طی سال‌های اخیر شرکت “یوبی‌سافت” به سمت عناوین و ایده‌های جدید زیادی رفته است اما اکثریت آن‌ها مطابق انتظار ظاهر نشدند. در چنین شرایطی یکی از استودیو‌های جدید شرکت فرانسوی به سراغ یک ایده جالب رفته و قائدتا با پیش‌زمینه ذهنی که داریم چندان نسبت به موفقیت این ایده خوشبین نیستیم، این ایده چیزی جز یک شبیه‌ساز ورزش اسکی به نام Steep نیست. قبل از عرضه بازی تیم سازنده تلا‌ش‌های بسیاری انجام داد تا مخاطبان را بخوبی با کاری که می‌خواهند با Steep انجام دهند، آشنا کنند و محوریت آن‌ها بر روی یک تجربه سریع و متنوع بر فراز کوه‌های آلپ بود. حال باید پرسید که این بازی تا چه اندازه موفق بوده است؟

از همان ابتدا که بازی را اجرا می‌کنید، سرمای بازی تمام وجودتان را در بر می‌گیرد. پشت سر گذاشتن یک بخش آموزشی در دنیای بازی و سپس شما هستید و کوه‌های آلپ پوشیده از برف و یک اتمسفر سرد و قابل لمس؛ بازی استیپ یک بازی شبیه ساز و دنیای باز اسکی است که ترکیب شده با بازی‌های رکوردی موبایل که همگی آن ها را بازی کرده‌ایم. بازی‌هایی که با رکورد زدن و انجام مراحل مختلف ستاره دریافت کرده و خود را در لیدربورد بازی ثبت می‌کنیم. در ابتدا سیستم بازی برای شما ۴ حالت از مسابقات را معرفی می کند. اولین حالت مسابقاتی است که از طریق “وینگ‌سوییت” خود آن‌ها را انجا می‌دهید و همانند یک پرنده در محیطی کاملا سفید پول به پرواز در می‌آیید.

دومین مجموعه مسابقات، مربوط به Skateboard شماست که می توان آن‌ها را هیجان‌ترین مسابقات استیپ دانست. همچنین اکثر این مسابقات را می‌توانید از طریق چوب اسکی نیز به انجام برسانید. یعنی این که حالت دوم مسابقات در دو شکل مختلف برای شما به نمایش در خواهد آمد. آخرین بخش مربوط به مسابقات مسافتی از طریق چتر نجات است که می‌بایست یک مسیر مشخص را از طریق چتر نجات خود پیموده و به موانع موجود که معمولا درخت و تیرک‌های برق و تلکابین‌ها هستند، برخورد نکنید.

اما با وجود چیزی که بازی می‌خواهد نشان دهد باید اغراق کرد اصلا در عمل این هدف در نیامده است، در حقیقت بازی استیپ تنها دو نوع مسابقه در اختیار دارد و هر کدام به دو شاخه مختلف تقسیم بندی می شود. شاید با خود بگویید خب چه اشکالی دارد بازی شبیه ساز آن هم اسکی بیشتر از این نمی تواند مسابقات متنوعی را در اختیار مخاطب قرار بدهد. مشکل اینجاست که این مسابقات نه از تنوع و جذابیت برخوردارند و نه اینکه خلاقیتی در طراحی آن ها وجود دارد. از طرفی بازی جهان‌باز است و می‌توانید براحتی در طول محیط بازی با اسکیت خود یا به صورت پیاده به گشت و گذار بپردازید.

ارائه یک بازی اسکی‌محور بصورت جهان باز در کوه‌های آلپ در ابتدا شما را بسیار جذب می‌کند اما این جذابیت بعد از چند دقیقه کاملا از بین می‌رود زیرا اگر تصور کنید که می‌توانید از یک نقطه از بازی به نقطه دیگر با آزادی عمل کامل اسکی کنید، سخت در اشتباهید. درست است بازی جهان‌باز است ولی بدلیل کوهستانی بودن مناطق و قرار داشتن مراحل بازی در نقاط مرتفع نمی‌توانید در تمامی مسافت‌ها اسکی‌سواری کنید و در بسیاری از اوقات تنها راه برای رسیدن به برخی مناطق پیاده‌روی است.

مسابقات بازی نیز از درجه سختی Easy شروع شده و رفته رفته با انجام مسابقات بیشتر و دریافت ستاره می‌توانید مسابقاتی با درجه سختی‌های بالاتری را در اختیار بگیرید. جالب‌ترین و بهترین بخش استیپ مربوط به Create کردن مسابقات است. در بازی می‌توانید با انجام اعمال مربوطه که در وقت مناسبش به شما آموزش داده می‌شود، مسابقات دلخواه خود را پیاده سازی کنید. برای مثال می‌توانید یک مرحله مسابقه‌ای با هوش مصنوعی‌ها را تعبیه کنید یا اینکه یک مسابقه ثبت رکورد را برای خود تدارک ببینید که این بخش‌ها بدلیل اینکه از طراحی خود گیمر‌ها استفاده می‌کند بسیار خوب در آمده است.

همچنین در طول بازی شما یک دوربین در اختیار دارید که با نگاه کردن به محیط اطراف خود می‌توانید مراحل جدید را پیدا کرده و آن ها را در نقشه بازی علامت گذاری کنید. جدای از مسائل گیم‌پلی و نحوه ساختار بازی، گرافیک استیپ نه آن‌چنان خوب است که عاشق آن شوید و نه آنقدر بد که بگوییم در خور نسل نیست. ولی یک مورد در این بخش شدیدا به چشم می‌آید و آن هم وجود یک سری باگ و خوب کار نشدن بافت‌ها در محیط است. در کل نورپردازی و تکسچر‌های محیط را از استیپ بگیرید، عملا این بازی حرفی برای گفتن در ابعاد بصری نخواهد داشت.

نکات مثبت

بدلیل نورپردازی زیبا تجربه بصری بازی دلنشین است

بازی برای عاشقان اسکی می‌تواند تجربیات جالبی داشته باشد

نکات منفی

باگ‌های متعدد

بافت‌های بی‌کیفیت

مراحل خسته‌کننده

عدم وجود خلاقیت در طراحی چالش‌های بازی

سخن آخر

در نهایت Steep عنوانی با یک ایده جالب و محیطی بزرگ و جهان‌باز است که در ابتدا می‌تواند شما را بخوبی جذب کند اما بدلیل طراحی سطحی چالش‌ها، نبود تنوع در مسابقات و البته کامل نبودن مکانیزم‌های گیم‌پلی این تجربه جذاب خیلی زود جای خود را به یک تجربه معمولی و نه‌چندان دلچسب می‌دهد. در چنین شرایطی تجربه این بازی را تنها به کسانی توصیه می‌کنیم که به این ورزش زمستانی علاقه دارند.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *