اگر نگاهی به محصولات تولید شده خودروسازان مطرح دنیا بیندازید، حتما متوجه برخی نکات مهم خواهید شد. شاید ساده‌ترین موردی که به ذهن برسد و نیاز به تحلیل پیچیده نداشته باشد، وجود خودروهایی در کلاس تقریبا مشابه که هم از لحاظ سطح امکانات و هم از لحاظ بازه قیمتی در یک رنج مشخص قرار می‌گیرند. مطمئنا مهمترین دلیلی که این شباهت‌ها را توجیه می‌کند، رقابت تنگاتنگ آنها برای کسب سهم بازار است. بازار خودروها باتوجه به سلیقه و نیاز مشتریان به بخش‌های متعدد و متنوعی همچون سدان کوچک، سدان لوکس، کراس‌اوور و انواع شاسی بلندها تقسیم شده که خودروسازان بزرگ سعی در حضور قدرتمندانه در تمامی بخش‌ها دارند.

BMW_2

اما در این بین، دو شرکت آلمانی مرسدس بنز و بی‌ام‌و را می‌توان بعنوان نمونه بارزی از رقبای دیرینه و سرسخت دانست که همیشه در زمینه تولید خودروهای سطح بالا و لوکس و درجهت تامین بالاترین رضایت مشتریان، باهم درحال رقابت هستند. نکته جالبتر در مورد رقابت و تعقیب و گریز این دو خودروساز در بازار، تولید خودروهایی بسیار شبیه یکیدیگر است که شاید مشابه آن را در برندهای دیگر مشاهده نمی‌شود. البته منظور از این شباهت، الگوبرداری یا کپی‌کاری ظاهری نیست بلکه بیشتر کلاس خودرو و استایل کلی آنها مدنظر است. به‌طور مثال اگر به دو مدل بی‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه توجه کنید، حتما متوجه شباهت مطرح شده خواهید شد.

BMW_1

اخیرا طی مصاحبه‌ای که خبرگزاری رویترز با مدیران بی‌ام‌و انجام داده، مشخص شده که این شباهت‌ها به هیچ عنوان تصادفی نبوده است. درواقع طبق اعلام بی‌ام‌و، این شرکت برای خرید اکثر قطعات لازم در جهت تولید محصولاتش، با مرسدس بنز مشارکت می‌کند. آقای مارکوس دوئسمن، مدیر ارشد بخش خرید شرکت بی‌ام‌و، در این مصاحبه به روال عادی چنین مشارکتی با گروه دایملر اشاره کرده و اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک این مشارکت و همکاری افزایش پیدا کند. اگرچه مشارکت وسیع این دو شرکت به صورت رسمی تایید شده اما هنوز مشخص نیست که این همکاری بیشتر برای خرید چه قطعاتی صورت می‌گیرد و اینکه چه مقدار سود عملیاتی در قبال آن عاید آنها می‌شود.

باید بخوانید:  مرسدس AMG عرضه یک مدل تمام الکتریکی را تایید کرد!

Benz_1

البته شروع مشارکت بی‌ام‌و و دایملر برای خرید قطعات و اجزاء مشترک برای تولید محصولاتشان، به سال 2008 میلادی برمی‌گردد. در ابتدا این همکاری با یکسری لوازم ساده و نسبتا ابتدایی، مثل لاستیک و فریم صندلی‌ها رقم خورد و رفته‌رفته به قطعات حیاتی و پیشرفته‌تری نظیر سیستم‌های ایمنی و نرم افزارهای اشتراکی برای توسعه سیستم پیشرفته خودران ختم خواهد شد. خیلی‌ها دوست دارند این دو برند همیشه رقیب سرسخت یکدیگر باقی بمانند اما شاید درحال حاضر این مورد بیشتر در ظاهر باشد؛ درصورتیکه در پشت پرده همکاری‌های تنگاتنگی در جریان است.

چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *