اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن از ابتدا تا زمان انتشار برنامه را شامل می‌شوند. اگر استعداد کافی در خودتان برای ورود به این بازار را می‌بینید پس خیلی معطل نکنید!

در دوره‌ای که فعالیت‌های اقتصادی کمتر از حد معمول و سرمایه گذاری اندک است، قیمت‌ها سقوط کرده‌اند و با سبقت عرضه بر تقاضا، وضعیت اشتغال هم متشنج شده است، همه چیز بی‌ارزش می‌شود.

هیچ کالایی ارزش قبلی خود را ندارد و هیچ نیروی مختصصی نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌های وجودی‌اش کمال استفاده را ببرد مگر متاع اپلیکیشن و توسعه دهنده اپلیکیشن!

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

رکود در گوشه به گوشه جامعه رخنه می‌کند اما گوشی‌های هوشمند تنها ابزاری هستند که کاربر با وجود تمام مشکلاتش به آن می‌پردازد.

افول اپلیکیشن‌ها هم فعلا نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. از این رو بسیاری به سمت برنامه نویسی روی آوردند و سعی دارند با نکات و اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن از مهلکه بیکاری و رکود خود را نجات دهند.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن برای موفقیت

طبق آمار سال 2015 حدود 4.47 میلیارد کاربر موبایل در سراسر جهان وجود داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا 3 سال آینده این رقم به 5.07 میلیارد هم برسد!

از میان تمام اپلیکیشن‌های دنیا گوگل پلی 1.6 میلیارد اپلیکیشن اندرویدی جهان را در دست دارد. اپ استور نیز با 1.5 میلیارد اپلیکیشن iOS بعد از گوگل پلی قرار دارد.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

این آمار نشان می‌دهد که تقاضا برای اپلیکیشن رو به افزایش است. بنابراین اگر کاهشی در استقبال کاربران مشاهده می‌شود مربوط به افت کیفیت برنامه‌هایی است که بی دلیل و بدون هدف خاصی روانه بازار می‌شوند.

کار شما به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن و در جهت بهبود این کیفیت، با اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن آغاز می‌شود:

اصل اول: بطور عمیق در بازار تحقیق کنید

قبل از هر چیز لازم است نگاهی در بازار داشته باشید. ببینید در بازار اپلیکیشن چه می‌گذرد. رقبا چه روش‌هایی را برای سبقت گرفتن از شما انتخاب کردند. کجا قرار دارند، نقاط قوت و ضعفشان و برنامه‌های آینده آن‌ها چیست؟

این تحقیق میزان خطا و اشتباهات را کاهش خواهد داد. بخش مهمی از بازار که بیشتر از سایر بخش‌ها بدان توجه می‌شود بخش بازخورد‌ها است. بازخود یا قطب نظرات مردمی!

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

اغلب توسعه دهندگان به این بخش توجه می‌کنند تا بتوانند میزان رضایت کاربران را بسنجند. مثلا چند نفر از این برنامه استقبال کرده است و در مقابل چند نفر حتی برنامه را پاک کرده‌اند. حتما باید هر چیزی را که می‌بینید یادداشت کنید و به خاطر بسپرید.

اصل دوم: به کارایی یا بازده توجه داشته باشید

این اصل را همیشه به یاد داشته باشید: اگر قرار است کاری را شروع کنید آن را با 99 تا 100 درصد از نیرو و قوای خود بسازید تا 100 در صد بهره‌وری داشته باشد.

این اصل دقیقا همان چیزی است که یک کاربر در استفاده از اپلیکیشن می‌خواهد. مثلا یکی از معیار‌های کارایی می‌تواند مصرف اینترنت اپلیکیشن باشد.

برنامه‌هایی که پُرمصرف هستند به همان سرعتی که دانلود می‌شوند جای خود را به سایر اپلیکیشن‌ها می‌دهند.

اصل سوم: در خدمات متمایز باشید

چرا با وجود رستوران‌های زیادی که اطرافمان وجود دارد ما باز هم نسبت به کشف رستوران‌های جدید کنجکاو هستیم؟ چرا دیدن یک آگهی افتتاحیه ما را به وجد می‌آورد؟

جواب این سوالات در یک کلمه نهفته است: تنوع طلبی!

انسان‌ها به شدت تنوع طلب هستن و روی کار ‌آمدن چیز‌های جدید یادآور می‌شود که هیچ چیز دائمی و پایدار نیست؛ حتی در بازار اپلیکیشن‌ها.

مشتریان به دنبال چیز‌های تازه هستند. توسعه دهندگانی که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

اما برخی نه تنها به تازه بودن ایده ساخت اپلیکیشن توجهی ندارند حتی اشتباهات در طراحی رابط کاربری و ساختار کلی اپلیکیشن را نیز قبول ندارند.

اصل چهارم: کاربر را منتظر نگذارید

نگذارید رشته‌ای که میان شما و کاربر ایجاد شده است به خاطر بارگذاری کُند برنامه از بین رود. مسلما هر بخش از برنامه به مدت زمان کوتاهی برای نمایش نیاز دارد؛ اما این زمان نباید باعث جدایی شما و کاربر شود.

زمانی که طول می‌کشد باید توسط شما پوشش داده شود. نمایش انیمیشن یا بخش‌های جذابی که نگذارد کاربر گذر زمان را حس کند، راه حل خوبی است.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

حتما شما هم دیده‌اید؛ در اغلب برنامه‌ها دایره در حال چرخش نشانگر بارگذاری است. برخی دیگر هم از متن  “کمی صبر کنید” و انواع و اقسام مشابه آن استفاده می‌کنند.

توصیه می‌کنیم از عناوینی استفاده کنید که به کاربر نشان دهد برنامه در حال اجرا است و متوقف نشده است؛ بلکه در انتظار برای اتصال به اینترنت یا بارگذاری صفحات از اینترنت به سر می‌برد.

اصل پنجم: منصفانه قیمت گذاری کنید

تعیین قیمت برای اپلیکیشنی که هیچ انجمن یا ارگانی بر آن نظارت ندارد کمی مشکل به نظر می‌رسد. از یک طرف نمی‌خواهید محصول خود را رایگان عرضه کنید؛ از طرف دیگر هم باید جیب کاربران را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد ما برای قیمت گذاری تعیین قیمت متعادل متناسب با عرف است. ببینید عرف بازارا چه می‌گوید و رقبا چه کرده‌اند.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

قیمت گذاری محصولات فیزیکی خیلی ساده‌تر از اپلیکیشن است. در قیمت گذاری فاکتور‌های زیادی باید توسط توسعه دهنده در نظر گرفته شوند. مهم‌تر از همه میزان تقاضای بازار و رقابتی است که میان برند‌ها وجود دارد.

اصل ششم: مخاطب هدفتان را بشناسید

مخاطب نقش اصلی را شکل گیری موفقیت یک اپلیکیشن ایفا می‌کند. با تعیین مخاطب به خوبی به این سوال هم پاسخ داده‌اید که قرار است چه کسانی از اپلیکیشن شما استفاده نمایند.

اگر انتظارات این مخاطبان هدف به خوبی برآورده شوند، تجربه کاربری خوب هم در کنار سایر موارد محقق خواهد شد.

اصل هفتم: روی یک پلتفرم متمرکز باشید

برخی در توسعه اپلیکیشن خیلی رویایی فکر می‌کنند! این یک قانون مشترک است که با تمرکز روی یک کار قادر هستید به نحوا احسنت توانایی‌هایتان را نشان دهید.

اما اگر قرار باشد از این شاخه به شاخه دیگری بپرید شما هم یکی مثل هزاران اپلیکیشنی می‌شوید که هیچ کاربری تاکنون اسم آن را نشنیده است!

روی یک پلتفرم یا سیستم عامل تمرکز کنید و در همان پلتفرم استاد شوید.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

اصل هشتم: استراتژی بازاریابی خود را تعیین نمایید

قبل از انتشار اپلیکیشن در مارکت‌های مختلف بازاریابی انجام دهید. بازاریابی اپلیکیشن باید در بهترین زمان ممکن انجام شود. زمانی که یک مشکل میان کاربران حاد شده است.

تجربه نشان داده است که یک بازاریابی موثر حتما از 2 تا 3 هفته قبل از انتشار برنامه انجام می‌گیرد. اگر قرار باشد همزمان با عرضه آن به بازاریابی بپردازید، مارکتینگ بی‌معنا خواهد بود.

اصل نهم: اپلیکیشن را تست کنید

قبل از این که کاربر را با اپلیکیشن آشنا کنید خودتان با آن ملاقات داشته باشید. ساخت اپلیکیشن یک فرآیند جدا است. تست اپلیکیشن هم به عنوان یکی از اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن، جدا!

زمانی که خودتان مثل یک کاربر وارد اپلیکیشن شوید متوجه خیلی از نواقص خواهید شد. تازه می‌فهمید که کاربر چه چیز‌هایی را به عنوان مصرف کننده می‌بیند که از چشم شما به عنوان طراح دور مانده است.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

بعد از مرحله اول نوبت به فاز دوم تست می‌رسد. در فاز دوم با استفاده از تست بتا می‌توانید کارایی برنامه را محک بزنید. برنامه‌های تست اپلیکیشن زیادی وجود دارد که به صورت رایگان این تست را انجام می‌دهند.

با جستجوی کوتاهی می‌توانید از بهترین ابزار‌ها جهت تست اپلیکیشن خود استفاده کنید.

اصل دهم: شرح محصول تاثیرگذاری داشته باشید

وقتی کاربری برای اولین بار با برنامه شما در گوگل پلی یا اپ استور مواجه می‌شود، اولین چیزی که ‌می‌بیند توضیح یا شرح محصول است.

تنها شانس شما برای جذب کسی که هیچ آگاهی خاصی نسبت به شما و محصولتان ندارد همین توضیح مختصر محصول می‌باشد.

اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن

در گوگل پلی و اپ استور فقط 2 یا 3 خط از توضیحات محصول نمایش داده می‌شوند. باقی این توضیح با لمس گزینه Read more قابل خواندن است. بنابراین 2 یا 3 خط اول شرح محصول برای هر توسعه دهنده مهم‌تر از سایر بخش‌ها خواهد بود.

اصل یازدهم: مطابق با بودجه قدم بردارید

اصل آخر از اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن توجه به بودجه‌ای است که در اختیارتان قرار دارد. هر قدم در توسعه اپلیکیشن نیاز به صرف هزینه دارد. از نیرو انسانی که برای شما کار می‌کنند تا منابعی که از آن‌ها استفاده می‌کنید.

برای این که درآینده با کمبود بودجه مواجه نشوید توصیه می‌کنیم یک کارشناس مالی یا حسابدار خبره استخدام کنید تا چشم از منابع برندارد و اگر هم بخواهید بیش از حد برنامه ریزی شده هزینه کنید، به شما هشدار دهد.

سخن آخر:

هیچ تضمینی وجود ندارد که اپلیکیشن شما دیده شود و به مرحله کسب درآمد برسید؛ اما حداقل با اصول یازده گانه توسعه اپلیکیشن معرفی شده، کمی به اهدافتان نزدیک تر می‌شوید و اگر هم به نتیجه نرسیدید، مطمئن هستید شما استاندارد‌های لازم را رعایت کرده‌اید.

منبع HotAppNews

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *