ولئو قرار است که مرکزی را برای تحقیق و توسعه بر روی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در خودروهای خودران بسازد.

ولئو ، کمپانی فرانسوی است که جزو تامین کنندگان قطعات خودرو به شمار می‌آید. قطعاتی که توسط این کمپانی ساخته می‌شوند، به خودروسازها فروخته می‌شود و ساخت قطعات یدکی خودروهای مختلف هم، از دیگر فعالیت‌های این کمپانی است.

این کمپانی که کار خود را در سال ۱۹۲۳ در پاریس با تولید لنت ترمز شروع کرده، در سال ۲۰۱۶ توانست بیش از ۱۶ میلیارد یورو درآمد کسب کند و به یکی از کمپانی های بزرگ در زمینه ساخت قطعات خودرو تبدیل شود. همان طور که احتمالا حدس می‌زنید، سیتروئن در کنار دیگر خودروسازهای اروپایی مانند فولکس واگن از شرکای اصلی این کمپانی است. این کمپانی همچنین همکاری‌های گسترده‌ای با دیگر خودروسازان از سراسر جهان دارد.

قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ، ۱۰۰ محقق در این مرکز تحقیق و توسعه مشغول به کار شوند و روی تکنولوژی‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق کار کنند. توسعه‌ی برنامه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، سبب شده است که ولئو به دنبال شرکای جدیدی بگردد. این مرکز قرار است با دیگر تامین کنندگان قطعات، خودروسازان و مراکز آکادمیک همکاری های نزدیکی برای توسعه‌ی این تکنولوژی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ولئو درباره‌ی ساخت این مرکز گفته است:

هدف ما ساختن یک مرکز تحقیق و توسعه‌ی درجه یک است که به صورت فعال با بهترین آزمایشگاه‌ها در سراسر دنیا برای ساخت این نرم‌افزارها برای خودروهای آینده همکاری می‌کند.

این مرکز که نام آن را valeo.ai گذاشته‌اند، قرار است بر روی الگوریتم‌ها، ساختارها، روند یادگیری و شبیه سازی در سیستم‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق کار کند.
یادگیری عمیق شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که در آن، اطلاعات از محیط جمع‌ آوری می‌شوند و به ماشین داده می‌شوند، سپس ماشین با آنالیز این داده‌ها، می‌تواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. در واقع با استفاده یادگیری عمیق، خودرو می‌تواند به مرور زمان خود را با شرایط جدیدی که از قبل برای آن تعریف نشده است، وفق دهد.

ولئو

یکی از دلایلی که این اقدام ولئو اهمیت دارد، همین پیشرفت‌هایی است که احتمالا در زمینه‌ی یادگیری عمیق رخ خواهد داد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که تاکنون مانع از ساخت خودروهای تماما خودران و قابل اتکا شده‌اند، نبود سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق مناسب است. در بسیاری از سیستم‌های خودران، خودرو می‌تواند محیط اطراف و موانع را تشخیص دهد و اعمال لازم را انجام دهد. اما هنگام رانندگی، شرایط همیشه ایده‌آل نیست. همیشه اتفاقاتی وجود دارند که قابل پیش بینی نیستند. حتی اگر ورود ناگهانی یک عابر پیاده به جاده یا تغییر مسیر ناگهانی خودروی جلویی را بتوان برای سیستم‌های خودران تعریف کرد و آن را به درجه‌ای رساند که خودرو بتواند نسبت به این عوامل، واکنش درست را نشان دهد، باز هم یادگیری عمیق الزامی خواهد بود.
فرض کنید در حال رانندگی در جاده‌ی کوهستانی هستید که کوه ریزش می‌کند. در این شرایط و با توجه به سیستم‌های خودران فعلی، واکنش انسان بسیار سریع تر و عقلانی‌تر است ولی برای رسیدن خودروهای خودران به این درجه از درک، هنوز چند سال زمان مانده است و این احتمال وجود دارد که با وارد شدن ولئو به این حوزه، مدت زمان لازم برای رسیدن به این تکنولوژی حتی برای چند ماه هم که شده زودتر اتفاق بیافتد.

تبدیل شدن ولئو به یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان قطعات خودرو، برمی‌گردد به زمان همکاری این کمپانی با کمپانی اسرائیلی موبیل‌آی (که همین چند وقت پیش توسط اینتل خریداری شد). امسال هم ولئو استارت‌آپ آلمانی گستیگون را خرید که بر روی ساخت نرم‌افزارهای پردازش سه بعدی کار می‌کند. همچنین یکی از زیرمجموعه‌های این کمپانی در آمریکا، موفق به اخذ مجوزهای لازم برای تست خودروهای خودران در جاده‌ها شده است.

مدیرعامل این کمپانی فرانسوی، رو آوردن به حوزه‌ی خودروهای خودران را رمز رشد و موفقیت این کمپانی می‌داند. ولئو امسال رشدی ۲۲ درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کسب کرده است و امیدوار است با سرمایه گذاری در این حوزه، به روند رشد خود ادامه دهد.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *