امروزه بسیاری از کارشناسان تکنولوژی با هم به توافق رسیده‌اند که تنها دو رقیب جدی سیستم عامل گوشی‌های هوشمند در بازار باقی‌ مانده‌اند (اندروید و آی او اس) و بقیه سیستم‌ عامل‌های دیگر نتوانستند جایی برای خود در این میدان پیدا کنند. البته تا قبل از آمدن سیستم عامل آی او اس، بازار بین چندین سیستم عامل تقسیم شده بود ولی همانطوری که می‌دانیم دنیای فناوری اطلاعات هر روز رو به جلو و پیشرفت حرکت می‌کند بنابراین اگر هر سیستم عامل یا کمپانی محصولات خود را به‌روزرسانی نکند و ساکن در جا بزند، در مدت خیلی کوتاه از میدان رقابت به بیرون رانده خواهد شد. در این مطلب ما نگاهی به سیستم عامل‌های فراموش شده گوشی‌های هوشمند می‌اندازیم که روزگاری می‌توانستیم آن‌ها را در گوشی‌هایمان ببینیم ولی دیگر حضور آن‌ها کم رنگ‌تر از قبل شده یا اصلاً دیده نمی‌شوند.

1) وب او اس (WebOS)

یکی از سیستم عامل‌های فراموش شده بر پایه لینوکس که برای اولین بار در سال 2009 میلادی در نمایشگاه CES روی گوشی هوشمند پالم پری (Palm Pre) به نمایش گذاشته شد. این سیستم عامل قابلیت‌های قوی و مثبت زیادی مانند جستجوی جهانی که می‌توانست چندین اپ را به یکباره روی سیستم نصب کند، وارد کردن اطلاعات یکباره از منابع مختلف شامل ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دسته بندی کردن آن‌ها روی فضای ابری را داشت. با وجود قابلیت‌های زیاد، این سیستم عامل تنها روی گوشی‌های کمپانی پالم (Palm) و اچ‌پی (HP) نصب شد. این گوشی‌ها در بازار جهانی نتوانستند بازاریابی خوبی داشته باشند و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی کنار رفتن سیستم وب او اس را تبلیغ نادرست و ناکافی این کمپانی‌ها دانست. آخرین ورژن از این سیستم عامل 5 سال گذشته به‌روزرسانی شد.


2) می‌گو (MeeGo)

این سیستم عامل گوشی هوشمند محصول مشترک نوکیا و اینتل در سال 2010 بود که زمان نامناسبی وارد بازار شد، برای مثال گوشی نوکیا N9 تنها گوشی هوشمندی بود که سیستم می‌گو را بر روی خود نصب داشت و هنگامی وارد بازار شد که مایکروسافت به همراه نوکیا سیستم عامل دیگری را روانه بازار می‌کردند که همین امر باعث نابود شدن این سیستم عامل شد. می‌گو سیستم عاملی متن باز بر پایه لینوکس بود. بنیاد لینوکس سال 2011 به پشتیبانی از این پروژه خاتمه داد و بعد از آن کمپانی جولا (Jolla) پروژه به‌روزرسانی این سیستم عامل را بدست گرفت که در این امر ناموفق بود.


3) ویندوز فون (Windows Phone)

این سیستم عامل موبایل توسط کمپانی مایکروسافت در سال 2010 میلادی روی گوشی‌های هوشمند قرار گرفت که از همان ابتدای آغاز به کار شکست‌های زیادی خورد اما به مرور زمان با ارتقا دادن این سیستم عامل و برطرف کردن باگ‌های موجود توانست دوباره روی پا بایستد. یکی از قابلیت‌های جالب ویندوز فون طراحی بصری زیبا و رنگی، شناخته شده با نام مترو (Metro) است. به تازگی نوکیا به طرفدارانش اعلام کرده احتمال نصب ویندوز فون 10 در گوشی‌های جدید نوکیا وجود خواهد داشت ولی در مقایسه با سیستم‌های اندروید و آی او اس، ویندوز فون مسیر دشوارتری برای بدست آوردن جایگاهی در بازار موبایل خواهد داشت.


4) بلک‌ بری 10 (BlackBerry 10)

یکی دیگر از سیستم عامل‌های فراموش شده بلک‌بری 10 می‌باشد. این سیستم عامل بسته چندمین نسل از سیستم عامل اصلی بلک‌بری بود که در چهار سال پیش روی گوشی‌های بلک‌بری نصب شد. در واقع نوآوری خاصی یا قابلیت برجسته‌ای در بلک‌بری 10 دیده نشد؛ به علاوه به‌روزرسانی سیستم عامل جدید خیلی طولانی شده بود که باعث می‌شد انتظارات از این کمپانی بیشتر باشد که همین امر باعث شد مشتریان دیگر به سراغ محصولات این کمپانی نروند. با این وجود بلک‌بری امیدش را از دست نداده و همچنان به‌روزرسانی این سیستم عامل ادامه می‌دهد، بطوریکه ‌آخرین به روزرسانی در ماه آخر سال گذشته میلادی انجام شد.


5) فایرفاکس او اس (Firefox OS)

بنیاد موزیلا برای اولین بار در سال 2013 میلادی از فایرفاکس او اس متن باز که بر پایه کرنل لینوکس بود، رونمایی کرد. برای اولین بار بود که پلتفرم مرورگر وب روی دستگاه‌های آلکاتل، هواوی، زد ‌تی ‌ای و ال جی نصب می‌شد که اتفاقاً با استقبال خوبی روبرو شد ولی بعد از دو سال حضور توسعه دهندگان این سیستم عامل پایان کار آن را اعلام کردند. یکی از دلایل عدم موفقیت این سیستم عامل هدف‌گذاری نادرست توسعه دهندگان روی بازارهای در حال توسعه بود، آن‌ها این واقعیت را که مردم خواستار کاربردی‌تر بودن گوشی‌های خود هستند را فراموش کرده بودند و همین امر باعث شکست موزیلا شد. با وجود اینکه پروژه گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل فایرفاکس او اس از بین رفت ولی بنیاد موزیلا اعلام کرده که سیستم عامل جدیدی برای تلویزیون‌های هوشمند پاناسونیک را طراحی کرده که بعید به نظر می‌رسد بتوان این سیستم عامل را دوباره در دستگاه‌های هوشمند دید.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *