تایید استفاده از بازبینی ویدیویی در جام جهانی 2018

فیفا تایید کرده که فناوری VAR یا همان Video Assistant Referees در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدت زیادی نیست که این فناوری که همان بازبینی صحنه‌های حساس در بازی‌های فوتبال بصورت ویدیویی است، در شماری از لیگ‌های فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است. براساس اطلاعات ارائه شده استفاده فناوری بازبینی ویدیویی در لحظاتی نظیر گل‌ و پنالتی‌های مشکوک و سلسله اتفاقاتی که منجر به پنالتی یا گل می‌شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین باید به خطاها یا حوادثی که طی آن‌ داور با نشان دادن کارت قرمز، بازیکنی را از زمین بازی اخراج می‌کند نیز اشاره کرد که می‌توان در آن از بازبینی ویدیویی استفاده کرد. به طور حتم استفاده‌ی صحیح از فناوری بازبینی ویدیویی باعث خواهد شد تا عدالت به شکل بهتری اجرا شده و مهم‌ترین تورنمت فوتبالی جهان بدون پایمال شدن حق تیمی خاص ادامه یابد. البته این فناوری بعضا همچون شمشیری دولبه عمل کرده و تصمیمات صحیح داوران را زیر سوال می‌برد.

البته استفاده از سیستم بازبینی ویدیویی در ماه‌های اخیر همواره با انتقاداتی همراه بوده که از جمله‌ی آن‌ها باید به اتلاف زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در مورد یک صحنه‌ی مشکوک اشاره کرد. مخالفان استفاده از این سیستم مدعی هستند که استفاده از بازبینی ویدیویی وقفه‌ی طولانی مدتی را در بازی ایجاد می‌کند که اصلا قابل قبول نیست. یکی دیگر از انتقادات مطرح شده در مورد محلی است که ویدیو‌ها بازبینی شده و تصمیم به داور ابلاغ می‌شود. شماری از منتقدان اظهار نگرانی کرده‌اند که شاید شاهد اعمال نفوذ بیرونی در تصمیمات داوری از طریق بازبینی ویدیویی باشیم.

به طور حتم استفاده از بازبینی ویدیویی در جام جهانی فوتبال تاثیر زیادی در سرنوشت بکارگیری این فناوری خولهد داشت. در حال حاضر استفاده از این فناوری در لیگ‌های فوتبال ضروری نیست، حال آنکه شاید در آینده شاهد گسترش استفاده از این فناوری باشیم.

تانی کال

برگرفته از ENGADGET

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *