شرکت هواوی دو سه سالی است که با قدرت بسیار زیادی به رقابت در عرصه تولید گوشی های هوشمند پرداخته و به سومین برند برتر این بازار تبدیل شده است. دلیل این موفقیت هواوی عرضه گوشی های قدرتمند، با کیفیت و مهمتر از همه مقرون به صرفه بوده که موجب شهرت بسیار زیاد این کمپانی شده است.

حال نوبت به معرفی محصولی دیگر از گوشی های پرچمدار سری p این شرکت می باشد که اگرچه شباهت هایی به نسل قبل خود دارد اما تغییرات مثبتی در آن اعمال شده است.

نام این محصول پرچمدار هواوی پی ۱۰ است که از طراحی بسیار زیبا و مدرنی بهره برده و امکانات زیادی را در خود جای داده است.

طراحی

هواوی، طراحی بسیار چشم نوازی برای این محصول خود در نظر گرفته که البته بی شباهت به نسل قبلی آن نیست. این محصول تنها ۶٫۹۸ میلی متر ضخامت و ۱۴۵ گرم وزن دارد و ابعاد مناسب آن حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می کند.

در لبه سمت راست دستگاه شاهد دکمه ی پاور و کلید یکپارچه تنظیم حجم صدا هستیم. این کلیدها از کیفیت بسیار خوبی بهره می برند که برای تشخیص آسانتر آنها، دکمه پاور زبرتر طراحی شده است.

یکی از تفاوت های محسوس پی ۱۰ نسبت به پی ۹، تغییر جایگاه حسگر اثر انگشت است که از بخش پشت دستگاه به نمای روبرو منتقل شده است.

در لبه سمت چپ نیز درگاه USB Type C، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا به همراه درگاه حافظه‌ی میکرو اس‌دی تعبیه شده اند.

سنسور دوگانه‌ی دوربین، فلاش ترکیبی LED و لوگوی لایکا هم در بخش بالای قاب پشتی که از جنس شیشه ساخته شده، قرار دارد. این بخش شیشه ای با ظرافت و دقت بسیار خاصی طراحی شده و هیچ فاصله‌ی بین آن و قسمت فلزی مشاهده نمی شود.

اگرچه پی ۱۰ از یک پوشش نانو برای مقاوت در برابر نفود مایعات بهره برده اما موفق به دریافت گواهی IP نشده و مشخص نیست که تا چه اندازه مقاوم خواهد بود.

هواوی برای این سری از محصول خود رنگ های بسیار زیبایی را به کمک شرکت پنتن در نظر گرفته است و آن را در رنگ‌های مشکی، سبز، آبی، نقره‌ای، طلایی و رز گلد عرضه می کند.

صفحه نمایش

هواوی پی ۱۰ از یک نمایشگر ۵.۱ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل که تراکم ۴۳۲ پیکسل در اینچ را در بردارد، بهره می برد.

صفحه نمایش از نوع IPS LCD است که موجب نمایش زنده و جذاب رنگ‌ها و زاویه‌ی دید بسیار مناسب می شود. این نمایشگر از شدت روشنایی بسیار خوبی برخوردار است و در هنگام استفاده در زیر نور آفتاب با مشکلی مواجه نمی شود.

کنتراست تصویر نیز اگرچه به خوبی OLEDها نیست اما در سطح بسیار خوبی قرار دارد به طوریکه رنگ مشکی با عمق بسیار خوب و رنگ سفید نیز به صورت طبیعی به نمایش در می‌آید.

در مجموع کیفیت و وضوح نمایشگر پی ۱۰ باعث شده تا در هنگام مطالعه متون، تماشای ویدیو، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و … حس بسیار خوبی به کاربر منتقل شود.

اسپیکر

هواوی برای پی ۱۰ یک اسپیکر تک کاناله در نظر گرفته که در لبه پایین آن جای داده شده است. در ابتدا تصور می شد که به دلیل وجود پوشش کوتینگ به منظور مقاوم کردن گوشی نسبت به نفوذ مایعات، صدای خروجی ضعیفی دریافت شود اما باید گفت حجم صدا در حد بسیار قابل قبولی است. حتی در مواقعی که حجم صدا در روی مقدار حداکثر خود نیز تنظیم شود، بازهم شاهد وضوح و کیفیت صدا هستیم. در کل اسپیکرهای این گوشی راضی کننده است و کابران مشکلی در این بخش نخواهند داشت.

سنسور اثر انگشت

همانطور که پیش تر نیز گفته شد هواوی مکان سنسور اثر انگشت را به نمای روبرو انتقال داده و علاوه بر آن نیز دکمه های لمسی خازنی را حذف کرده است. درواقع عملکردهای بازگشت به عقب، صفحه هوم و نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیرا اجراشده همگی در همان سنسور اثر انگشت خلاصه شده‌اند.

حسگر اثر انگشت پی ۱۰ دارای عملکرد فوق‌العاده سریع و دقیقی است و به ندرت اتفاق می‌افتد که در تشخیص اثر انگشت با مشکل روبرو شود. حساسیت این دکمه بسیار بالاست و بدون شک در میان گوشی‌های پرچم‌دار حال حاضر جزو یکی از بهترین هاست.

دوربین

پی ۱۰ نیز همانند نسل های پیشین خود میت ۹ و پی ۹ از یک دوربین دوگانه بهره می برد که با همکاری کمپانی لایکا توسعه داده شده است. لنز و سنسور توسط خود هواوی تولید شده و همکاری با لایکا بیشتر در قالب نرم‌افزار و توسعه‌ی الگوریتم‌های نرم‌افزاری بوده است.

درواقع بخش دوربین از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رنگی و یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم تشکیل شده است. این دو دوربین دارای لنز با f/2.2 هستند و از کیفیت بسیار خوبی بهره مندند.

پی ۱۰ دارای لرزش گیر اپتیکال ۶ محوره است که موجب بهبود بازده عکاسی در نور کم و فیلم‌برداری نرم و بدون لرزش می شود.

هواوی همچنین سیستم جدیدی را برای فوکوس روی سوژه در نظر گرفته که نام آن سیستم چهار-به-یک هیبریدی است. درواقع در این سیستم فوکوس، ترکیبی از تشخیص کنتراست، تشخیص فاز، فوکوس لیزری و همچنین اطلاعات عمق مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فوکوس بر روی سوژه با سرعت بالایی انجام می شود.

در زوم هیبریدی (Hybrid Zoom) از اطلاعات ضبط ‌شده توسط سنسور ۲۰ مگاپیکسلی استفاده شده تا بدون از دست دادن جزئیات تصویر روی عکس‌های رنگی که توسط سنسور ۱۲ مگاپیکسلی گرفته می‌شود، زوم دیجیتال کرد. هواوی و لایکا با ترکیب اطلاعاتی که توسط دو سنسور دریافت می‌شوند، امکان بزرگنمایی دیجیتال بدون از دست رفتن جزئیات تصویر را فراهم کرده‌اند. همچنین بر طبق ادعای هواوی روش ذخیره‌ سازی تصاویر نیز بهبود داده شده تا ضبط ویدیو در رزولوشن ۴K بدون از دست رفتن کیفیت ویدیو، در حجم کمتری میسر شود.

ترکیب دو سنسور به همراه الگوریتم‌های نرم‌افزاری استفاده شده باعث می شود که سوژه با دقت تشخیص داده شده و با محو و مات کردن پس‌زمینه، تصاویر خیره‌کننده ای مشابه به دوربین‌های DSLR خلق شود.

مورد منفی که در دوربین پی ۱۰ دیده می شود، نبود حالت Auto HDR است. یعنی باید نیاز به حالت HDR توسط خود کاربر تشخیص داده شده و سپس به‌صورت دستی این حالت انتخاب شود. همچنین به هنگام عکاسی در نور کم، با وجود اینکه تشخیص صحیح رنگ‌ها به ‌درستی انجام می‌شود اما نویز تصاویر در مقایسه با آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ بیشتر است.

به لطف پردازنده‌ی قدرتمند Kirin 960، ضبط ویدیو با رزولوشن ۴K میسر شده و بهتر از پی ۹ عمل می کند.

در حالت فیلم‌برداری نیز عملکرد فوکوس خودکار دوربین عالی است و همواره سوژه در فوکوس باقی می‌ماند.

بخش دوربین سلفی دستگاه هم عملکرد خوبی داشته و هواوی یک سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز با f/1.9  برای آن در نظر گرفته است.

نرم افزار

هواوی پی ۱۰ به اندروید ۷، جدیدترین نسخه از سیستم عامل گوگل مجهز شده است. هواوی نسخه‌ی ۵.۱ از رابط کاربری EMUI خود را نیز روی اندروید نصب کرده است تا قابلیت‌ های اختصاصی خود را در اختیار کاربران قرار دهد. این بار در EMUI 5 شاهد ساده‌سازی رابط کاربری و حذف برخی از منوها و امکانات کم کاربرد گذشته هستیم.

بخش نوتیفیکیشن‌ ها که پیش‌تر در قالب دو زبانه‌ میان‌ برها و نوتیفیکیشن‌ ها ارائه می‌شد، حالا بیشتر شبیه به اندروید ۷ شده و ظاهر بهتری نیز به خود گرفته است.

هواوی همچنین تلاش کرده است دسترسی به قابلیت‌ های مختلف را ساده‌تر کند و به ادعای خود این شرکت، ۵۰ درصد از امکانات تنها با دو بار لمس صفحه در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین برای استفاده و تکمیل فرایند انجام ۹۰ درصد از قابلیت‌ها تنها سه بار لمس صفحه نیاز است. از این بابت می‌توان تلاش هواوی در بهبود تجربه‌ی کاربری را ارزشمند دانست.

کار با رابط کاربری هواوی به‌ مراتب لذت‌ بخش‌تر از قبل شده است، رابط کاربری تر و تمیزتر شده و ابعاد دکمه‌ ها و نشانگرها نیز بزرگ‌تر و مناسب‌تر شده تا درمجموع دسترسی به قابلیت‌ها ساده‌تر شود.

هواوی در EMUI جدید تلاش کرده است لمس‌ های ناخواسته دست با نمایشگر در نرم‌ افزارهای مختلف را حذف کند. این کمپانی ۶۵ نقطه‌ای که در نرم‌ افزارهای متفاوت مثل دوربین دست به‌ صورت ناخواسته صفحه را لمس می‌کند، پیدا و تأثیر آن‌ها را خنثی کرده است. به عنوان مثال اگر در حال استفاده از نرم‌ افزار دوربین هستید، اگر دستتان به صورت ناخواسته صفحه را لمس کند، مانع عکاسی شما نخواهد شد.

در EMUI 5 قابلیت‌های بسیاری وجود دارد. همچون گذشته با دو بار ضربه زدن به نمایشگر می‌توان اسکرین‌ شات گرفت و اگر همین کار را با دو انگشت انجام دهید، از نمایشگر ویدیو تهیه می‌شود.

در رابط کاربری هواوی می‌توانید به لطف قابلیت App Twin دو نمونه از یک اپلیکیشن را اجرا کنید؛ مثلا می‌توانید دو نسخه از تلگرام را با دو شماره موبایل اجرا کنید یا دو نسخه از اپلیکیشن فیس‌بوک یا اینستاگرام را کنار هم اجرا کنید تا از دو اکانت خود به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید.

خوشبختانه هواوی امکان اضافه کردن لیست اپلیکیشن‌ها یا App Drawer را میسر کرده است و حالا مجبور نیستید اپلیکیشن‌ ها و ویجت‌ ها را کنار هم استفاده کنید.

در EMUI 5 خبری از صفحه‌کلید سفارشی هواوی نیست و این شرکت ترجیح داده است دو صفحه‌کلید محبوب و پرمخاطب اندروید یعنی صفحه‌ کلید گوگل و Swiftkey را به‌ صورت پیش‌ فرض روی پی ۱۰ نصب کند. خوشبختانه هر دو صفحه‌ کلید پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی دارند.

درمجموع رابط نرم‌ افزاری EMUI 5.1 به‌ مراتب بهتر از نسل قبلی شده است و بهینه‌سازی‌ ها و ساده‌سازی‌ هایی که در نرم‌ افزار پی ۱۰ ایجاد شده، آن را روان‌تر و سرراست‌تر از همیشه کرده است. بااین‌حال هنوز بعضی از گزینه‌ها مانند آیکون مربوط به تنظیمات در نوار نوتیفیکیشن‌ ها ابعاد مناسبی ندارد و لمس آن‌ ها مشکل است.

بازده و عملکرد

در هواوی پی ۱۰ از یک پردازنده‌ی Kirin 960 استفاده شده که دارای ۴ هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A73 و ۴ هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A53 است. برای این محصول از یک پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G71 MP8 بهره گرفته شده که ۱۸۰ درصد قوی‌تر از GPU  به‌ کار رفته در Kirin 950 است تا حداقل روی کاغذ بزرگ‌ ترین ضعف پردازنده‌های سری کارین یعنی پردازش گرافیکی را رفع کند.

هواوی می‌گوید Kirin 960 دارای بیش از ۴ میلیارد ترانزیستور است و بخش خاصی از این تراشه برای رمزگذاری اطلاعات مربوط به پرداخت موبایل در نظر گرفته شده است تا هک کردن سیستم پرداخت در محصولات مبتنی بر این تراشه غیرممکن شود.

پردازنده‌ی Kirin 960 همچنین از Cat 12 LTE برای دانلود و Cat 13 برای آپلود دیتا پشتیبانی می‌کند و بازه‌ی وسیعی از شبکه‌های CDNA و حتی ۲G را پشتیبانی می‌کند.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی یکی دیگر از بخش‌های تأثیرگذار در بازده و عملکرد کلی سیستم است و هواوی در این زمینه نیز کم نگذاشته و از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 در میت ۹ استفاده کرده است تا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بتواند پا به‌ پای Kirin 960 عمل کند.

هواوی در نسخه‌ی جدید نرم‌افزار خود مکانیزم تخلیه‌ی حافظه‌ی را بهبود داده است و علاوه بر آن، از روشی جدید و اختصاصی برای فشرده‌سازی اطلاعات پیش از ذخیره سازی در حافظه بهره می‌ برد. ترکیب این دو باعث می‌ شود بازده‌ی حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی به شکل محسوسی بهبود یابد. از طرفی هواوی از فایل سیستم جدیدی با نام F2FS در پی ۱۰ بهره می‌برد که در آن‌، فایل‌ها به شکلی روی حافظه ذخیره می‌شوند که مانع تکه تکه شدن (fragmentation) فایل‌ها می‌شود و نتیجه‌ی آن دسترسی سریع‌تر به اطلاعات است.

باتری

با وجود اینکه پی ۱۰ از ضخامت بسیار کمی برخوردار است اما به یک باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. باتری در نظر گرفته شده برای این گوشی می تواند حتی در شرایط کاری سنگین هم بدون نیاز به شارژ مجدد، تا یک روز دوام بیاورد. با پخش مداوم ویدیو نیز پی ۱۰ می تواند ۱۴ ساعت و ۲۴ دقیقه کار کند که این میزان برای این گوشی بسیار خوب ارزیابی می شود.

سخن آخر

با بررسی بخش های مختلف گوشی پرچمدار پی ۱۰ می توان گفت این سری از محصول هواوی حرف های زیادی برای گفتن دارد و با وجود تمام ویژگی هایی که در بردارد می تواند گزینه بسیار خوبی برای کاربران و دوستداران هواوی محسوب شود. پرچمدار هواوی با داشتن کیفیت ساخت عالی و طراحی زیبا، دوربین دوگانه با قابلیت‌های متنوع، نمایشگر بسیار خوب، باتری با شارژدهی طولانی مدت، اسپیکر با کیفیت، سنسور اثر انگشت بسیار سریع و دقیق یک گوشی کاملا حرفه ای و خوش ساخت است و با ویژگی های ذکر شده، بدون شک توان رقابت بالایی با دیگر پرچمداران بازار خواهد داشت.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *