افزایش روابط صمیمی با همسر , همانگونه که وجود صمیمیت در روابط عاشقانه شرایط خاصی دارد، رشد آن نیز نیازمند سه عامل مهم و اساسی می باشد:

اول از همه احترام متقابل می باشد. وقتی دو نفر به یکدیگر احترام می گذارند، روابط صمیمی شان رشد می کند.

افزایش روابط صمیمی با همسر

روابط صمیمی با همسر

اما اگر حرمت یکدیگر را بشکنند و در تنهایی و یا در حضور جمع یکدیگر را مورد سرزنش و یا توهین قرار دهند، رشد صمیمیت به هیچ وجه صورت نخواهد گرفت. این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که انسانها بدی را به راحتی فراموش می کنند اما تحقیر را هرگز.

تحقیر کردن یکی از بزرگترین عوامل دور شدن افراد از یکدیگر می باشد. در نظر بگیرید اگر دوستی شما را در جمع مورد تحقیر و یا تمسخر قرار دهد شما چه حسی نسبت به او پیدا می کنید؟

آیا بعد از آن بازهم می توانید با او احساس راحتی و صمیمیت کنید؟

آیا بازهم مثل قبل او را دوست خواهید داشت؟

هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و شما دوستی تان به تدریج کمرنگتر و کمرنگتر خواهد شد. حالا چه برسد بهرابطه زناشویی که بین دو جنس مخالف اتفاق می افتد و از حساسیت های عاطفی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین در یک رابطه ی زناشویی موفق، تشویق و احترام متقابل حرف اول را در رشد صمیمیت می زند. همانطور که در بخش دوم کتاب توضیح خواهیم داد، عزت نفس و خود ارزشمندی پایه و اساس شخصیت انسان می باشد.

بنابراین تحقیر و بی ارزش کردن دیگران دقیقا به بنیان فکر افراد آسیب می زند. و یقین بدانید اگر به بنیان شخصیت کسی آسیب برسانیم، فرد مقابل به طور جدی از ما فرار خواهد کرد. پس همانگونه که تشویق و احترام موجب رشد صمیمیت در روابط می شود، تحقیر و سرزنش نیز ویرانگر پایه های اعتماد در رابطه است.

انتقاد بی مورد و کوچک برابر است با تحقیر

بسیاری از افراد گمان می کنند که تحقیر فقط به معنای بیان حرف های زشت و ناسزا به طرف مقابل می باشد. در صورتیکه گاهی یک انتقاد کوچک نیز می تواند برای طرف مقابل تحقیر آمیز باشد. بر این اساس در مسئله ی تحقیر برداشت افراد شرط است.

یعنی ما باید از حساسیت های طرف مقابلمان آگاه شویم و مراقب باشیم که ناخودآگاه رفتارهایی را که موجب آزار و احساس کم ارزشی را در او ایجاد می کند انجام ندهیم.

درباره ی مسئله ی انتقاد باید بگویم که این رفتار تنها به عنوان یک شغل و حرفه می تواند مفید واقع شود. به عنوان مثال منتقدین سینما و ادبیات می توانند به عنوان عضوی از این انجمن ها به نقد و بررسی آثار نویسندگان و کارگردانان مختلف بپردازند. اما اگر این مسئله به عنوان یک تکنیک ارتباطی در روابط خانوادگی استفاده شود، نه تنها کارآمد نیست بلکه تاثیرات بسیار منفی و مخربی را در خانواده به همراه دارد.

اگر افراد بتوانند به جای انتقاد، به تشویق و تعریف کردن از یکدیگر عادت پیدا کنند، می توانند روابطی عاشقانه و همراه با احساس آرامش و خوشبختی داشته باشند. یکی از رازهای بزرگی که بسیاری از افراد نمی دانند، همین تشویق کردن می باشد. وقتی شما همسرتان را به خاطر رفتارهایش تمجید می کنید، علاوه بر احترام گذاشتن و رشد صمیمیت باعث تکرار آن رفتار می شوید.

به یاد داشته باشید انسان ها ناخودآگاه رفتارهایی را تکرار می کنند که برای انجام آنها تشویق شده و یا مورد توجه قرار گرفته اند.

گذشت کردن

دومین عامل افزایش روابط صمیمی با همسر در خانواده، گذشت می باشد. همانطور که می دانیم و تجربه کرده ایم سوء تفاهم و اختلاف سطحی در زندگی زناشویی همیشگی می باشد. این یک مسئله ی واضح است که وقتی دو نفر با یکدیگر وارد رابطه ی عاشقانه می شوند، در بعضی موارد دچار اختلاف شوند. گاهی همین اختلافات و سوء تفاهم ها نیز تبدیل به دلخوری و رنجش خاطر طرف مقابل می شود.افزایش روابط صمیمی با همسر

اگر دو طرف در یک رابطه ی عاشقانه بتوانند قانون گذشت را در زندگی خود اجرا کنند، هیچگاه صمیمیت یک رابطه ی عاشقانه تحت شعاع قرار نمی گیرد. حضرت علی در اینباره نصیحتی برای ما دارند که می فرمایند: هیچگاه لذت بخشش را در انتقام جستجو نکنید.

زیرا لذتی که در عفو و گذشت هست هرگز در انتقام و نفرت نیست. گذشتن از اشتباهات طرف مقابل علاوه بر ایجاد احساس آرامش درون خودمان، موجب رشد صمیمیت نیز می شود. همچنین در مواردی نیز لازم است انسان به خاطر حفظ احساس صمیمیت در رابطه ی عاشقانه ی خود، از سلایق شخصی خود گذشت کند. به عنوان مثال فرض کنید مردی می خواهد آخر هفته را در خانه و به تماشای فوتبال در تلویزیون بپردازد. این در حالی است که همسر او به یک مسافرت کوتاه بین شهری نیاز دارد.

حذف بن بست ها در روابط

در این شرایط وظیفه ی مرد است که در صورت داشتن امکانات مالی موجبات آسایش و رفاه همسرش را فراهم آورد. اما همسر او نیز می تواند برنامه ی سفر را به نحوی تنظیم کند که در هنگام مسابقه ی فوتبال همسرش بتواند در یک رستوران بین راهی به تماشای مسابقه بپردازد. به یاد داشته باشیم اگر قانون گذشت در یک رابطه ی عاشقانه وجود داشته باشد، هیچ بن بستی برای آن رابطه وجود نخواهد داشت.

افزایش روابط صمیمی با همسر

صداقت عامل افزایش صمیمیت

عامل سوم برای افزایش روابط صمیمی با همسر ، صداقت می باشد. هر چقدر افراد در روابط شان صداقت بیشتری داشته باشند، خیلی راحت تر با دیگران صمیمی می شوند. افرادی که دروغ می گویند، همیشه مجبور هستند از انسانها فاصله بگیرند. زیرا وقتی با دیگران صمیمی می شوند واقعیت ها رو می شوند و این نقطه ی شکست شخصیتی آنها می شود. بنابراین افراد راست گو در روابط عاشقانه ی خود صمیمیت بیشتری دارند.

از سوی دیگر اگر در یک رابطه دروغی گفته شود و پس از مدتی لو برود، حس اعتماد از بین می رود. بنابراین راست گویی جزو اصول اصلی روابط عاشقانه می باشد. البته به یاد داشته باشیم که راست گویی با همه چیز گویی متفاوت است. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که اگر بخواهند راست گو باشند، باید همه چیز را به همسرشان بگویند. همواره باید به یاد داشته باشیم که راست گویی به معنای فاش کردن رازهای دیگران و یا بیان مسائل شخصی و خصوصی نیست.

پذیرش غیر مشروط

عامل چهارم که یکی از مهمترین عوامل حفظ و افزایش روابط صمیمی با همسر می باشد، پذیرش غیر مشروط است. یکی از بزرگترین عوامل به وجود آورنده ی مشکلات در روابط انسانها، وجود قانون پذیرش مشروط در ذهن آنهاست. این قانون اینچنین حکم می کند که دیگران فقط در شرایط خاصی مورد پذیرش من هستند و در غیر اینصورت از دیدگاه من آنها ارزش انسانی ندارند. یعنی من شرایطی را در نظر دارم که اگر کسی دارای آنها نباشد، از دیدگاه من ارزش انسان بودن را ندارد.

این قانون باعث می شود فرد همیشه برای پذیرش انسانها به دنبال دلیل بگردد که معمولا فقط در شرایط خاصی به این دلیل دسترسی پیدا می کند. و در صورتیکه این دلیل را پیدا نکند، نمی تواند افراد را به عنوان یک انسان بپذیرد و در روابط اجتماعی خود دچار مشکل جدی می شود. اینگونه افراد در روابط عاشقانه ی خود نیز با همین مسئله روبرو می شوند.

آنها هیچگاه نمی توانند طرف مقابل شان را بدون قید و شرط بپذیرند و از این مسئله رنج می برند. بنابراین همواره سعی می کنند او را تغییر دهند که در اکثر مواقع با شکست و ناامیدی روبرو می شوند.

اعتقاد داشتن

یکی از مهمترین راههای درمان این مسئله اعتقاد داشتن به منحصر به فرد بودن تمامی انسانها است. آنچنانکه می دانیم از اولین روز خلقت انسان تا کنون هیچ بشری نبوده است که حتی اثر انگشت او با دیگری یکسان باشد.

چه برسد به شکل اعضای دیگر بدن انسانها که به طور کامل با یکدیگر متفاوت است. درباره ی ذهن انسانها نیز باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که ترکیبی از شکل بدنی انسانها، ساختار مغزی، محیط، تربیت و نظام شناختی افراد، ساختار ذهن آنها را تشکیل می دهد.افزایش روابط صمیمی با همسر

بنابراین به یقین می توانیم بیان کنیم که هیچ انسانی در جهان وجود ندارد که حتی یک لحظه مثل دیگری فکر کند. از نظر فلسفی نیز این مسئله با عقل انسان تایید می شود که اگر دو چیز عین یکدیگر باشند در واقع یکی است.

و این تفاوتها هستند که جهان خلقت را تشکیل می دهند. اگر انسانها بتوانند این عقیده ی مهم و این منطق ساختاری را در ذهن خود درونی کنند، هیچگاه دچار تضادهای رفتاری در روابط خود نمی شوند.افزایش روابط صمیمی

wikiravan

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *