اگرچه بهره گرفتن از توانایی عکاسان حرفه‌ای برای عکاسی از محصولات و دارایی‌هایتان سرمایه‌گذاری ارزشمندی است، اما همه ما قبول داریم که این کار هزینه بر است و همچنین همیشه میسر نخواهد بود!

با این حال اگر به این فکر میکنید که خودتان عکاسی کنید، لزوماً نیازی به تجهیزات گران قیمتی برای این کار ندارید و گوشی هوشمندتان می‌تواند راه حل مناسبی به شما ارائه دهد.

با کلنجار رفتن با تنظیمات دوربین، زاویه و روشنایی، همینطور استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای چند کاره، می‌توانید عکس‌های زیباتر و جالب‌تری ثبت کنید و حتی جزییات سوژه مورد نظر را بهتر از عکس‌هایی که با دوربین می‌گرفتید، نمایان سازید.

عکاسی در محیط بسته

در زیر ما 12 نکته کاربردی در مورد چگونگی تهیه عکس‌هایی باکیفیت‌تر، با گوشی‌های هوشمند را برایتان جمع آوری کرده‌ایم:

  1. اول از همه مطمئن شوید که لنز دوربین گوشی عاری از لکه و اثر انگشت است.
  2. وضوح دوربین خود را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. به تنظیمات دوربین و سپس قسمت اندازه تصویر رفته و به عنوان مثال گزینه 8 مگاپیکسل (4*3) و یا 6 مگاپیکسل (16*9) را انتخاب کنید.
  3. هنگام عکس گرفتن از زوم کردن دوربین خودداری کنید، در صورت نیاز خودتان به سوژه مورد نظر نزدیک شوید. با این روش عکس شما از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
  4. در محیط‌هایی با چشم انداز زیبا عکاسی کنید و از گرفتن عکس ‌های عمودی خودداری کنید.
  5. نورپردازی: هنگام عکاسی از فلش استفاده نکنید و در مواقع نیاز سعی کنید از منابع دیگر استفاده نمایید، نور طبیعی، خود بهترین نورپردازی است، پس پرده‌ها را بکشید و از نور خورشید استفاده کنید. مقدار مناسبی از نور محیط باعث میشود مواد غذایی اشتها آورتر، صورت‌ها شاد‌تر و محیط دل انگیزتر نشان داده شود.
  6. به تنظیمات پیش فرض گوشی خود اعتماد نکنید. اگرچه گوشی‌های مختلف تنظیمات گوناگونی دارند اما بیشترشان به شما اجازه کنترل تنظیمات ساده فوکوس، نوردهی، تعادل رنگ سفید و ISO را می‌دهند. پس در دوربین گوشی به قسمت MODE رفته و گزینه تنظیمات پیشرفته را انتخاب کنید.
  • ISO 100 را برای محیط‌های روشن بیرون و ISO 400 را برای محیط‌های تاریک و داخل خانه انتخاب کنید.
  • تعادل رنگ سفید 5500K برای روشنایی روز، 6500K برای هوای ابری، 2800K برای هوای آفتابی یا نور اتاق و 1000K برای نور شمع استفاده می‌شوند.

عکاسی در محیط بسته 2

  1. به خاطر داشته باشید هنگامی که نور از روبه رو میتابد، از مردم یا سوژه ها عکس نیندازید، مگر اینکه بخواهید از افکت شبح استفاده کنید. به طور کلی منبع نور باید پشت سر شما باشد، اما اگر سوژه خود را طوری قرار دهید که از یک سمت به او نور تابیده شود، می‌توانید از عمق و زیبایی بافت‌ها عکس‌برداری کنید.
  2. از بریدن عکس‌هایتان خودداری کنید، زیرا باعث کاهش وضوح آن‌ها می‌شود.
  3. ترکیب‌بندی: هیچ چیز به اندازه ترکیب‌بندی باعث جذابیت و زیبایی عکس‌ها نمی‌شود. سعی کنید برخی از قواعد اولیه ترکیب‌بندی همچون قانون یک سوم، خطوط برجسته، مقیاس و فریم را یاد بگیرید.
  4. عکس‌برداری از زوایای مختلف می‌تواند گاهی سوژه مورد نظر را جذاب‌تر و زیباتر نشان دهد. همچنین نمای مختلفی از سوژه را به نمایش گذاشته و گاهی اوقات باعث تسلط بیننده بر روی عکس میشود. “از رفتن بالای یک صندلی یا خم شدن برای گرفتن عکس‌های بهتر نترسید”.
  5. هنگامی که برای عکس گرفتن فوکوس کرده‌اید، نگه داشتن گوشی به صورت ثابت بسیار مهم است (“برای راحتی از یک سه پایه استفاده کنید”) و حتماً نقطه‌ای را که می‌خواهید دوربین گوشی بر روی آن فوکوس شود لمس کنید زیرا این کار باعث می‌شود وضوح بیشتری از نقطه مورد نظر بدست آورید.
  6. اپلیکیشن‌های شخص ثالث دوربین‌ نیز می‌توانند مفید باشند. از آنجا که دوربین‌ گوشی‌های هوشمند توابع محدودی دارند، دانلود این اپلیکیشن‌ها می‌تواند در از میان برداشتن این محدودیت‌ها کمک کرده و تنظیمات پیشرفته‌ای مثل کنتراست، وضوح، حرارت رنگ‌ها و… را در دسترس قرار دهد.
  • برخی اپلیکیشن‌ها همچون +Camera و ProCapture قابلیت بیشتری نسبت به تنظیمات معمولی گوشی دارند. Photoshop Express و Pixlr Express توابع دیگری همچون برش، روتوش، چرخش و از بین بردن قرمزی چشم را نیز دارا می‌باشند. اگر به دنبال اپلیکیشنی برای فیلتر‌ها میگردید میتوانید از Snapseed استفاده کنید.

در انتها باز هم یادآوری می‌کنیم که گرفتن عکس‌های خوب با استفاده از گوشی‌های هوشمند کار چندان پیچیده و سختی نیست، فقط باید کمی حوصله و دقت به خرج دهید.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *