همه ما می‌دانیم که در سال‌های اخیر، هزینه ساخت و توسعه یک بازی چقدر بالا و دست نیافتنی است. حال، فرض کنید که ساخت بازی‌های AAA و بزرگی مانند ندای وظیفه یا میدان نبرد، چقدر هزینه دارد و شرکت‌های ناشر، چقدر پول صرف بازاریابی و ساخت آن‌ها می‌کنند. کلیف بلزینسکی، موسس استودیوی Boss Key Productions به تازگی در مور همین موضوع صحبت‌های جالبی را ارایه کرده است و ساخت و توسعه بازی‌های AAA را به نوعی ناپایدار توصیف می‌کند.

در یک کنفرانس توسعه در کرواسی، کلیف بلزینسکی در مورد ساخت و توسعه بازی‌های بزرگ و AAA صحبت کرد. او صحبت‌های خود را با مقایسه سازندگان بازی‌های AAA با رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکا آغاز کرد:

AAA در حال رسیدن به نقطه‌ای است که حس رستوران‌های آمریکایی را می‌دهد. شما [در محله خود] بسیاری از این رستوران‌ها دارید مانند Applebee ،Steakhouse ،Cheesecake Factory و Olive Garden. آن‌ها بد نیستند اما آن قدر هم خوب نیستند. آن‌ها فقط یک جورهایی وجود دارند.

او این رستوران‌ها را به گروهی از بازی‌های AAA مانند Madden ،Uncharted ،Call of Duty و Battlefield مقایسه می‌کند و می‌گوید:

به نظر می‌رسد که یک دسته هشت تایی از بازی‌های وجود دارند که مرتبا تکرار می‌شوند و ما آن‌ها را پشت سر هم می‌بینیم. آن‌ها بازی های خوبی هستند اما برای ساخت و بازاریابی، صدها میلیون دلار هزینه در بر دارند.

کلیف ادامه می‌دهد که دلیل بزرگی که باعث می‌شود این راه به وجود آید، نام و تثبیت جایگاه بازی‌ها است. عناوینی مانند Madden و Grand Theft Auto، برند های خود را به خوبی ثبت کرده‌اند و مشتری‌ها به خوبی از آن‌ها آگاهی دارند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که یکی از بازی‌های یک سری موفق را خریداری کنند زیرا با نسخه‌های پیشین آن سری آشنایی دارند. بلزینسکی می‌گوید مشتری‌ها کمتر به دنبال خرید یک آی پی کاملا جدید هستند زیرا پیشتر هیچ نامی از آن نشنیده‌اند و هیچ نوستالژی خاصی به نام آن بازی وصل نشده است؛ نوستالژی و خاطره‌ای که فرانچایزی مانند Halo در ۱۵ سال گذشته آن را به دست آورده است.

کلیف از عنوان Horizon Zero Dawn یاد می‌کند و می‌گوید که شرکتی مانند سونی منابع و امکانات کافی را دارد که یک استودیو مانند گوریلا گیمز، نزدیک به ۵ سال برروی بازی آن‌ها کار کند؛ این در حالی است که استودیو‌هایی مانند Irrational Games پس از ساخت بازی Bioshock Infinite تعطیل می‌شوند زیرا نتوانستند به نسبت مدت زمان ساخت بازی، پول نصیب ناشر کنند.

به عنوان سخن آخر باید بگویم که این یک مدل ناپایدار است، مگر این که شما یکی از همین برندهای تثبیت شده یا شرکت‌هایی مانند اکتیویژن، ۲K یا سونی باشید.

کلیف بلزینسکی به عنوان راه حل برای این موضوع، از اصطلاح AA استفاده می‌کند. طبق نظر او، بازی‌هایی مانند Rocket League ،Warframe و Rust در این دسته قرار می‌گیرند؛ او حتی از بازی در دست ساخت خود، یعنی Lawbreakers نام کرد و آن را نیز در همین دسته قرار داد. کلیف اشاره می‌کند که حرکت کلیدی درباره این موضوع این است که به بازی‌بازان، تجربه‌ای AAA را با بازی‌هایی با قیمت کمتر و ارزش بازی‌های AA بدهیم. با این که تامین هزینه همین بازی‌ها نیز کار سختی است اما بلزینسکی پیشنهاد می‌دهد که شرکت های خارجی مانند Tencent و Nexon علاقه مند به همکاری با سازندگان و توسعه دهندگان غربی هستند.

کلیف بلزینسکی که به عنوان کارگردان سابق سری محبوب و مشهور Gears of War هم شناخته می‌شود، به غیر از بازی‌های AAA در مورد موضوعات مختلفی مانند فناوری واقعیت مجازی نیز صحبت کرد و گفت و گویی خواندنی و فوق‌العاده را به وجود آورد.

بازی استودیوی Boss Key که به سرپرستی کلیف بلزینسکی ساخته می‌شود، Lawbreakers نام دارد و قرار است در تاریخی نا مشخص در سال ۲۰۱۷ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شود.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *