چراغ سبز وزیر ارتباطات به‌ ارز دیجیتال

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جریان همایش سالانه‌ی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، نظرات خود در خصوص ضرورت حرکت شبکه‌ی بانکی به سمت به‌کارگیری فناوری مبتنی بر بلاک‌چین را با حاضران به اشتراک گذاشت. جهرمی ضمن اشاره به انجام بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های بانکی بر بستر اپراتورها به‌ لطف فناوری‌های نوین پرداخت، در خصوص آینده‌نگری مسئولان امر گفت:

یکی از مسئولیت‌های جمع حاضر این است که نقشه‌ی راه توسعه‌ی شبکه بانکی را به سمت ⁣بلاک‌چین طراحی کند. متأسفانه این موضوع و عدم آینده‌نگری در آن، ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و باعث خروج ارز از کشور شده است. نه‌تنها مردم، بلکه بسیاری از مسئولین نیز با این موضوع آشنا نیستند.

جهرمی معتقد است که چنانچه توسعه‌دهندگان فناوری نوین بانکی فعلی بر پایداری آن، بدون لزوم پیشرفت، پافشاری کنند،‌ حرکت کشور در مسیر ترقی و پیشرفت را با وقفه مواجه خواهند کرد. وزیر ارتباطات با اشاره به لزوم توجه به مدل اقتصادی کشورهای مختلف در زمینه‌ی اقتصاد دیجیتال برای دور نماندن از توسعه، تأیید کرد که در سال آینده، اقتصاد دیجیتال بخشی از برنامه‌ی بودجه‌ی دولت خواهد بود. جهرمی اعتراف می‌کند که به‌‌ دلیل وجود انحصار در نظام پرداخت، کسب‌وکارهای نوپا با مانع بزرگی در این بخش مواجه هستند. وزیر ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد:

البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه‌نامه‌ای را برای پرداخت آنلاین از طریق اپراتورها تدوین و ابلاغ کردیم تا هم‌راستا با نظام بانکی کار پیش رود؛ ولی هیچ‌چیزی [به] اندازه‌ی نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.

جهرمی در پایان گفت: «به‌تازگی دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ابلاغ شده؛ اما حاصل دستورالعمل یادشده این است که بانک‌ها در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی حضور نداشته باشند و این مسئله ما را از اهدافمان عقب می‌اندازد.»

تانی کال

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *