نقد و بررسی Detention

“به قلم سید مهدی میرشاهدهی”

این نقد بر مبنا نسخه دریافتی از سازندگان نوشته شده است

Detention یک بازی Point & Click و ترسناک است که در دهه‌ی 60 میلادی و در کشور تایوان اتفاق می‌افتد. طی سال‌های 1949 تا 1987 حکومت نظامی در تایوان برقرار بود و پاداش خوبی انتظار کسانی را می‌کشید که کمونیست‌ها و یا قانون‌شکنان را به دولت گزارش می‌دادند. داستان “دیتنشن” نیز تا حد زیادی پیرامون همین موضوع می‌‌چرخد.

بازی در یک کلاس درس شروع می‌شود و می‌توان گفت کل داستان بازی نیز در یک مدرسه جریان دارد. یکی از دو شخصیت قابل بازی “دیتنشن” که “وی”(Wei) نام دارد، در حین کلاس هنگامی که که مربی نظامی مدرسه آقای “بای”(Bai) وارد کلاس شده و از معلم کلاس – دوشیزه “یین”(Yin) – درباره‌ی یک لیست می‌پرسد، خوابش می‌برد. “وی” بعد از بیدار شدن از خواب، متوجه می‌شود که بقیه‌ی دانش‌آموزان به دلیل یک طوفان مدرسه را ترک کرده‌اند. او در راه خروج از مدرسه با دختری به نام “ری” (Ray) برخورد می‌کند که دومین شخصیت قابل بازی “دیتنشن” است و در وسط سالن تئاتر، خوابش برده است. کمی بعد از بیدار کردن “ری”، آن دو از سالن تئاتر بیرون می‌روند تا از مدرسه خارج شوند اما متوجه می‌شوند پلی که محیط مدرسه را به بیرون متصل می‌کرد فرو ریخته و به داخل مدرسه بازمی‌گردند.

گفته شد که “دیتنشن” دو شخصیت قابل بازی دارد، اما این‌طور نیست که هر وقت بخواهید بین آنان سوییچ کنید و بازی خودش اینکار را انجام می‌دهد. در حقیقت، اکثر زمان بازی (نهایتا کمی بیش‌تر از 3 ساعت) صرف کنترل “ری” می‌شود. طی حوادثی، بازیکن کنترل “ری” را در دست می‌گیرد و آن وقت است که متوجه می‌شود مدرسه مثل قبل نیست و تغییر کرده است و موجوداتی که ریشه در افسانه‌های چینی و بودایی دارند، در مدرسه پرسه می‌زنند. لازم است بگویم که خوشبختانه برای فهمیدن داستان و یا پیشروی در بازی، به داشتن پیش‌زمینه‌ی قبلی درباره‌ی این افسانه‌ها و یا تایوان آن زمان نیازی نیست و بازی تا جایی که نیاز باشد، به خوبی این موارد را توضیح می‌دهد.

برای مثال، هنگام رویارویی با یکی از موجودات بازی لازم است نفس خود را نگه دارید و به آرامی از کنار او عبور کنید، درست قبل از اولین رویارویی با این موجود، نوشته‌ای پیدا می‌کنید که در این باره به شما اطلاع می‌دهد. طراحی این موجودات به همراه اتمسفر فوق‌العاده‌ی بازی و صداگذاری عالی محیط به شما ثابت می‌کند که عناوین دو بعدی نیز می‌توانند ترسناک باشند. در مورد نگه‌داشتن نفستان نیز باید بگویم که کنترل بازی نیز تنها با استفاده از موس انجام می‌شود؛ راست کلیک برای نگه داشتن نفس و چپ کلیک برای راه رفتن و تعامل با محیط. هر چند در طول تجربه‌ی بازی آرزو می‌کنید که کاش کلیدی برای دویدن  نیز وجود داشت زیرا بسیاری از معماهای بازی نیازمند برگشتن به مناطق قبلی (Backtracking) هستند و به همین دلیل حتی حل معماهای هوشمندانه‌ی بازی نیز گاها برایتان عذاب‌آور و خسته‌کننده می‌شود.

دو سوم ابتدایی “دیتنشن” همزمان با حل معماها و پازل‌های بازی، داستان نیز روایت می‌شود، اما متاسفانه در یک سوم پایانی بازی تقریبا هیچ خبری از پازل و معما نیست و صرفا شاهد روایت شدن داستان هستید و از مکانی به مکان دیگر می‌روید. در ضمن بسته به انتخاباتتان در یک سوم پایانی بازی امکان روبرو شدن با دو پایان متفاوت وجود دارد. در این مدت “دیتنشن” بیش‌تر حالت یک بازی Visual Novel پیدا می‌کند و حتی ممکن است آنقدر برایتان خسته‌کننده شود که قید تجربه‌ی بازی را بزنید. اما در عوض، پازل‌های موجود در بازی عموما کیفیت‌ خوبی داشته و صرفا مانعی بر سر راه شما نیستند و نقش‌ داستانی نیز دارند. مثلا در بخشی از بازی، با تغییر موج یک رادیو در زمان سفر می‌کنید و علاوه بر بدست آوردن یک بلیط تئاتر که در ادامه‌‌ی بازی به دردتان می‌خورد، تا حدودی با گذشته‌ی “ری” و خانواده‌ی او‌ آشنا می‌شوید. از دعواهای پدر و مادرش و دیر به خانه‌ آمدن‌ها و مست بودن پدرش اطلاع پیدا کرده و دلیل و انگیزه‌ی برخی اعمالی که “ری” انجام داده را درک کرده و تا حدودی با او همزاد پنداری می‌کنید.

بازبینی تصویری:

نکات مثبت

اتمسفر و صداگذاری فوق‌العاده‌ی بازی

شخصیت‌پردازی “ری”

دنیای جالب و منحصر به فرد بازی

روایت داستان

معماهای خوب بازی

نکات منفی

یک سوم پایانی بازی واقعا خسته‌کننده است

سخن آخر:

“دیتنشن” یک بازی Point & Click دو بعدی است که با ترکیب فوق‌العاده‌ی افسانه‌های چینی و فضای سرد و بی‌رحم دوران وحشت سفید تایوان، داستان غم‌انگیز دختری به نام “ری” را روایت می‌کند. اتمسفر و صداگذاری بازی به بهترین نحو کارشان را انجام می‌دهند و شما را به خوبی در بازی غرق می‌کنند. داستان و شخصیت‌پردازی بازی و معماهای آن در سطح مناسبی قرار دارند و اگر روند کسل‌کننده‌ی یک سوم پایانی بازی نبود، “دیتنشن” می‌توانست به یک بازی عالی تبدیل شود. در هر حال اگر به عناوین Point & Click و ماجراجویی علاقه‌مندید، تجربه‌ی “دیتنشن” را از دست ندهید.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *