شاید تاکنون تصویری از ایکس باکس اسکورپیو منتشر نشده باشد، اما مطمئنا این کنسول ارزش توجه کردن را دارد و دلیل آن این است که می‌دانیم کنسول مورد نظر یکی از قدرتمندترین کنسول‌های حال حاضر در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد بود. 

مایکروسافت بارها اعلام کرده بود که قرار است قدرتمندترین کنسول تاریخ را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد، اما تا قبل از انتشار اطلاعات رسمی از قطعات پروژه اسکورپیو، مشخص نبود که این دستگاه دقیقا تا چه میزان نسبت به کنسول‌های فعلی قدرت بیشتری دارد.

در ادامه می‌توانید 9 مورد از نکاتی که در رابطه با ایکس باکس اسکورپیو مشخص شده‌اند را مطالعه کنید. متاسفانه نام نهایی این کنسول هنوز اعلام نشده و مجبوریم آن را با اسم رمزش که اسکورپیو است، مورد خطاب قرار دهیم، اما انتظار داریم که اسکورپو با پیشوند ایکس باکس به بازار عرضه شود. شاید ایکس باکس وان پرو!

  1. ایکس باکس اسکورپیو توانسته است از لحاظ قدرت، انتظارات را برآورده کند:

همان‌طور که انتظار داشتیم، این کنسول میان نسلی واقعا یک هیولای به تمام معنا است. از اعضا و جوارح ایکس باکس اسکورپیو می‌توان به 8 هسته 2.3 گیگاهرتزی به همراه قدرت محاسباتی 6 تراقلاپ در ثانیه و 12 گیگابایت رم GDDR5 اشاره کرد؛ علاوه بر این، حافظه داخلی این کنسول، سریع‌‍تر از برادر بزرگ‌ترش خواهد بود.

شاید تنها با نگاه کردن به آمار و ارقام قطعات داخلی نتوانیم قدرت آن را درک کنیم، اما با مقایسه آن‌ها با کنسول‌های دیگر می‌توانیم قدرت و سرعت آن را بهتر متوجه شویم. برای ملموس شدن اوضاع باید اشاره کنیم که سایت یوروگیمر اعلام کرده است، کنسول ایکس باکس اسکورپیو توانسته دموی بازی Forza Motorsport 6 را با رزولوشن 4K و در 60 فریم بر ثانیه اجرا کند و همچنان بیش از 30% از قدرت پردازنده آن نیز بلا استفاده باقی مانده است.

  1. ایکس باکس اسکورپیو قادر است بازی‌ها را به صورت 4K واقعی اجرا کند:

همان‌طور که در جریان هستید، ایکس باکس اسکورپیو قادر است فیلم‌ها و بازی‌ها را به صورت بومی در رزولوشن 4K واقعی اجرا کند؛ جدای از این مورد یک بلوری پلیر 4K UHD نیز بر روی آن تعیبه شده است.

لازم به ذکر است که پلی استیشن 4 پرو تنها برخی از بازی‌ها را به صورت 4K واقعی اجرا می‌کند و بقیه بازی‌ها را توسط یک الگوریتم پیشرفته به روزولوشن 4K بزرگنمایی می‌کند. به لطف قدرت زیادی که اسکورپیو دارد، انتظار می‌رود که این کنسول نیازی به الگوریتم‌های پیچیده و بزرگنمایی نداشته باشد و اکثر عناوین به صورت 4K واقعی بر روی آن اجرا خواهند شد.

  1. بازی‌های گذشته با رزولوشن و نرخ فریم بالاتری بر روی ایکس باکس اسکورپیو اجرا خواهند شد:

هرچند کنسول پلی استیشن 4 پرو نیز می‌تواند همه بازی‌های منتشر شده برای کنسول استاندارد را اجرا کند، اما ایکس باکس اسکورپیو مسیر متفاوتی را برای این مورد انتخاب کرده است. در کنسول میان نسلی شرکت سونی نصف قدرت پردازشی برای اجرای بازی‌های قدیمی (عناوینی که برای آن‌ها به روزرسانی منتشر نشده است) هدر می‌رود، اما ایکس باکس اسکورپیو در اجرای بازی‌های قدیمی و حتی عناوین ایکس باکس 360 نیز از قدرت خود به خوبی استفاده می‌کند.

به این معنی که در عناوین گذشته هیچ وقت شاهد افت نرخ فریم و افت وضوح تصویر نخواهیم بود (البته نرخ فریم و رزولوشن این بازی‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که در خود بازی وجود دارند، بیشتر از حد تعیین شده نخواهد شد). این مورد برای بازیکنانی که تلویزیون‌ 4K ندارند، بسیار مفید خواهد بود.

اما نکته منفی که در این مورد وجود دارد این است که برخلاف پلی استیشن 4 پرو، بازی‌ها باید برای ایکس باکس اسکورپیو بهینه شوند و به صورت پیش‌فرص نمی‌توان آن‌ها را به شکل بهتر در کنسول جدید اجرا کرد. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که برخی از بازی‌ها (به خصوص بازی‌های ایکس باکس 360) برای سازگاری با ایکس باکس اسکورپیو با مشکل مواجه شوند.

C1unubuXUAAt7Cw

  1. بازی‌ها در ایکس باکس اسکورپیو سریع‌تر از قبل بارگذاری خواهند شد:

اسکورپیو به شکل استاندارد به همراه یک حافظه 1 ترابایتی منتشر خواهد شد که پهنای باند آن نسبت به کنسول ایکس باکس وان استاندارد 50% بیشتر شده است. در کنار آن رم (هنگام اجرای بازی‌های ایکس باکس وان، 3 گیگابایت از رم کلی به حافظه کش اختصاص خواهد یافت) و پردازنده بسیار سریع‌تری نیز در جعبه کنسول جدید وجود خواهند داشت تا زمان بارگذاری بازی‌ها را به کم‌ترین حد ممکن برساند.

در واقع، با بارگذاری بافت‌های 4K و نمایش دادن تصاویر با گرافیک بالاتر که از پهنای باند بیشتری نیز استفاده می‌کنند، نباید انتظار زمان بارزگذاری کم‌تری را نسبت به کنسول ایکس باکس وان داشته باشیم.

راه حل این است که با نصب هاردهای SSD می‌توانیم حتی بازی‌های 4K را نیز به شکل سریع‌تری در ایکس باکس اسکورپیو اجرا کنیم. امیدواریم که این ویژگی توسط به روزرسانی‌هایی توسط مایکروسافت به کنسول اضافه شود.

xbox-scorpio

  1. ایکس باکس اسکورپیو می‌تواند گیم‌پلی بازی‌ها را به صورت 4K و 60 فریم در ثانیه ضبط کند:

آیا طرفدار به اشتراک گذاشتن گیم‌پلی بازی‌های خود به صورت آنلاین هستید؟ خبر خوش برای شما این است که ایکس باکس اسکورپیو می‌تواند گیم‌پلی بازی‌ها را در رزولوشن 4K، نرخ 60 فریم بر ثانیه و به همراه پشتیبانی از قابلیت HDR ذخیره کند.

به لطف بهره بردن از آخرین سیستم شرکت AMD که امکان ذخیره گیم‌پلی بازی‌ها در رزولوشن و نرخ فریم بسیار بالا را برای این کنسول فراهم می‌کند، بازیکنان می‌‎توانند از کلیپ‌های ضبط شده و بسیار با کیفیت خود در اسکورپیو لذت ببرند.

  1. اسکورپیو ممکن است کوچک‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کنیم:

هرچند تاکنون تصویری از کنسول میان نسلی شرکت مایکروسافت منتشر نشده، اما سایت یوروگیمر اعلام کرده است که این کنسول به اندازه‌ای که مردم فکر می‌کنند بزرگ‌ نخواهد بود.

با توجه به قطعات داخلی این کنسول، بسیاری فکر می‌کنند که در زمان عرضه شاهد کنسولی در حد و اندازه کیس‌های کوچک باشیم، اما به نظر می‌رسد که اسکورپیو اندازه‌ای همانند ایکس باکس وان اولیه داشته باشد. قبول داریم که ایکس باکس وان کنسول بزرگی به شمار می‌رود، اما حداقل می‌توان این اندازه را با قدرت ایکس باکس اسکورپیو توجیه کرد.

  1. ایکس باکس اسکورپیو از فرمت صدای دالبی اتم پشتیبانی خواهد کرد:

با توجه به پشتیبانی ایکس باکس اسکورپیو از فرمت صدای دالبی اتم و فرمت اختصاصی HRTF نباید نگران صدای خروجی این کنسول باشیم. تا کنون اطلاعات چندان از فرمت HRTF منتشر نشده است، اما می‌دانیم که دالبی اتم برای تولید صداهای مختلف در یک محیط کاملا 3 بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مخاطبان را درون محیط مورد نظر غرق کند.

به صورت کلی برای استفاده از این ویژگی باید بر روی سقف و دیوراهای اتاق خود بلندگو نصب کنیم و لذت بردن از صدا با فرمت دالبی اتم حداقل نیازمند 7 بلندگو است، اما برای کسانی که نمی‌خواهند، نمی‌توانند و یا دوست ندارند اتاق و منزلشان را با بلندگو‌های گوناگون اشغال کنند، یک هدفون مناسب نیز کفایت می‌کند! البته ایکس باکس اسکورپیو تنها کنسولی نخواهد بود که از این فرمت پشتیبانی می‌کند چرا که این ویژگی به زودی به ایکس باکس وان و ایکس باکس وان اس نیز اضافه خواهد شد.

  1. اسکورپیو با استفاده از محفظه بخار سرد می‌شود:

مطمئنا قطعات قدرتمند ایکس باکس اسکورپیو گرمای زیادی تولید خواهند کرد و برای جلوگیری از بروز مشکل، شرکت مایکروسافت قصد دارد برای اولین بار از سیستم (نزدیک به) خنک کننده آبی در یک کنسول تجاری استفاده کند.

همانند سیستم‌های خنک کننده آبی در رایانه‌های شخصی که از آب و لوله‌های انتقال گرما برای کنترل حرارت استفاده می‌کنند، اسکورپیو نیز از روشی تقریبا مشابه برای سرد کردن قطعات داخلی خود استفاده خواهد کرد. البته همچنان شاهد فن در جعبه کنسول خواهیم بود تا حرارت را به بیرون هدایت کند، اما این روش بازده بیشتری داشته و امیدواریم که صدای کم‌تری نیز ایجاد کند.

       9. ایکس باکس اسکورپیو احتمالا 500 پوند قیمت خواهد داشت:

با اشاره کردن به موارد بالا، مسلما با خود فکر کرده‌اید که با گران‌ترین کنسول ساخته شده در تاریخ طرف خواهیم بود، اما شایان توجه است که شرکت مایکروسافت می‌خواهد کنسولی را به بازار عرضه کند که بازیکنان توان خرید آن را داشته باشند. به همین خاطر انتظار نداریم که قیمت آن بیشتر از 500 پوند باشد؛ در غیر این صورت با کنسول گران قیمتی طرف خواهیم شد که به علت تفاوت قیمت اندکی که با رایانه‎های شخصی دارد، نه می‌تواند نظر بازیکنان رایانه‌های شخصی را به خود جلب کند، نه اینکه بازیکنان عادی را به سمت خود بکشاند و در نتیجه به یک کنسول میان نسلی قدرتمند با جامعه هدفی بسیار کم جمعیت تبدیل خواهد شد.

ناگفته نماند که با دور اندیشی مایکروسافت و تعیین قیمتی رقابتی برای این کنسول، می‌توانیم امیدوار باشیم تا به تدریج و با کاهش قیمت قطعات، ایکس باکس اسکورپیو بتواند پلی استیشن 4 پرو را تحت الشعاع خود قرار داده و آن را شکست دهد.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *