همانطور که می‌‌دانیم سفید شدن موها با بالارفتن سن افراد رابطه مستقیم دارد. اما آیا عوامل دیگری مانند نگرانی و استرس می‌‌تواند موثر بر تغییر رنگ مو باشد؟

اگر چه استرس‌‌ می‌‌تواند نمود فیزیکی داشته باشد و مشکلات عمده‌‌ای برای بدن بوجود آورد اما به طور قطع نمی‌‌توان گفت که استرس می‌‌تواند عاملی موثر بر سفیدی مو باشد. تحقیقات نشان می‌‌دهد عوامل گوناگونی بر تغییر رنگ موها موثر است.

رنگ مو از سلول‌‌هایی با نام ملانوسیت تشکیل شده است که تولید رنگ‌‌دانه‌‌ها توسط این سلول‌‌ها انجام می‌‌شود. ارگان‌‌های کوچک شناخته شده‌‌ای به عنوان فولیکول‌‌ها این رنگ‌‌دانه‌ها را به روی تارهای مو پخش می‌‌کنند. با بالا رفتن سن و گذشت زمان این سلول‌های ملانوسیت ضعیف شده و روند تولید رنگ‌‌دانه‌‌ها کند می‌‌شود.

با افزایش سن اتفاقات زیادی در بدن رخ می‌‌دهد. در تمامی سلول‌‌های بدن با گذشت زمان فرایندی با نام اکسیداتیو استرس که نوعی آسیب بافتی – سلولی است انجام می شود. اما آیا استرس می تواند به روند اکسیداتیو استرس سرعت بخشد؟

بدون مطالعه گسترده نمی‌‌توان به این سوالات بطور قطعی پاسخ داد. برای رسیدن به پاسخ قابل قبول باید گروه بزرگی از مردم تحت یک دوره طولانی مدت استرس مصنوعی قرار گیرند تا بتوان نتایج معتبری دریافت کرد. اما بدلیل اینکه این آزمایش از لحاظ اخلاقی مورد حمایت قرار نمی‌‌گیرد رسیدن به یک پاسخ قطعی امکان پذیر نیست.

بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده می‌‌توان اطلاعاتی در مورد نقش استرس بر روند اکسیداتیو را مشاهده کرد اما این نشانه‌‌ها آنقدر قوی و کامل نیستند که بتوان به طور یقین اشاره کرد که استرس باعث تغییر رنگ مو می‌‌شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته استرس بیشتر عاملی برای ریزش مو تلقی می‌‌شود.

اگر موهای بسیاری از افراد در سنین جوانی سفید شده است عوامل دیگری می تواند در تغییر رنگ موی آن ها دخیل باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده تاثیر استرس بیشتر بر روی روند ریزش مو مشاهده شده است.

اما بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۷ انجام شد مشخص شد که افرادی که به طور مداوم در موقعیت‌های استرس‌زا قرار گرفته‌اند روند تغییر رنگ موی آن‌ها نیز با سرعت بیشتری انجام شده است. در واقع استرس، مولکول های بسیار واکنش پذیر به نام رادیکال های آزاد که در کار تولید ملانین‌ها تداخل ایجاد می‌کنند را آزاد می کند. به دلیل محدود بودن دامنه آماری این تحقیقات، نمی‌‌توان نتایج آن را صد در صد قابل قبول دانست و ما هنوز هم در انتظار شواهد قطعی تری برای این فرضیه هستیم.

همچنین در اوایل سال ۲۰۱۵ دانشمندان بریتانیایی ژن IRF4 را که مرتبط با موهای سفید است کشف کردند و معتقد بودند که بعضی از افراد بیشتر در معرض تغییر رنگ مو قرار می گیرند و عوامل زیادی می تواند بر آن موثر باشد.

عواملی چون مصرف دخانیات، آلودگی‌های محیطی و رژیم های غذایی ناسالم از جمله عواملی هستند که اگرچه رابطه‌ی آن‌ها با تغییر رنگ مو به طور کامل به اثبات نرسیده اما می‌توانند اثرات مخربی بر روی سلامت پوست و مو داشته باشند.

vitrino

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • استرس

    کاهش استرس در زندگی و کسب و کار

    کاهش استرس در زندگی و کسب و کار شکی نیست که استرس، احساسی کشنده است. بسیاری از متخصصان بهد…
  • روانشناسی شناخت استرس در انواع تیپ ها

    در این مطلب امروز قصد بیان روانشناسی شناخت استرس در انواع تیپ ها را داریم مثلا افرادی در ح…
  • استرس

    10 روش برای کنترل استرس

    10 روش برای کنترل استرس استرس در زندگی هر فردی وجود دارد. اگر راه حلی برای استرس پیدا نکنی…
  • fish

    درمان استرس با مواد غذایی

    درمان استرس با مواد غذایی استرس اتفاق می‌افتد. شما به احتمال زیاد در حال حاضر در زندگی‌تان…
  • تصمیم گیری

    تصمیم گیری در شرایط استرس زا

    تصمیم گیری در شرایط استرس زا زمانی که در شرایط استرس زا قرار میگیرید هیچ تصمیمی نگیرید. تص…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *