خانه ورزش اخبار ورزش نکته؛ رتبه ایران در رده‌بندی فیفا تاثیری در سیدبندی جام‌جهانی ندارد

نکته؛ رتبه ایران در رده‌بندی فیفا تاثیری در سیدبندی جام‌جهانی ندارد

0

پنجشنبه پس از انتشار رده‌بندی جدید فیفا و قرار گرفتن ایران، برخی رسانه‌ها از این موضوع استقبال کردند و خبر دادند که این رتبه مطلوب( ۲۳ جهان) باعث می‌شود ایران در سید سوم جام جهانی و در گروهی بهتر قرار بگیرد.

این موضوع کاملا غلط است. گروه ایران در جام جهانی هیچ ارتباطی با جایگاهش در رده‌بندی فیفا ندارد.

سازوکار سیدبندی (دسته‌بندی) ٣٢ تیم حاضر در جام جهانی به این صورت است که رده‌بندی فیفا تنها برای انتخاب سرگروه‌ها ملاک خواهد بود و سایر تیم‌ها از رده‌بندی فیفا نه چیزی عایدشان می‌شود نه ضرری می‌کنند.

فرمول سیدبندی به این ترتیب است که روسیه و هفت تیم برتر رده‌بندی فیفا به‌عنوان سرگروه انتخاب می‌شوند. ٢٤ تیم دیگر براساس تنوع قاره‌ای تقسیم می‌شوند به این صورت که اروپایی‌ها در یک سید (گلدان) قرار می‌گیرند و تیم‌های سایر قاره‌ها هم در دو سید ديگر قرار می‌گیرند.

سیدهای جام جهانی به زبان ساده تر اینگونه است؛

سید اول:سرگروه ها (روسیه و هفت تیم برتر رده بندی فیفا)

سید ؟: سایر تیم های اروپایی (بدون در نظر گرفتن رده بندی فیفا)

فرضا اگر انگلیس تیم هشتم فیفا باشد و سرگروه نشود با یونانی که تیم چهلم است در یکسید قرار می گیرند

سید؟: آسیایی‌ها با سایر نمایندگان آمریکای جنوبی یا کونکاکاف( بدون توجه به رده بندی فیفا)

ایران ررئه اش چه ۲۳ باشد چه ۲۰۰ در این سید قرار می گیرد

سید؟: آفریقایی‌ها با سایر نمایندگان آمریکای جنوبی یا کونکاکاف( بدون توجه به رده بندی فیفا)

نکته: عدد سید هم هیچ اهمیتی ندارد و بعدا مشخص می شود و به این معنی نیست که تیم های سید دوم بهتر از سید چهارم‌اند.

فیفا تیم‌های غیرسرگروه را براساس قاره‌شان در سیدهای دوم، سوم و چهارم قرار می‌دهد. این کار با این منطق انجام می‌شود که در گروه‌ها تنوع قاره‌ای ایجاد شود. فرضا دو آسیایی در یک گروه قرار نگیرند و در همه گروه‌ها حداقل یک اروپایی باشد.

در جام جهانی ٢٠١٤ پس از انتخاب سرگروه‌ها مابقی اروپایی‌ها در سید چهارم قرار گرفتند. نمایندگان آفریقا و آمریکای جنوبی در سید دوم قرار گرفتند. آسیایی و تیم‌های منطقه کونکاکاف هم سید سوم را تشکیل دادند. قرارگرفتن اروپایی‌ها هم در سید چهارم نشان می‌دهد حضور در سید دوم هیچ مزیتی بر حضور در سید چهارم ندارد. در جام های جهانی قبل هم رویه همین بوده است.

سیدبندی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل؛

در واقع رده‌بندی فیفا فقط برای انتخاب سرگروه‌ها کاربرد دارد. اگر ایران در رده هفتم جهان قرار بگیرد می‌تواند سرگروه شود و طبیعتا در قرعه‌کشی به سودش خواهد بود، وگرنه چه هشتم باشد چه آخر، فرقی برایش نمی‌کند.

این اشتباه هر دوره قبل از جام جهانی در برخی رسانه‌ها دامن زده می‌شود که ایران در رده‌بندی فیفا چندم است و حالا در چه سیدی قرار می‌گیرد؟ اشتباهی که به نظر می‌رسد تا ابد هم تکرار خواهد شد.

همان‌طور که در جام‌های جهانی ٢٠١٤ و ٢٠٠٦ رتبه ایران در رده‌بندی فیفا هیچ نقشی در گروه و سیدش نداشت، الان هم ندارد.

این بار( جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه) هم پس از انتخاب سرگروه‌ها، اروپایی‌ها به یک سید می‌روند. نمایندگان چهار منطقه آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و کونکاکاف (آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب) هم به نحوی که دسته‌های هشت‌تیمی را تشکیل دهند، به دو سید تقسیم می‌شوند.

رده‌بندی فیفا البته خیلی هم برای ایران بی‌فایده نخواهد بود. در قرعه‌کشی دیدارهای انتخابی جام جهانی ملاک همین رده‌بندی فیفاست و ایران به لطف صدرنشینی‌اش در آسیا در انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ به‌عنوان یکی از دو سرگروه برگزیده شد و در آینده هم این صدرنشینی به کارش خواهد آمد. در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه اما تیم‌هایی مثل ایران براساس قاره‌شان تقسیم می‌شوند و نه جایگاهشان در رده‌بندی فیفا.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *