خانه ورزش اخبار ورزش گزارش تحلیلی سایت AFC: صعود ایران به لطف سردار آزمون و دژ دفاعی نفوذ ناپذیر

گزارش تحلیلی سایت AFC: صعود ایران به لطف سردار آزمون و دژ دفاعی نفوذ ناپذیر

0

سایت AFC در گزارشی به تحلیل بازی ایران و ازبکستان پرداخته و طی آن به نقاط قوت شاگردان کارلوس کی روش اشاره کرده است. در ادامه گزارش تحلیلی سایت AFC را می خوانید.

فلسفه اصلی مربیگری کارلوس کی روش، عمل گرایی است و این مربی پرتغالی بار دیگر با دژ مستحکم دفاعی و همچنین خط حمله ای کارآمد و کاملاً اثربخش توانست ازبکستان را از پیش رو برداشته و صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را قطعی کند.

ایران با شکست ازبکستان موفق شد پنجمین حضورش در جام جهانی را جشن بگیرد؛ این نخستین باری است که تیم ملی در دو دوره متوالی موفق به صعود به جام جهانی می شود. این موفقیت مهر تأییدی است بر جایگاه تیم ملی به عنوان برترین تیم آسیایی در رده بندی تیم های ملی جهان.

سردار آزمون و مهدی طارمی با گلزنی در بازی با ازبکستان کار صعود تیم ملی را یکسره کردند؛ اما این پیروزی به لطف نمایش خیره کننده خط دفاعی مستحکم تیم ملی به دست آمد که آمار خیره کننده ای را به ثبت رساند و موفق شد برای یازدهمین بازی متوالی در رقابت های انتخابی جام جهانی (هشت بازی در مرحله دوم انتخابی جام جهانی) دروازه شان را بسته نگه دارند.

عزت اللهی کلید برتری دفاعی ایران برابر حریفان

گرچه تجربه بازیکنی مثل جلال حسینی در مرکز دفاع ایران نقش بسیار کلیدی در سازماندهی خط دفاعی تیم ملی دارد، اما نباید از نقش سعید عزت اللهی هم به سادگی گذشت؛ هافبک جوانی که در تخریب بازی حریف و جلوگیری از اجرای مناسب تاکتیک های هجومی رقبا نقش اساسی را ایفا می کند. عزت اللهی که در مرکز خط میانی تیم ملی جای بازیکن بزرگ و موفقی مثل جواد نکونام را به خوبی پر کرده، در کنار سردار آزمون از جمله بازیکنانی هستند که علیرغم تجربه نسبتاً اندک، جز مهره های اصلی و بازیکنان ثابت تیم کی روش به حساب می آیند.

عزت اللهی در این دیدار کاملاً مؤثر و مفید ظاهر شد؛ او در نیمه زمین ازبکستان و در منطقه ای نزدیک به خط نیمه به خوبی همه چیز را تحت کنترل داشت (در تصویر فوق نقاط حضور عزت اللهی در زمین در بازی با ازبکستان به طور مشخص نشان داده شده است). او گاهی به تنهایی و در برخی صحنه ها هم به کمک دیگر هافبک میانی ایران در این بازی، یعنی علی کریمی، جریان ارتباط بازیکنان ازبک برای شروع یک حمله را قطع می کرد و به این ترتیب نقشه های ازبکستان را ناکام می گذاشت. زوج سعید عزت اللهی و علی کریمی چنان پوشش نفوذ ناپذیری را در منطقه جلوی خط دفاعی ایران ایجاد کرده بودند که بازیکنان ازبکستان در طول نود دقیقه بازی، حتی یک بار هم موفق نشدند تا شوتی را به درون چارچوب شلیک کنند. علاوه بر این، ایجاد این لایه پوششی توسط عزت اللهی و علی کریمی این فرصت را در اختیار دو مدافع کناری ایران، یعنی میلاد محمدی و رامین رضائیان، قرار می داد تا در صحنه هایی که ایران مالکیت توپ را در اختیار داشت، به خط حمله اضافه شوند.

سردار جانشین شایسته آقای گل جهان

۲۲۲

در طی یک دهه گذشته هر بازیکنی که در پست مهاجم نوک برای تیم ملی بازی کرده، با علی دایی مهاجم اسطوره ای تیم ملی مقایسه می شد و همین مسئله فشار روانی زیادی روی این بازیکنان وارد می کرد، اما سردار آزمون مسیری را در پیش گرفته که با زدن گل های حساس در بازی های بزرگ برای تیم ملی، نام خود را به عنوان جانشین شایسته علی دایی بر سر زبانها انداخته است. سردار در دیدار با کره جنوبی زننده تک گل تیم ملی بود تا ایران با شکست رقیب اصلی خود، این تیم را در جدول رده بندی پشت سر بگذارد. سردار آزمون در دیدار با ازبکستان هم گل اول را با خونسردی کامل و مثل مهاجمان بزرگ به ثمر رساند. سردار علیرغم سن کم، از خلاقیت و مهارت های هجومی فوق العاده ای برخوردار است. همچنین سردار آزمون زوج خوبی را با مهدی طارمی تشکیل داده و روز به روز هم شرایط بهتری پیدا می کنند؛ بازی های این دو همه فوتبال دوستان ایرانی را به یاد خاطرات زوج طلایی علی دایی و خداداد عزیزی در سال های طلایی فوتبال ایران می اندازد. این مهاجم جوان در بازی با ازبکستان سه بار فرصت گلزنی داشت که یکی از آنها را به گل تبدیل کرد و در صحنه گل دوم ایران هم بسیار تأثیرگذار بود و نقش کلیدی ایفا کرد.

آخرین فرصت ها و امیدهای کمرنگ ازبکستان برای صعود

ازبکستان رقابت های مرحله انتخابی جام جهانی را بسیار خوب شروع کرد و در دو بازی ابتدایی برابر تیم های سوریه و قطر به دو پیروزی ارزشمند دست یافت؛ ازبکها در بازی سوم در خانه مغلوب قدرت برتر آسیا یعنی ایران شدند. پس از این بازی روند نزولی ازبکستان هم آغاز شد؛ تیمی که انسجام و هماهنگی خوبی نداشت و با معضل بزرگ عدم گلزنی مواجه بود، دیگر امید زیادی به صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نداشت. زدن چهار گل در شش بازی اخیر نشان می دهد ازبکستان مشکل گلزنی دارد.

همین نقطه ضعف در دیدار با ایران هم به خوبی آشکار بود؛ اینکه تیمی در طول نود دقیقه بازی حتی یک شوت درون چارچوب حریف نداشته باشد، به خوبی بیانگر ضعف خط حمله این تیم است. همانطور که در نمودار گرافیکی فوق نشان داده شده، در اکثر دقایق بازی در نیمه زمین ازبکستان در جریان بود و ایران هم بدون دردسر مالکیت توپ و میدان را در اختیار داشت. گرچه سایر تیمها هم در ورزشگاه آزادی برابر تیم ملی ایران با چنین مشکلی مواجه هستند، اما ازبکها به خوبی واقفند که هرچه سریعتر باید شیوه بازی خود را تغییر دهند؛ در غیر اینصورت، باید در مرحله پلی آف امیدهای اندک خودشان برای حضور در جام جهانی را جستجو کنند.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *