در حالی که هر روزه بر توان‌مندی روبات‌ها افزوده می‌شود، اکنون این سوال مطرح شده است، آیا این امکان وجود دارد روزی بتوانیم با روبات‌ها صحبت کنیم و این هم‌نشین حس بهتری در ارتباط با زندگی، دوست داشتن و زیبایی را به ما منتقل کنند؟ دانشمندان در حال کار روی این فرضیه هستند.

روبات‌ها همواره به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا به انسان‌ها در انجام بسیاری از کارها کمک کنند. از تحویل غذا گرفته تا آماده‌سازی لباس‌ها و حتا پخت نان، امروزه روبات‌ها در اکثر حوزه‌ها به ما کمک می‌کنند. آن‌چنان که تحولات روزمره دنیای روبات‌ها را مشاهده می‌کنیم، این‌گونه احساس می‌کنیم که روبات‌ها در آینده وظایف بیشتری را عهده‌دار خواهند شد.

در همین ارتباط پژوهشگران در حال انجام پژوهش ویژه‌ای در ارتباط با روبات‌ها هستند. آن‌ها به دنبال آن هستند تا ویژگی‌های انسانی‌تری به ماشین‌ها اهدا کنند. اما در این میان شبیه‌سازی عواطف انسانی از سوی روبات‌ها موضوعی است که پیاده‌سازی آن کار چندان ساده‌ای نیست. روبات‌ها باید به اندازه‌ای روان این فرآیند را مدیریت کنند که هیچ حس مصنوعی به وجود نیاید. اکنون گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های Northwestern  و Inter disciplinary Center به دنبال حل این پرسش هستند که این امکان وجود دارد تا روبات‌ها زمانی که انسان‌ها به لحاظ عاطفی به شخصی نیازمند هستند به جای انسان‌ها در کنار مردم قرار بگیرند؟

برای پاسخ‌گویی به این پرسش آن‌ها چنین وضعیتی را شبیه‌سازی کردند. آن‌ها یک سناریو قرار ملاقات را ترتیب دادند. در این آزمایش شرکت‌کنندگان یک چت گفتاری با الگوریتم یادگیری ماشینی داشتند. این الگوریتم یادگیری ماشینی موسوم به تراویس یک روبات 11 اینچی بود که در قرارملاقات‌های خود از واکنش‌های مثبت و منفی به شکل بالا انداختن شانه‌ها استفاده می‌کرد و حتا در واکنش به مخاطب خود از واژگانی همچون وای، واقعا یا معرکه است استفاده می‌کرد.

آن‌گونه که کوارتز گفته است: «مطالعه روی واکنش‌های انسانی به روبات‌ها اجازه خواهد داد این نقش را در آینده به شکل بهتری عهده‌دار شده و به درخواست‌های مشتریان با نرمی بیشتری پاسخ دهند.» دانشمندان می‌گویند انسان‌ها در گام اول واکنش سردی به این موضوع خواهند داشت که امری طبیعی است، اما پس از مدت کوتاهی آن‌ها درک خواهند کرد این هم‌نشینی برای آن‌ها سودمند خواهد بود.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *