خانه ورزش اخبار ورزش پیش بازی قطر-ایران: حفظ صدر با چنگ و دندان

پیش بازی قطر-ایران: حفظ صدر با چنگ و دندان

0

تساوی در باتلاق مالزی مقابل سوریه حاشیه امنیت تیم ملی در گروه A مقدماتی جام جهانی را از بین برد.

فردا در شروع دور برگشت دیدارهای انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا ایران میهمان قطر است. دیداری سخت و سرنوشت ساز.

در جدول رده بندی ایران ۱۱ امتیازی در صدر قرار دارد اما دو تیم کره جنوبی و ازبکستان با ۱۰ و ۹ امتیاز در نزدیکی ایران به سر می برند.

از طرفی قطر که شروع بسیار ضعیفی در این رقابتها داشت با تغییر مربی و آمدن فوساتی جان تازه‌ای گرفته و برای سوم شدن و حضور در بازی پلی آف تلاش می کند.

در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا ۱۲ تیم در دو گروه ۶ تیمی قرار دارند. در گروه A آسیا ایران، قطر، چین، سوریه، کره جنوبی و ازبکستان باهم رقابت دارند و در گروه دیگر ژاپن، امارات، تایلند، عراق، عربستان و استرالیا دیده می شوند.

فرمول صعود هم همان فرمول همیشگی است تیم های اول و دوم مستقیما راهی روسیه می شوند و تیم پنجم آسیا هم پای به بازی پلی آف می گذارد.

با این حساب تیم ملی باید به دنبال اول یا دوم شدن در گروه خود باشد. سه تیم ایران، ازبکستان و کره جنوبی برای صعود مستقیم باهم رقابت دارند.

ایران در دور رفت بدون حتی یک گل خورده و با ۱۱ امتیاز در صدر قرار گرفت و از شرایط بسیار خوبی برای صعود برخورددار است. با این حال بازی فردا یک بازی مهم خواهد بود. ایران اگر ببازد فرصت صدرنشینی را به کره جنوبی و ازبکستان می دهد اما تساوی هم می تواند نتیجه بدی نباشد. برد که نتیجه ایده آلی است و باتوجه به بازی خانگی مقابل چین

حریف زخم خورده

ایران در بازی رفت به شکل معجزه آسایی با دوگل دقایق پایانی  رضا قوچان نژاد و علیرضا جهانبخش قطر را برد اما این قطر با آن قطر فرق می کند.

تغییر مربی تیم قطر را به تیم بهتری تبدیل کرده است. قطر بعد از شروع ضعیفش دانیل کارنو اروگوئه‌ای را برکنار کرد و دوباره دست به دامن خورخه فوساتی شد. این مربی اروگوئه ای ۶۴ ساله برای رسیدن به رده سوم تلاش می کند.

قطر تیم خطرناکی است در بازی الریان-پرسپولیس مشخص شد که بازیکنان دوتابعیتی قطر چه کیفیت بالایی دارند.ترکیب قطر شامل بازیکنانی است که در لیگ ستارگان این کشور توپ می زنند. البته آنها یک لژیونر هم دارند. اکرم عفیف بازیکن اسپورتیگ خیخون اسپانیا است. بیشتر بازیکنان قطر را بازیکنان سه تیم لخویا، الریان و السد تشکیل می دهند. همه می دانند چندین بازیکن این تیم هم اصلیتی قطری ندارند و پس از چند سال اقامت در قطر مجوز بازی برای این تیم آسیایی را کسب کردند.

پیش از بازی رفت کارلوس کی‌روش قطر را تیمی بی هویت خواند و همین موضوع مورد اعتراض قطری ها قرار گرفت. معروف ترین خارجی های قطر، زوج اروگوئه ای- برزیلی خط حمله این تیم متشکل از سوریا و تاباتا است. این دو بازیکن در دیدار الریان- پرسپولیس کارایی خود را نشان دادند.

بازی رفت ایران و قطر دیداری جنجالی شد. درگیری های پایان بازی موجب محرومیت چند بازیکن ایران و جواد نکونام شد. بدون تردید قطری ها برای جبران آن اتفاقات و پاسخ دادن به صحبت های کی‌روش انگیزه زیادی خواهند داشت

در دیگر بازی های گروه اول آسیا، فردا ازبکستان میهمان سوریه است و کره جنوبی به مصاف چین می رود. اگر چین و سوریه بتوانند میهمان های خود را متوقف کنند کمک شایانی به ایران خواهند کرد.

ترکیب جدید کی‌روش

کارلوس کی‌روش برای بازی فردا احتمالا با ترکیبی غیرقابل پیش بینی به میدان می رود. او سعی کرده تمرینات تیم را از چشم ها پنهان کند. بازی با عراق که به شکست ایران منجر شد هم پشت درهای بسته برگزار شد.

با این حال در درون دروازه علیرضا بیرانوند گزینه اول است.. در قلب دفاعی از بین مرتضی پورعلی گنجی، سیدجلال حسینی و پژمان منتظری یکی بیرون می نشیند. در سمت راست شاید رامین رضاییان جای خود را به وریا غفوری بدهد و رامین به خط هافبک منتقل شود. احتمال ثابت بازی کردن امید ابراهیمی هم زیاد است. سردار آزمون هم احتمالا گزینه اصلی خط حمله است.

جدول رده بندی:

قطر: پنجم، ایران: اول

دیگر بازی‌های گروه:

چین- کره جنوبی، سوریه- ازبکستان

نتیجه بازی رفت: ایران ۲- قطر صفر

نتایج قبلی:

قطر:

ایران ۲- قطر صفر، قطر صفر- ازبکستان یک، کره جنوبی ۳- قطر۲، قطر یک- سوریه صفر، چین صفر- قطر صفر.

ایران:

ایران ۲- قطر صفر، چین صفر- ایران صفر، ازبکستان صفر- ایران یک، ایران یک- کره جنوبی صفر، سوریه صفر- ایران صفر

جایگاه در رده بندی فیفا:

ایران: ۳۳ / قطر: ۸۴.

آمار ویژه:

*در بین بازیکنان ایران پنج بازیکن سابقه گل زدن به قطر را دارند؛ رضا قوچان نژاد، اشکان دژاگه و احسان حاج صفی ۲گل، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش یک گل.

*از بین بازیکنان ایران مرتضی پورعلی گنجی و پژمان منتظری در تیم های قطری توپ می زنند.

*در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ ایران و قطر چهار بار برابر هم قرار گرفتند. سه بازی مساوی شد و یک بار ایران به برد رسید.

*کارلوس کی روش شش بار مقابل قطر مربی گری کرد که حاصلش سه برد و سه تساوی بوده است.

*این دو تیم در راه جام جهانی ۹ بار با هم بازی کردند نتیجه کار برای ایران ۵ برد، ۳ مساوی و یک باخت بوده است. ایران حدود ۹ سال است به قطر نباخته است.

*تیم ملی در هنوز در این رقابتها گلی دریافت نکرده است.

* ایران در چهار بازی اخیر مقابل قطر گل نخورده است.

سابقه تقابل دو تیم:

 

تعداد بازی برد ایران مساوی برد قطر
۲۱ ۱۳ ۵ ۳

 

داور: لیو کوک مان( هنگ کنگ)

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *