کنگره جهانی موبایل سال 2017 یا همان MWC 2017 پس از ماه‌ها شایعه بالاخره به پایان رسید. آنچه پیش، حین و حتی پس از برگزاری این نمایشگاه می‌ماند هزاران خبر، تصویر و بررسی از محصولاتی است که در آن معرفی شده است.

اگرچه امسال به دلیل غیبت پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S8 در این نمایشگاه رقابت همیشگی این غول کره‌ای با سایر سازندگان را شاهد نبودیم اما بازهم محصولاتی یودند که بتوان آن‌ها را جذاب دانست.

در این مطلب قرار است بر مهم‌ترین محصولات معرفی شده در این نمایشگاه نگاهی داشته باشیم، مطمئنا در نمایشگاه امسال نیز به مانند سنوات گذشته محصولاتی خوب، متوسط و حتی افتضاح را شاهد بوده‌ایم، اما همانند هر محصول دیگری خوب یا بد بودن، زشت و یا زیبا بودن و حتی کاربردی و یا بی‌کاربرد بودن همگی به سلیقه و نیاز کاربر بستگی دارد و در این پست تنها نظرات نویسنده را در رابطه با این محصولات خواهیم خواند.

خوب:

LG G6

دوست داشته باشید یا نه، ال‌جی G6 محصولی است که قطعا کاربران را هیجان‌زده خواهد کرد. سیاست‌های این کمپانی برای انتشار اطلاعات و ویژگی‌های محصول پیش از معرفی رسمی توانست هیجانی مضاعف را در بین کاربران ایجاد کند و شمار منتظران پرده‌برداری از آخرین دستاورد ال‌جی بیش از سال‌های گذشته باشد. G6 بدون شک برنده MWC 2017 بود و این موضوع حتی پیش از معرفی و برگزاری نمایشگاه نیز به اثبات رسیده بود.

این گوشی بدون شک بازیکن بهتری به نسبت نسل های قبلی خصوصا G5 است، در واقع G5 با تمرکز زیاد بر موضوع ماژولار بودن نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند اما G6 درست همان چیزی است که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود.

شاید در نگاه اول ال‌جی G6 محصولی خسته‌کننده به نظر برسد اما یک محصول خسته کننده و منطبق بر استاندارهای فعلی حاکم بر بازار بالارده‌ها بهتر از محصولی است که تنها قرار است خاص باشد و خاص بودن را به خوبی یاد نگرفته است.

گذشته از این ال‌جی G6 ویژگی‌های مثبتی هم‌چون نمایشگر با نسبت تصویر 18 به 9 با گوشه‌های گرد و دوربین با زاویه دید گسترده دارد که می‌تواند موجب درخشش G6 در سال 2017 شود.

Huawei P10/P10 Plus

 

هواوی در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده که قاعده بازی را یاد گرفته است، حضور پر رنگ این کمپانی به خصوص در کشورهای آسیایی با معرفی چندین محصول باکفیت در طول سال موجب شده هواوی به یکی از مهم‌ترین اعضای این صنعت تبدیل شود.

هواوی P10 و P10 Plus از آخرین تلاش‌های این کمپانی است که ثمره آن را در نمایشگاه MWC 2017 مشاهده کردیم. این دو اسمارت‌فون در واقع ادامه دهنده راهی هستند که پیش‌تر P9 و P9 Plus‌ در آن قدم گذاشته‌اند، اما چگونه این دو اسمارت‌فون می‌تواند برای هواوی موفقیت‌ آفرین باشد؟!

همکاری کمپانی هواوی با Pantone برای طراحی پرچم‌داران جدیدش علاوه بر سه رنگ جدید و منحصر به فرد چند ویژگی خوب نیز به ارمغان آورده است.

اولین آن‌ها استفاده از “Hyper Diamond-Cut” در طراحی این دو اسمارت‌فون است، ویژگی دیگر عدم جذب اثرانگشت و هم چنین خط و خش در بدنه است که در پرچم‌داران قبلی هواوی بسیار آزاردهنده بودند. هم‌چنین دوربین سلفی و اصلی به کار رفته در این اسمارت‌فون با همکاری لایکا، عملکردی بی‌نقص را ارایه می‌دهند و سخت‌افزار قدرتمند به کار رفته در آن‌ها می‌تواند پاسخ‌گوی تمامی نیازهای کاربران باشد.

Nokia / HMD Global

حتی یک شرکت تازه‌کار و نسبتا کوچک نیز نمی‌تواند از نشت اطلاعات در امان باشد. اگرچه اطلاعات زیادی از نوکیا 3، 5 و 3310 منتشر شده بود و همه چیز را در مورد این سه گوشی می‌دانستیم اما طراحی زیبا و مشخصات قابل قبول آن‌ها موجب شد این برند محبوب و قدیمی یک بار دیگر در راس توجه‌ها قرار بگیرد.

پیش از برگزاری نمایشگاه خبرهای زیادی بیان می‌کردند که نوکیا در این نمایشگاه از یک پرچم‌دار رونمایی خواهد کرد، با این حال چنین اتفاقی رخ نداد و البته دلایل آن کاملا قابل درک است. حضور یک فیچرفون محبوب و خاطره انگیز در میان ده‌ها مدل اسمارت‌فون معرفی شده در این نمایشگاه نشان داد نوکیا هنوز به مشتریان وفادار و سنتی خود امیدوار است. آنچه تاکنون از HMD Global دیده‌ایم، نشان می‌دهد آینده خوبی برای برند نوکیا رقم خواهد خورد.

بد:

BlackBerry و Alcatel

 

هر دو برند تحت سلطه TCL، یعنی بلک‌بری و آلکاتل عملکردی ناامیدکننده را در MWC 2017 داشتند، TCL یک کمپانی کم‌تر شناخته شده چینی است که به تازگی توانست حق امتیاز تولید دستگاه‌های بلک‌بری را نصیب خود کند، این کمپانی پیش‌تر با تصاحت آلکاتل نشان داده بود که علاقه زیادی به تولید اسمارت‌فون تحت نام‌های مختلف دارد.

بلک‌بری KeyOne نخستین محصول این کمپانی تحت برند بلک‌بری است که در نمایشگاه MWC معرفی شد. این اسمارت‌فون که پیش‌تر با نام مرکوری شناخته می‌شد دستگاهی خوب و قابل قبول است اما از مشکلی رنج می‌برد که کمپانی مادر را به نابودی کشاند. قیمت این اسمارت‌فون بالاست و با وجود میان‌رده‌هایی بهتر و ارازن‌تر مطمئنا کاربران تمایل زیادی به آن نشان نمی‌دهند. اگرچه به نظر می‌رسد وجود نام بلک‌بری بر روی این اسمارت‌فون نقش مهمی را در قیمت‌گذاری داشته زیرا TCL پیش از این اسمارت‌فون‌هایی ارزان قیمت و اقتصادی را تولید و روانه بازار می‌کرد.

تبلت‌های سامسونگ:

سیاست‌های مرموزانه سامسونگ در نمایشگاه MWC 2017 به خوبی خود را نشان داد، در واقع این کمپانی از تبلت‌هایی رونمایی کرد که در شایعات حضور بسیار کمی داشتند، سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چطور سامسونگ هنگام کار بر روی این تبلت‌ها جلوی نشت اطلاعات را گرفته است اما هر روزه خبرها و شایعات زیادی در رابطه با گلکسی S8 منتشر می‌شود؟

گذشته از این موضوع، تبلت‌های معرفی شده توسط سامسونگ در نمایشگاه MWC 2017 قابل توجه بودند اما شانس زیادی برای فروش بالا نخواهند داشت. به عبارت دیگر این تبلت‌ها شایستگی حضور در بزرگ‌ترین نمایشگاه تلفن همراه دنیا را نداشتند و انتظار نمی‌رود که صرف معرفی شدن در MWC و بیش‌تر دیده شدن توسط کاربران، فروش بالایی را داشته باشند.

زشت:

ZTE Gigabit phone

اگرچه انتظار می‌رفت که ZTE عملکرد بهتری را در نمایشگاه MWC 2017 به نمایش بگذارد اما اسمارت‌فون معرفی شده توسط این کمپانی در هر زمینه‌ای فاجعه بار محسوب می‌شود. اول از همه، این اسمارت‌فون اصلا واقعی نبود و تنها یک نمونه مفهومی از یک اسمارت‌فون بود که هیچ‌گاه به این صورت به مشتریان فروخته نمی‌شود. دومین مشکل این اسمارت‌فون، دروغگویی ZTE در رابطه با فناوری ارتباطی به کار رفته در این اسمارت‌فون است، یکی از ویژگی‌های مهم اسنپدارگون 835 بهبود چشم‌گیر در بخش مودم LTE‌ به کار رفته در آن است، انتظار می‌رود این چیپست در دو اسمارت‌فون گلکسی S8 و اکسپریا XZ پریمیوم برای اولین بار استفاده شود اما ZTE فناوری مودم موجود در Gigabit Phone را مشابه آن بیان کرده است.

به هرحال برخلاف Gigabit Phone دو اسمارت‌فون دیگر واقعی هستند و به زودی به بازار عرضه می‌شوند.

نام‌گذاری محصولات سونی

سونی سابقه خوبی را در نام‌گذاری محصولاتش ندارد و این موضوع در MWC امسال به وضوح درک شد. اسمارت‌فون‌های سونی معمولا مشخصات قابل توجهی دارند اما شیوه نام گذاری آن‌ها تمیز دادن اسمارت‌فون‌های این شرکت را بسیار سخت می‌کند. جدیدترین پرچم دار این کمپانی XZ Premium نام دارد که نامش تقریبا مشابه با پرچم‌دار پیشین این کمپانی است، اما موضوع قرار است پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد!

به عنوان مثال چطور ممکن است که XZ به XZ Premium تبدیل شود اما نسخه بعدی اکسپریا XA، اکسپریا XA1 نام بگیرد. هم‌چنین دیگر اسمارت‌فونی که در نمایشگاه امسال شاهد آن بودیم XA1 Ultra نام دارد که نسخه به‌روزشده XA Ultra سال گذشته است. عدم ثبات در نام‌گذاری محصولات سونی موجب شده نام پرچم داران این کمپانی هیچ‌گونه هویت تجاری نداشته و کاربران در تشخیص مدل‌ها با مشکل مواجه شوند.

جمع‌بندی:

نمایشگاه MWC سال 2017 اگرچه به مانند سال گذشته رقابت زیادی را در تولیدکنندگان ایجاد نکرد اما به وضوح نشان داد که آینده اسمارت‌فون‌ها در این سال به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

از ستارگان این نمایشگاه می‌توان نوکیا 3310 و پروژکتور اکسپریا تاچ سونی را نام برد که یکی از آن‌ها القاکننده حس نوستالژی و دیگری نشان دهنده فناوری‌های آینده است. به هر حال کنگره جهانی موبایل به پایان رسید و تا برگزاری نمایشگاه بزرگ بعدی در زمینه تکنولوژی زمان زیادی باقی مانده است. نظر شما در رابطه با نمایشگاه MWC 2017 چیست؟

آی تی رسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *