پیش نمایشی بر Injustice 2

“به قلم پرهام‌ آقاخانی”

هر کسی می‌تواند در یک لحظه، ناگهان از این رو به آن رو شود و تغییر کند. مثل سوپرمن که ناجی زمین و یکی از بزرگترین قهرمانان بود؛ ولی به خاطر یک اتفاق تراژیک به کلی تغییر کرد و از یک قهرمان به یک دیکتاتور بزرگ تبدیل شد که در نهایت توسط یاران سابقش شکست خورد. حالا اگر تهدیدی بزرگ ظهور کند و نیاز به قدرت و حمایت او ضروری باشد، آیا می‌توان به او اعتماد کرد؟ آیا کمک گرفتن از او نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت؟ این‌ها سوالاتی هستند که برای فهمیدن جوابشان باید تا زمان عرضه‌ی Injustice 2 صبر کنیم؛ عنوانی که ویژگی‌های جاه طلبانه‌ای دارد و باید دید که این ویژگی‌ها به سودش تمام می‌شوند، یا این که آن را به یک افتضاح بزرگ تبدیل خواهند کرد.

داستان تولید

مراحل تولید Injustice 2 مدتی بعد از اتمام کار تیم Netherrealm Studios بر روی عنوان Mortal Kombat X آغاز شد. توسعه این بازی برای مدتی در خفا انجام شد تا این که وب‌سایت فرانسوی Gameblog.fr، خبری مبنی بر در دست ساخت بودن این بازی را منتشر کرد. مدتی بعد از این اتفاق، آقای ادوارد جان بون “Edward John Boon” یا به اختصار “اد بون”، تصویری حاوی عبارت II را منتشر کرد که تا حدی به تایید نسخه‌ی جدید Injustice اشاره می‌کرد. تا این که نهایتا در تاریخ هشتم ژوئن سال 2016، سرانجام در دست ساخت بودن بازی توسط تریلر معرفی آن، تایید شد.

باید منتظر چه بود

بخش داستانی بازی مدتی بعد از وقایع نسخه اول Injustice و زندانی شدن سوپرمن اتفاق می‌افتد؛ زمانی که به دلیل از هم پاشیده شدن رژیم او، دوباره وضعیت جنایت و جرم به حالت عادی‌اش برگشته است. Gorilla Grodd نیز با کمک تنی چند از تبهکاران دنیای DC مثل Captain Cold و ددشات، یک گروه تشکیل می‌دهد تا علیه قهرمانان به مبارزه بپردازند و از اعضای سابق رژیم سوپرمن نیز بابت بلاهایی که بر سرشان آورده‌اند، انتقام بگیرند. ولی در همین حال است که ناگهان سروکله‌ی Brainiac پیدا می‌شود؛ کسی که قبلا سیاره کریپتون (زادگاه سوپرمن) را نابود کرده بوده و حالا آمده تا کار ناتمامش را با قتل سوپرمن و نابودی سیاره زمین، به پایان برساند. اینجاست که یک اتحاد ناخواسته بین سوپرمن و متحدین سابقش برای شکست دادن Brainiac شکل می‌گیرد.

علاوه بر بخش داستانی، با بخش‌های همیشگی‌ای مثل آرکید، مبارزه Versus، مودهای آنلاین و ماموریت‌ها نیز سروکار خواهیم داشت. ولی نکته جالب اینجاست که قسمت ماموریت‌های بازی دچار تغییر شده و این بار برای انجام ماموریت‌های جانبی، به جای STAR Labs با Multiverse سروکار داریم. این قسمت تقریبا شبیه Towerهای مورتال کامبت طراحی شده است و درست همانند آن عنوان شامل یک سری ماموریت‌های ثابت و همچنین زمان‌دار می‌شود که می‌توانید به انجام آن‌ها بپردازید. ولی برخلاف نسخه‌ی پیشین و به لطف ویژگی‌های جدید این نسخه، با ماموریت‌های بسیار طاقت فرسا و کمرشکنی نظیر مبارزه با کارکتری بسیار سطح بالا که دست کمی از یک باس ندارد نیز روبرو خواهید شد.

در بحث گیم پلی با عنوانی تقریبا مشابه نسخه قبلی Injustice و تا حدی مورتال کامبت وار سروکار داریم که البته با توجه به استودیوی سازنده‌ی بازی، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. ولی نکته جالب اینجاست که چهار تغییر بزرگ در سیستم مبارزات بازی ایجاد شده است. اولین تغییر، چهار بخشی شدن نوار انرژی در بازی است که باعث می‌شود تا بازیکن بتواند از تعداد بیشتری از حرکات EX استفاده کند. ولی در عوض نیز بازیکن را مجبور می‌کند تا برای استفاده از حرکات ویژه و سینماتیک هر کارکتر (چیزی شبیه X-Rayهای مورتال کامبت ولی با خشونتی بسیار کمتر) مدت بیشتری را به پر کردن این نوار اختصاص دهد.

تغییر دوم، اضافه شدن مکانیک جدیدی با نام Meter Burn Roll است که به بازیکن این اجازه را می‌دهد تا با مصرف یک واحد از نوار انرژی، توسط یک حرکت چرخشی به سرعت خود را به کارکتر حریف برساند و از این توانایی برای کم کردن فاصله (که به شدت در مبارزه با کارکترهای *Zoner کاربردی است) استفاده کرده یا از مورد اصابت قرار گرفتن توسط یک سری از حملات جلوگیری کند. تغییر سوم، اضافه شدن یک سیستم Level Up برای هر کارکتر است. این بار هر چقدر بیشتر به بازی کردن با یک کارکتر خاص بپردازید، آن کارکتر به تدریج Level Up شده و باعث می‌شود تا مقادیر مربوط به آن کارکتر، مثل میزان جان، دفاع یا ضربه زدن، افزایش یابد.

آخرین تغییر نیز اضافه شدن یک سیستم بزرگ و شامل انواع و اقسام تجهیزات قابل پوشیدن برای هر کارکتر است. این سیستم که با نام سیستم Gearها شناخته می‌شود، بعد از هر مبارزه در بخش آفلاین و آنلاین بازی، یکی از تجهیزات موجود در بازی را به صورت رندوم به بازیکن اعطا می‌کند که می‌توان از آن‌ها هم برای تغییر ظاهر یک کارکتر و هم برای ارتقای مقادیر جان و غیره، استفاده کرد. یا حتی می‌توان با جمع آوری تمام قطعات یک سری خاص از Gearها، یک ویژگی خاص (مثلا یک حرکت اضافه) را برای کارکتر فعال کرد. همچنین می‌توان تا چند Loadout مختلف را برای کارکترها تنظیم کرد تا در هر زمان که نیاز باشد، به سوییچ کردن بین آن‌ها پرداخت. البته تاثیرات بعضی از این این تجهیزات در تمام بخش‌ها اثر ندارد و می‌تواند شامل یک بخش خاص (مثلا فقط بخش تک نفره) شود.

واما در مورد تعداد مبارزان. با استناد به اطلاعات منتشر شده، چیزی حدود 28 مبارز مختلف در نسخه‌ی استاندارد بازی حضور خواهند داشت و 9 مبارز دیگر نیز توسط DLCها در اختیار دارندگان نسخه‌های ویژه‌ی این بازی قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، سه Skin ویژه نیز برای فلش، Green Lantern و Super Girl نیز در دسترس خواهند بود که مدل آن‌ها را به شخصیت‌هایی مثل Reverse Flash و Power Girl تغییر می‌دهد. این مورد تقریبا همانند Skinهای اضافه‌ی Nightmare Geese و Classic Kyo در عنوان The King of Fighters XIV عمل می‌کند؛ یعنی هیچ تغییری در حرکات کارکترها ایجاد نمی‌شود، ولی ظاهر آن‌ها و دیالوگ هایشان به گونه‌ای تغییر می‌یابد که انگار در حال بازی با یک کارکتر متفاوت هستید.

بنابر سنت همیشگی استودیوی سازنده در معرفی مبارزان مهمان برای بازی‌هایشان، همچنین انتظار می‌رود که با تعدادی مبارز مهمان نیز در بازی روبرو شویم. هنوز هیچ اطلاعات قطعی‌ای در مورد این کارکترهای مهمان منتشر نشده است. ولی با استناد به حدس و گمان‌ها و شایعات احتمال دارد که این شخصیت‌های مهمان، از این افراد انتخاب شوند: شخصیت‌های Watchmen (مانند رورشک)، Hellboy، ساب زیرو و یا Spawn.

سازندگان در مورد بازی چه می‌گویند

این طور که سازندگان بازی سخن گفته‌اند، آن‌ها قصد دارند تا به پشتیبانی طولانی مدت از این عنوان بپردازند و قرار است این کار را با استفاده از DLCها انجام دهند. آقای اد بون در این باره گفته است: “در مورد شخصیت هایی جدیدی که در بسته های الحاقی عرضه می شوند، ما چهار شخصیت در Mortal Kombat داشتیم، شش تا در Injustice و هشت شخصیت در Mortal Kombat X؛ و اکنون در Injustice 2 ما سعی داریم تا همین الگو را ادامه دهیم. پس پشتیبانی ما از بازیمان قطعا جدی‌تر از گذشته خواهد بود.”

علاوه بر این، سازندگان در طول مصاحبه‌ها و استریم‌های بازی، بارها از سیستم جدید Gear‌ها و تاثیر آن بر افزایش طول عمر بازی سخن گفته‌اند. این طور که به نظر می‌رسد، سازندگان تمام تلاششان را به کار برده‌اند تا از طریق اضافه کردن این سیستم، بتوانند به عمر بازی و جذابیت بیشتر آن بیفزایند. اد بون همچنین در این باره گفته است: “به نظر من هدف این ویژگی‌ها در بازی شخصی سازی، افزایش طول عمر بازی و شخصیتی که با آن بازی میکنید است. همچنین سازندگان بازی عنوان کرده‌اند که می‌توان با فعال سازی گزینه‌ای، تمام ویژگی‌های اضافه‌ی این تجهیزات را در بازی‌های آنلاین غیر فعال کرد تا بازیکنانی که شرایط یکسانی ندارند، بتوانند در یک وضعیت کاملا استاندارد و بالانس شده به مبارزه بپردازند. همچنین آن‌ها تایید کرده‌اند که هیچ ویژگی‌ای در بازی برای خرید این تجهیزات با پول واقعی وجود ندارد و این مورد تنها به تغییرات ظاهری محدود می‌شود.

دیگران چه می‌گویند

واکنش مردم و طرفداران بازی تا اینجای کار واقعا مثبت بوده است. از نظر بسیاری از بازیکن‌ها، اکنون نه تنها بازی بسیار زیباتر از نسخه‌ی قبل به نظر می‌رسد، بلکه حتی در بسیاری از زمینه‌ها نیز بهتر از قبل ظاهر شده است. ولی متاسفانه با این حال، اعتراضات زیادی نیز به بازی وارد شده است.

اولین مورد از این اعتراضات به تعداد شخصیت‌هایی است که از کمیک‌های بتمن به بازی راه یافته‌اند. در بازی Injustice 1، شخصیت‌های کمیک‌های بتمن دقیقا یک سوم از مبارزان بازی را تشکیل می‌دادند و به خاطر همین، Ed Boon قول بهبود این وضعیت را در دنباله‌ی بازی داده بود. ولی اکنون و با وجود مبارزان جدیدی مثل Doctor Fate و Swamp Thing، تعداد کارکترهای سری بتمن حتی بیشتر از قبل شده است که باعث عصبانیت طرفداران بازی شده است. از طرفی دیگر نیز بیشترین انتقادات به طراحی شخصیت‌ها وارد شده است. متاسفانه طراحی یک سری از شخصیت‌ها اصلا به مذاق طرفداران دنیای DC خوش نیامده است. مانند Catwoman که عده‌ای آن را زشت‌ترین نسخه از این کارکتر تاکنون می‌دانند یا جوکر که طراحی‌اش از نظر یک سری از افراد، بیشتر او را شبیه به جوک کرده است تا جوکر!

علاوه بر این موارد، عده‌ی بسیاری از بازیکنان بازی‌های فایتینگ نیز از شباهت بسیار زیاد این بازی با سایر بازیها سخن گفته‌اند. از یک طرف، طراحی برخی منوها و صفحه‌ی انتخاب مبارز این بازی به مانند یک کپی از Mortal Kombat X می‌مانند و از طرفی دیگر، حرکات یک سری از کارکترها نیز به شدت یادآور مورتال کامبت و حتی سایر بازی‌های ژانر فایتینگ است. مثلا Firestorm و Scarecrow به ترتیب حرکاتی بسیار مشابه Cinder از سری Killer Instinct و Rock/Geese Howard از سری The King of Fighters در اختیار دارند.

آخرین مورد نیز قطع پشتیبانی سازندگان از پلتفرم رایانه‌های شخصی است. علی‌رغم فروش خوب پورت‌های افتضاح نسخه‌ی قبلی Injustice و همچنین Mortal Kombat X روی پلتفرم PC، این بار سازندگان به طور کامل PC را از لیست پلتفرم‌های بازی حذف کرده‌اند که با واکنش‌های به شدت منفی‌ای از سوی گیمرها روبرو شد. بسیاری نیز بر این عقیده هستند که چون استودیوی سازنده ثابت کرده است که هیچ ارزشی برای پورت‌های PC بازی‌هایشان قائل نیستند و به پشتیبانی از آن‌ها نمی‌پردازند، تصمیم گرفته‌اند تا به طور کامل این پلتفرم را کنار بگذارند تا “شاید” در زمانی دیگر به سراغ آن بروند.

انتظارات ما

با این که نویسندگان Netherrealm Studios ثابت کرده‌اند که می‌توانند داستان‌های جالبی خلق کنند؛ اما نکته‌ی منفی‌ای که در تمامی بازی‌های این استودیو وجود داشته، عدم توجه کافی به جزئیات و نقش‌های کمرنگ بعضی کارکترها در داستان است. مثل توضیح داده نشدن دلیل اختلاف‌های سونیا بلید و جانی کیج در MKX، یا نقش‌های فوق کمرنگ شیوا و باراکا در MK9، و همچنین Bane و Hawk Girl در Injustice 1 که امیدواریم بالاخره شاهد بهبود این مشکلات داستانی در این نسخه باشیم.

از طرفی دیگر، به خاطر وجود سیستم Gearها و میزان ضربه‌ی بالای حملات یک سری از کارکترهای Zoner همانند ددشات، وضعیت بالانس بازی بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد. کاربران بازی‌های فایتینگ به خوبی می‌دانند که ذره‌ای تغییر در مقادیر یا اضافه و کم کردن یک حرکت در یک عنوان فایتینگ، می‌تواند چه تاثیر شگرفی روی وضعیت بالانس بازی بگذارد و این دقیقا چیزی است که در این سیستم شاهد آن هستیم. علاوه بر این مورد، این ویژگی همچنین حسابی می‌تواند باعث دردسر کسانی شود که بعد از مدتی طولانی بخواهند به انجام بخش آنلاین بپردازند؛ یعنی زمانی که اکثریت بازیکنان به تجهیزات و کارکترهای سطح بالا دسترسی دارند. برای همین، انجام بخش آنلاین می‌تواند حسابی برای این عده دردسرساز شود. با این که سازندگان گفته‌اند که این سیستم حرکات و امتیازات اضافه، قابل غیرفعال سازی برای مبارزات آنلاین هستند، ولی واقعا چند نفر (به جز بازیکنان تورنومنت‌هایی مثل EVO) حاضر می‌شوند این کار را انجام دهند؟ برای همین انتظار داریم که سازندگان تمهیداتی برای جلوگیری از این وضعیت‌ها اندیشیده باشند.

همچنین با این که سازندگان بازی عنوان کرده‌‌اند که امکان خرید با استفاده از پول، فقط برای آیتم‌های تزئینی موجود است و خبری از Pay 2 Win نخواهد بود، اما هنوز هم راه‌های بسیاری برای سوء استفاده کردن وجود دارد. مثل تغییر ظاهر یک Gear نه چندان زیبا ولی با قابلیت‌های خوب، آن هم فقط با خرج مقداری پول! همچنین سابقه‌ی بد این استودیو در گذشته (حضور گورو روی دیسک بازی MKX و کم کردن تعداد Koinهای بازی بعد از انتشار به خاطر سوق دادن بازیکنان به خرید سکه با پول واقعی) باعث می‌شود تا به گفته‌های آن‌ها شک داشته باشیم. هرچند امیدواریم که این موارد حقیقت نداشته باشند و سازندگان سر حرفشان بمانند.

سخن آخر

سال 2017 یک سال رویایی برای طرفداران بازی‌های فایتینگ محسوب می‌شود. امسال قرار است تا بسیاری از نام‌های بزرگ در صنعت بازی‌های فایتینگ و مخصوصا عنوانی مثل Marvel Vs Capcom، باری دیگر وارد گود رقابت با یکدیگر شوند و برای همین، کار برای Injustice 2 واقعا سخت شده است. Injustice 2 26 اردیبهشت سال 96 برای کنسول‌های Xbox One و PlayStation 4 عرضه خواهد شد و آن وقت است که می‌توانیم بفهمیم آیا این بازی توانسته در حد انتظارات ظاهر شده و به موفقیت برسد یا نه.

*در بازی‌های فایتینگ، به کارکتر‌هایی Zoner گفته می‌شود که بین خود و حریف فاصله می‌اندازند و بیشتر روی استفاده از Projectileها تمرکز دارند و یا به جای مبارزه با سرعت و قدرت بالا، ابزاری در اختیار دارند که به آن‌ها اجازه کنترل کردن وضعیت مبارزه را می‌دهد.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *