خانه سلامت افسردگی در حیوانات خانگی

افسردگی در حیوانات خانگی

0

حیوانات خانگی دوستان بسیار خوبی برای انسانها هستند و هیچ حسی بهتر از دیدن شادی و بازی گوشی آنها نیست. حیوانات نیز مانند انسانها روزهای خوب و روزهای بد را تجربه میکنند و احساسات متغیری در خلق و خویشان دارند. الیور برتون اعتقاد دارد افسردگی در حیوانات نیز رایج است اما افسردگی در حیوانات با افسردگی در انسانها متفاوت است، به طوریکه افسردگی در انسانها علایمی ذهنی و غیر عینی دارد و با احساساتی مانند از دست دادن علاقه، احساس پوچی و افکار مرگ و خودکشی همراه است. اما تشخیص افسردگی در حیوانات به دلیل اینکه حیوانات نمیتوانند صحبت کنند منوط بر تشخیص آن بر اساس علامت های رفتاری حیوانات است.

عوامل افسردگی در حیوانات

افسردگی در حیوانات دلایل متفاوتی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

– تغییر محیط در حیوانات باعث افسردگی در آنها میشود. برای مثال بعضی از حیوانات به دلیل تغییر در عادات روزانه، مرگ یکی از اعضای خانواده، از دست دادن همبازی دچار افسردگی میشوند. به علاوه وقتیکه حیوانات مدت زمان زیادی را در خانه تنها میمانند باعث بروز حالت افسردگی درآنها میشود.

– تغییرات آب و هوایی بر خلق بعضی حیوانات مانند سگ تآثیر میگذارد. برای مثال در فصل زمستان علایم افسردگی در سگها بیشتر گزارش شده است.

– گاهی اوقات وجود برخی بیماری های فیزیکی مانند دیابت، بیماریهای کلیوی و بیماری های قلبی باعث ایجاد افسردگی در حیوانات میشود.

علائم افسردگی در حیوانات

حیوانات مختلف علائم متفاوتی را در افسردگی نشان میدهند. بهترین راه برای تشخیص علائم افسردگی، توجه به تغییر عادات و رفتار حیوان دارد. مثلآ حیوانی که فعال است، بی توجه می شود یا حیوانی که آرام است پرخاشگر و عصبی میشود.

افسردگی حیوانات

بر اساس یافته های اولیور برتون،یکی از رفتارهایی که معمولاً برای سنجش افسردگی حیوان به کار رفته، میزان آمادگی آنها برای تسلیم شدن در مواجهه با شرایط پر استرس است. برخی دیگر از رفتارهایی که حیوانات هنگام افسردگی از خود نشان میدهند شامل:

 بی قراری و اضطراب

 پرخاشگری و عصبانیت

 خواب آلودگی مفرط و بی حالی

از دست دادن اشتهاواز دست دادن علاقه به غذا و خوراکی های محبوب

کاهش وزن و کم نوشی آب

عدم تمایل به بازی و عدم علاقه به فعالیت و اسباب بازی،

 کاهش فعالیت های جنسی

روشهای درمان افسردگی در حیوانات

درمان افسردگی در حیوانات بسیار ساده تر از درمان افسردگی در انسانهاست. زمانیکه علایم افسردگی در حیوان دیده شد با دامپزشک مشورت کنید. در پاره ای اوقات بر اساس تجویز دامپزشک از داروهای شیمیایی ضد افسردگی در درمان افسردگی حیوانات استفاده می شود.

اغلب برای درمان افسردگی باید حیوان را وادار به فعالیت کنید و به طور منظم با او بازی کنید. میتوانید برای او جفت یا همبازی بیاورید تا ترغیب به فعالیت شود. در نظر داشته باشید که ابراز علاقه و محبت به حیوان را افزایش دهید و وقت بیشتری برای او بگذارید. برای مثال اگر سگ دارید تعداد دفعات پیاده روی با او را افزایش دهید و برای بازی کردن با سگهای دیگر ترغیبش کنید.

برای حیوان خود یک دوست واقعی باشید و به عنوان یکی از اعضای خانواده او را بپذیرید و در فعالیت ها او را شرکت دهید، با این کارها میتوانید تغییر را رفتار در حیوانتان ببینید. در نظر داشته باشید که باید به طور منظم از سلامتی فیزیکی حیوانتان مطمئن شوید زیرا رابطه مستقیمی بین سلامت بدنی و سلامت روانی حیوان وجود دارد.

 wikiravan

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *