قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما، قبل و بعد از تمرینات ورزشی‌ می‌تواند کارایی شما را کاهش یا افزایش دهد. خواه طرفدار پیاده‌روی صبح زود باشید یا کلاس پیلاتس، آنچه مهم است تامین مواد غذایی مورد نیاز بدنتان می‌باشد. اطمینان پیدا کنید که سوخت مورد نیاز بدنتان را برای یک ورزش طولانی و سنگین تأمین کرده‌اید.

ورزشکارِ کربوهیدراتی باشید.

منبع اصلی انرژی‌ بدن، کربوهیدرات‌هایی هستند که به قند تبدیل می‌شوند و به‌‌صورت گلیکوژن برای سوخت و ساز آینده ماهیچه‌هایمان ذخیره می‌شوند. هنگام عرق کردن، ماهیچه‌های ما قادرند از این قند برای ایجاد انرژی در بدن استفاده کنند، بی آنکه باعث چاقی شود. اگر ذخیره کافی نداشته باشیم، قادر نخواهیم بود حین ورزش زومبا به‌سرعت فعالیت کنیم! خستگی مانع از کامل کردن تمریناتمان خواهد شد و از پروتئین به جای کربوهیدرات برای تأمین انرژی بدن استفاده می‌شود. بعد از یک ورزشِ سنگین، بدنتان به کربوهیدرات بیشتری برای ذخیره سازی مجدد گلیکوژن و کاهش زیان ناشی از مصرف پروتئین نیاز خواهد داشت.

این کربوهیدرات‌ها را بخورید: بهترین کربوهیدرات ها را با مصرف فیبر کافی، انواع ویتامین B و آهن، برای سوخت و ساز بدنتان فراهم خواهید کرد: میوه‌ها، غلات، کراکر و نان‌ها. قبل از تمرین منوی زیر را ببینید!

غنی‌سازی با پروتئین

چرا باید پروتئین به ماهیچه‌ها برسانید؟ اگر به دنبال عضلاتی قوی هستید، پروتئین مصرف کنید. پروتئین برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروریست. بعد از یک جلسه آموزشی- قدرتی، بافت ماهیچه‌هایتان برای کمک به ساخت، ترمیم و فرم‌دهی عضلات جدید نیاز به این مواد مغذی دارند.

با این پروتئین‌ها نیرویتان را افزایش دهید: لبنیات کم چرب، آجیل‌، دانه‌ها، ماهی، گوشت پرندگان، نخود فرنگی، حبوبات و تخم مرغ.

از چربی چشم پوشی کنید

اگرچه چربی برای بدنمان انرژی فراهم می‌کند، اما بسیار دیر هضم است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به انرژی قابل استفاده بدل شود. اکسیژن زیادی لازم است تا چربی بسوزد، پس در خوردن بستنی زیاده روی نکنید!

از مصرف چربی‌ها پرهیز کنید: قبل از پوشیدن کتانی‌ها و آماده شدن برای ورزش مطمئن شوید که غذاهای چرب و سرخ شده نخورده باشید زیرا این نوع غذاها انرژیتان را تحلیل می‌برد.

از قند دوری کنید

بهتر است که از مصرف قندهای تصفیه شده که میزان انسولین خون را افزایش داده و موجب افزایش سریع و افت قند خون می‌شود، خودداری کنید؛ از جمله این قندها می‌توان به نوشیدنی‌های شیرین، شکلات‌ها، غلات، ماست‌های شیرین، آبنبات رنگی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اشاره کرد.

قبل و بعد از ورزش چیزی بخورید.

زمان‌بندی همه چیز است! اول از همه، احتمالا می‌دانید که بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی، تهوع و ناراحتی معده، از ورزش کردن با شکم پر اجتناب کنید. همچنین، مدت و شدت تمرینتان اغلب میزان آنچه که باید بخوردید و بنوشید را تعیین خواهد کرد. ۱٠ مایل دویدن انرژی بیشتری را تقاضا خواهد کرد تا یک دوچرخه سواری معمولی در اطراف محله‌تان.

دو ساعت قبل از تمرین، وعده‌ای کوچک مانند آنچه در زیر آمده را برگزینید:

  • ۱ و ½ فنجان غلات دانه کامل (کربوهیدرات) + ۲۰۰ گرم شیر کم چرب (پروتئین + کربوهیدرات) + ۲ قاشق چایخوری زغال اخته خشک شده (کربوهیدرات).
  • ۲ عدد تخم مرغ نیمرو(پروتئین) با اسفناج و قارچ+ ½ کیک مافین انگلیسی با گندم کامل(کربوهیدرات)
  • ½ فنجان کوینولا(کربوهیدرات و پروتئین) + مقداری سالاد مخلوط سبزیجات
  • نان تستسبوس‌دار(کربوهیدرات) با ۱ قاشق چای‌خوری کره بادام زمینی (پروتئین)
  • ۱ فنجان پاستای سبوس‌دار (کربوهیدرات) با ½ فنجان لوبیای قهوه‌ای (پروتئین + کربوهیدرات)
  • ۹۰ گرم سینه بوقلمون + کاهو و گوجه فرنگی + ۲ عدد بیسکویت سبوس‌دار کوچک (کربوهیدرات)

یک ساعت قبل از تمرین غذای مختصری مانند اینها را بخورید:

  • یک موز کوچک (کربوهیدرات)
  • یک فنجان ماست کم چرب فاقد شیرین کننده‌ها (پروتئین)
  • ½ فنجان میوه و شیر سویا یا شیر بادام (پروتئین +کربوهیدرات)
  • ¼ فنجان میوه خشک شده و بادام (پروتئین)، دانه‌ها (پروتئین) و میوه خشک شده (کربوهیدرات)

یک ساعت بعد از تمرین:

جانی تازه بگیرید! بهتر این است که یک ساعت بعد از اتمام تمرینتان به منظور بازسازی عضلات چیزی بخورید. بیشترین میزان شکل‌گیری گلیکوژن عضلات در اولین ساعت پس از ورزش رخ می‌دهد. متابولیسم بدن نیز بعد از ورزش در بهترین حالت خود به سر می‌برد، بنابراین بیش از این شکم را برای خوردن منتظر نگذارید. وعده‌هایی که میل می‌کنید باید حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌هایی که در بالا ذکر شد باشد. در صورتی که زمان کافی برای خوردن ندارید، یک لیوان شیر کم چرب که مملو از پروتئین، کربوهیدرات کافی و الکترولیت‌هایی مانند سدیم و کلسیم است، بهترین گزینه خواهد بود.

به یاد داشته باشید، پس از ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته با نوشیدن آب از کم آبی بدنتان جلوگیری کنید. درصورتی که بیش از ۹٠ دقیقه ورزش نمودید در فواصل ۱۵ تا ۲٠ دقیقه، نصف فنجان آب بنوشید. این امر مانع از خستگی مفرط در حین ورزش خواهد بود.

تانی کال

مجله سلامت

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • heartburn

    علت سوزش سر دل

    علت سوزش سر دل گاهی اوقات سوزش و ناراحتی قفسه سینه و گلو هیچ گونه ارتباطی به قلب شما نداره…
  • سیب زمینی

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب و مورد استفاده مردم…
  • موز

    خواص درمانی موز

    خواص درمانی موز موز یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از فیبر می باشد. این میوه دا…
  • شکم

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده خیلی از افرادی که با گاستریت یا ورم معده دست و پنجه ن…
  • روغن گردو

    خواص روغن گردو

    خواص روغن گردو از زمانی که کودک بودم، از شکستن گردو و خوردن مغز آن کلی لذت می‌بردم. قدیم‌ه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *