خانه ورزش اخبار ورزش نگاهی به چهار برد پیاپی ایران مقابل کره‌جنوبی/ قاتلی به نام کی‌روش

نگاهی به چهار برد پیاپی ایران مقابل کره‌جنوبی/ قاتلی به نام کی‌روش

0

تاریخچه نبرد ایران و کره‌جنوبی را باید به دو بخش قبل از آمدن کارلوس کی‌روش و پس از حضور او در ایران تقسیم کرد.

پیش از آمدن کی‌روش ایران و کره‌جنوبی بیشتر در جام ملتها باهم روبرو می شدند. در این میان برتری با کره ای ها بود که موفق شده بودند در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ ایران را حذف کنند. دو برتری ایران هم در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ رقم خورده بود.

کره‌جنوبی از طرفی در نرسیدن ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ هم نقش داشت. قبل از حضور کارلوس کی‌روش در تهران، ایران و کره‌جنوبی ۲۵ بار باهم بازی کردند که حاصل این ۲۵ تقابل، ۹ برد برای هر کدام از دو تیم و ۷ تساوی بود.

۱.بقای کی‌روش

اولین تقابل ایران و کره‌جنوبی یک نبرد مرگ و زندگی برای کارلوس کی‌روش بود. در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ ایران شروع ناامیدکننده داشت. باخت ناباورانه ایران در لبنان، کی‌روش را در منگنه قرار داد، حتی خبرهایی مبنی بر اخراج این مربی هم به گوش می رسید. در این شرایط برنده شدن مقابل کره‌جنوبی از نان شب هم برای ایران واجب تر بود. ایران خاطره خوشی از بازی با کره در آن سالها نداشت اما پیروزی بزرگ رقم خورد. در ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ایران در ورزشگاه آزادی میزبان کره‌جنوبی قدرتمند بود. گل نیمه دوم جواد نکونام یک برد ارزشمند را برای ایران رقم زد. کره ای ها تقریبا تیم برتر میدان بودند اما کی‌روش به خوبی بازی را مدیریت کرد. اخراج مسعود شجاعی هم نتوانست برد حیاتی ایران را از بین ببرد. ایران به مسابقات برگشت.

۲.حماسه اولسان

دومین ملاقات مربی پرتغالی با کره‌جنوبی دوباره یک دیدار مرگ و زندگی از آب در آمد؛ نه فقط برای کی‌روش بلکه برای ایران. ایران تا آستانه از دست دادن جام جهانی برزیل پیش رفت اما برد مقابل قطر و لبنان امیدهای تیم ملی را زنده نگه داشت. حماسه رقم خورد؛ ایران در ۲۸ خرداد ۹۲ با تک گل رضا قوچان نژاد میزبان خود را شکست داد تا آن بازی در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شود. کی‌روش و شاگردانش در اولسان جشن صعود گرفتند. تصویری که از آن بازی در ذهن‌ها مانده مشت‌های گره کرده کی‌روش پس از بازی است. کی‌روش با سرمربی کره‌جنوبی، چوی کانگ هی، از قبلِ بازی وارد مشاجره شده بود. سرمربی کره‌جنوبی عنوان کرده بود که ازبکستان برای حضور در جام جهانی از ایران شایسته‌تر است، کی‌روش هم در جوابش گفته بود که “چوی” بهتر است پیراهن ازبکستان را بپوشد. جواب محکم‌تر را کی‌روش پس از به صدا در آمدن سوت پایان بازی داد. جایی که مشت او به سمت نیمکت کره‌جنوبی باعث تنش و درگیری شد. رفتاری که چندان جالب به نظر نمی‌رسید. به هر حال کی‌روش نشان داد راه بردن کره‌جنوبی را بلد است. رفت و برگشت کره را شکست داد و به عنوان تیم اول گره راهی جام جهانی شد. ۴۱ سل بود که ایران دو بازی پشت سرهم کره‌جنوبی را شکست نداده بود.

۳.تاریخ‌سازی با برد سوم

در تاریخ سابقه نداشت ایران سه بار پشت سرهم کره‌جنوبی را ببرد اما این اتفاق رخ داد؛ برد سوم کی‌روش مقابل رقیب شرقی در یک بازی دوستانه رقم خورد. دو تیم پس از نبردهای قبل این بار در یک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. در ۲۷ آبان ۹۳ ایران یک بار دیگر یک-صفر کره‌جنوبی را شکست داد؛ این بار با گل سردار آزمون. در این بازی هدایت کره‌جنوبی را اولی اشتلیکه آلمانی برعهده داشت. با اینکه بازی دوستانه بود اما درگیری‌های آخر بازی نشان داد که برای دو تیم چقدر شکست دادن حریف مهم است. کی‌روش در سومین تقابلش با کره‌جنوبی سومین برد یک- صفر را جشن گرفت.

۴.رزرو کردن بلیت روسیه

ایران و کره‌جنوبی یک بار دیگر در راه رسیدن به جام جهانی مقابل هم قرار گرفتند. بازی رفت در آزادی برگزار می شد البته به حساسیت دو بازی مقدماتی ۲۰۱۴ نبود اما ایران کارش را بلد بود، تیم ملی در شب تاسوعا(۲۰ مهر ۹۵) در یک نمایش برتر با تک گل سردار آزمون حریف را شکست داد. این برتری صعود ایران به جام جهانی را آسان کرد و کره‌جنوبی را به دردسر انداخت.

آمار کی‌روش بهتر هم شد؛ چهار بازی با کره‌جنوبی و چهار برد یک-صفر. کره‌جنوبی هنوز نتوانسته به تیمِ کی‌روش گل بزند.

در تقابل‌های دو تیم هم برتری ایران محسوس است؛ ۲۹ بازی؛ ۱۳ برد برای ایران، ۹ برد برای کره‌جنوبی و ۷ تساوی. کارلوس کی‌روش پنجشنبه برای پنجمین بار مقابل کره‌جنوبی قرار می گیرد. او در پی برد پنجم است.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *