت ناگهانی خود، اقدام به پس گرفتن جایی که زمانی متعلق به وی بوده می‌کند و اینگونه باری دیگر پدر و پسر نبرد خونین خود را از سر می‌گیرند. این قسمت به عنوانِ خاتمه‌بخشِ نبرد درازمدت و تاریک خاندان “میشیما” یاد می‌شود و سرانجام از تمامی رموز مرتبط با این خانواده نفرین‌شده را برملا و یک‌بار برای همیشه پرونده آن را می‌بنند.

نحوه روایت این نسخه در مقایسه با دیگر نسخه‌ها، تقریبا در سطح بالاتری قرار دارد، “تکن 7” ما را وارد جنگ‌های حماسی میان اشخاصِ قدیمی داستان می‌کند، در صحنه‌هایی مارا می‌خنداند و دربرخی دیگر می‌گریاند. برخلاف دیگر نسخه‌های مجموعه، این‌بار علاوه‌ بر روایتی CGIمانند، بخشی از آن‌را با یک راوی ناشناس و بصورت یک ویژوال‌ناول شاهد هستیم. هرچند شکل و شمایل آن بد نبوده و رضایت ‌است، اما خشک بودن و تک بعدی بودن راوی ناشناس، کمی باعث آزردگی و بی‌حسی بازیکن نسبت به پلات بازی می‌شود. همچنین ما شاهد حضور Akuma از مجموعه  Street Fighter  بعنوان یکی از مهره‌های حیاتی این نسخه هستیم که با همسر “هیهاچی” یعنی “کازومی”، در قدیم آشنایی داشته و به وی مدیون می‌باشد. درقبال خدمتی‌ که “کازومی” به وی کرده است، “آکوما” در صورتی که “کازومی” دیگر درمیان نباشد، باید به شکار شوهر و فرزندش بپردازد. و اینگونه نبرد میان شیاطین آغاز می‌شود.

درکنار داستان اصلی، ما شاهد یک سری داستانک فرعی برای شخصیت‌ها بطور مجزا نیز می‌باشیم که شامل یک نبرد بوده و بعد از آن کات سین نهایی را نمایان می‌کند. هرچند برای برخی از شخصیت‌ها، داستان خوبی طراحی شده، اما درمجموع کوتاهی بیش از حد از آن و آبکی و سطحی بودن داستان برخی‌دیگر از شخصیت‌های بازی، باعث می‌شود که بطور کلی بخش فرعی داستانی بازی چندان جالب به اجرا درنیاید.

مشت‌های خونین با دست‌کش‌هایی تازه

مهم‌ترین بخش‌بازی و چیزی که باید نقطه تمایز Tekken و رقبایش باشد، گیم‌پلی آن ‌است که در نسخه جدید دستخوش یک‌سری تغییرات ریز بوده‌است. مهم‌ترین آنان، سیستم جدید Rage Art می‌باشد. این حالت زمانی فعال می‌شود که شخصیت‌شما میزان Hp کمی داشته باشد. در این صورت، شما وارد حالت Rage Mode شده و به واسطه آن، می‌توانید Rage art خود را اجرا کنید که چیزی مشابه Ultra moveهای Street Fighter است. گیم‌پلی این نسخه، همچون نسخه‌های پیشین بسیار روان و بی‌نقص است، اما مشکل از خود‌ گیم‌پلی شروع نمی‌شود بلکه از موارد مربوطه به آن.

اولین آنان، این است که بازی در توضیح و معرفی مکانیزم‌های جدید کارش را افتضاح انجام می‌دهد. برای مثال به شما هیچوقت سیستم جدید Power Crush  گفته نمی‌شود که به واسطه آن، میزانی از Hp خود را فدای وارد کردن ضربات Critical می‌کنید. خب مشکل اساسی آن زمانی به چشم می‌آید که وارد بخش داستانی شده و با هوش مصنوعی سرسخت در اواخر بازی روبه‌رو می‌شوید. آنگاه که به حریف خود ضربه‌ای وارد می‌کنید و می‌بینید که از جایش نه تنها تکانی نخورده بلکه ضربه‌ بعدی‌اش بسیار سنگین هم بوده‌است، با خود می‌گویید “خدایا چه اتفاقی دارد می‌افتد؟!”. و مشکل دوم، بی‌نظمی لیست حرکات شخصیت‌ها می‌باشد که نه دسته‌بندی دارد و نه توضیحات خاصی، صرفا پشت هم ریخته شده و بازیکنان باید به تنهایی به کشف آنان بپردازند.

همچنین مواردی دیگر از نظیر کند شدن Sidestep‌ها، تمرکز بیشتر بر روی Dodge کردن و استراتژیک‌تر شدن بازی، باعث ایجاد چالش بیشتر و تعریف سطح جدیدی از سختی برای هواداران این مجموعه شده است. یکی از معدود سوالات قبل از عرضه بازی در رابطه با آکوما، این بود که با وجود گیم‌پلی “استریت فایتر محور”، آیا در مبارزه با دیگر اشخاص کمی Overpowered و یا همان بیش از قوی نخواهد بود؟ خوشبختانه، با وجود کامبو‌های مخصوص و Ex bar برای آکوما، همچنان سطح قدرت و مهارت بالانس بوده و مشکلی برای بازیکنان ایجاد نخواهد کرد، همچنین دیدن حرکات مخصوص وی از استریت فایتر در Tekken نیز دیدنی و زیباست.

بخش‌های دیگر تورنومنت مشت آهنین

یکی از بخش‌های مورد علاقه بازیکنان آفلاین این مجموعه، بخش Arcade می‌باشد. در قدیم که برخی نسخه‌ها از بخش داستانی مجزا یا به اصطلاح کمپین محروم بوده‌اند، بخش آرکید بعنوان استوری مد شخصیت‌ها به حساب آمده و با اتمام آن به سرانجام سرنوشت هریک از اشخاص در نسخه مذکور می‌رسیدید. بنابراین ما همواره شاهد بخش آرکید جذابی بوده‌ایم، البته تا قبل امروز! Tekken 7، یکی از بدترین Arcade‌های ممکن در بازی‌های فایتینگ را داراست. در‌آن هر مبارز حدود 5 6 مبارزه را طی کرده و به ترتیب با ساب-باس بازی یعنی هیهاچی، و سپس باس نهایی یعنی کازومی مبارزه می‌کند. البته با رعایت برخی شرایط خاص، شما به مبارزه با آکوما نیز خواهید پرداخت اما در مجموع، Arcade Mode این نسخه، بسیار کوتاه و یکنواخت می‌باشد. اما اگر Arcade Mode نباشد، پس بازیکنان آفلاین با چه سرگرم خواهند شد؟

ناجی این دسته از بازیکن‌ها بخش Treasure Mode می‌باشد که بهترین سرگرمی و تمرین آنان در حالت آفلاین است. در این حالت بازیکنان دسته‌ای از مبارزات را طی کرده و در نهایت گنجی را باز می‌کنند که بعنوان پاداش در آن آیتم‌های شخصی‌سازی یافت می‌شود. بخش مبارزه تکی با CPU نیز حذف شده که کمی عجیب است و نبودش لاقل برای من به وضوح حس می‌شد. یکی از بخش‌های مورد علاقه بازیکنان در مجموعه Tekken، بخش شخصی‌سازی شخصیت‌هاست که در این نسخه با گستره‌ عجیبی از آیتم‌های عجیب‌وغریب و بعضا زشت اشباع شده است، البته نباید از موارد خوب و دوست‌داشتنی آن نیز غافل شد، ولی از دیدن یک Paul با موهایی به طول 10 متر، یک Law شوالیه‌پوش با یک پیتزا بر پشت و یک Akuma با لباس شنا، تعجب نکنید!

به لطف سازندگان، در بخش Gallery، ما به تمامی فیلم‌ها و کات‌سین‌های نسخه‌های پیشین چه مرتبط با داستان و چه غیر دسترسی داریم و تنها با پرداخت مقداری از واحدپولی داخل بازی، قادر به دیدن تمامی آن‌ها خواهیم بود که خود بخش شیرین و خاطره‌انگیزی‌است.

مبارزات جهانی

در بخش آنلاین بازی، که خود به تنهایی شاید حیاتی‌ترین بخش بازی باشد، با مشکلات فراوانی تا به الان مواجه شده‌ایم. مشکلاتی از قبیل عدم پیدا کردن بازیکنان، لگ‌های متعدد، قطع شدن‌های ناگهانی از سرور و نبود جریمه برای بازیکنانی که بازی‌هایشان را نیمه‌تمام رها می‌کنند و باعث خراب شدن تجربه دیگران می‌شوند. برای مثال در یک تورنومنت، هاست بازی می‌تواند هرلحظه که بخواهد آن‌را ترک کند و بدین سبب، بازی تمامی دیگر بازیکنان نیز خراب می‌شود، دریغ از ذره‌ای سخت گیری و یا جریمه که خود باعث آزردگی و خشم بسیاری شده است. هرچند مشکلات مربوط به سرورهای بازی در نسخه پیسی نسبت به نسخه‌های کنسولی ظاهرا کمتر بوده اما کماکان بخش آنلاین برای اینترنتی همچون اینترنت کشور ما، بسیار سخت و عذاب‌آور است.

بازبینی تصویری:

شروع سلسله‌ی تنفر خاندان میشیما

از Rage Art های خونین کرکترها

باس فایت نهایی بخش Arcade

بازگشت هیهاچی !

شیطان علیه انسانی به تنومندی یک شیطان

نکات مثبت:

گیم‌پلی چالش برانگیز و روان

پایانی حماسی بر داستان خاندان میشیما

پورت فوق‌العاده نسخه PC

بخش Treasure Battle

نکات منفی:

بخش فرعی داستانی بازی جای کار بیشتری دارد

عدم وجود توضیحات کافی برای مکانیزم های بازی

مشکلات فراوان بخش آنلاین

سخن آخر

در نهایت، اگر Tekken 7 را بطور خلاصه تعریف کرد، باید گفت که این نسخه یکی از بهترین‌ فایتینگ‌های بازار است که چه در بخش آفلاین و چه آنلاین، درحالت نیمه‌تمام گذاشته شده و تماما جای کار بیشتری دارد اما اینکه چرا سازندگان تا به الان به فکر آن نبوده‌اند جای سوال دارد، بخصوص با دیدن این مسئله که بازی 2 سال پیش بر روی دستگاه‌های آرکید عرضه شد و با وجود این همه فرصت بازهم ما شاهد نقوص فراوانی هستیم. اما بطور کلی، تجربه‌ای شیرین بخصوص برای هواداران و منتظران Tekken را به ارمغان می‌آورد و عطش قلبی آنان را تا حد بالایی، نه تماما، خاموش می‌کند.

Verdict

In a nutshell, Tekken 7 is one of the best fighting games that one can afford to buy, although its many parts consisting of its offline or online content are kinda semi-finished and thats a bit awkward since they had a lot of time after its release on the Arcade. But in overall, Tekken 7 is a sweet experience, even if not the best but still worth a while

Score: 8 – PC Version

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *