ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه , پس از بررسی مسئله ی پذیرش و اهمیت آن در روابط عاشقانه، به نظر می رسد بهتر است به یکی از اساسی ترین و شاخص ترین اصول صمیمیت یعنی طبقه بندی و مرحله بندی آن بپردازیم. همانگونه که اشاره کردیم، رابطه عاشقانه همیشه با هوس شروع می شود.

اما اگر بتوانیم این گرایش و جذابیت جنسی را در قالب صمیمیت مدیریت کنیم، آنگاه می توانیم رابطه را به یک سرانجام موفق برسانیم. وگرنه هوس و شیدایی، مقصدی را جز شکست عشقی و عاطفی بلد نیست.

ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

صمیمیت در روابط عاشقانه

صمیمیت مراحل متفاوتی دارد که این مراحل باید به ترتیب و دقت درک شوند. یکی از مهمترین علل طلاق عاطفی در روابط زناشویی عدم رعایت ترتیب این مراحل می باشد. افرادی که به علت عدم کنترل شهوت و یا تناقضات فرهنگی نمی توانند این مراحل را به درستی پشت سر بگذارند، در جایگاه نامناسبی وارد رابطه می شوند. بنابراین رابطه به شکل طبیعی جلو نمی رود و پس از مدتی به شکست منجر می شود.

مسئله ی صمیمیت یکی از ظرایف رابطه است که آشفتگی در سیستم و ریتم آن، قطعا رابطه را با شکست روبرو خواهد کرد. اگرچه بسیاری از افرادی که در رابطه ی عاشقانه با شکست روبرو می شوند به علل فرهنگی و یا اجتماعی نمی توانند طلاق بگیرند، اما این دلیل مناسبی برای رضایت زناشویی و یا رضایت از زندگی نیست. این افراد معمولا پس از مدتی یا سرخورده و گوشه گیر می شوند و یا دست به شروع روابط پنهان غلط می زنند که سرنوشت همین رابطه را در بر خواهد داشت. ریشه ی اصلی مشکلات در رابطه خود افراد هستند.

روانشناس ها دیوانه اند / ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

وقتی افراد برای مشاوره زناشویی نزد بنده می آیند، اول از همه این نکته را برای آنها روشن می کنم که نقش خود را در رابطه پیدا کنند. بسیاری از آنها در برابر این مسئله مقاومت شدید نشان می دهند. تا حدی که دیگر به جلسات مشاوره ادامه نمی دهند و یا همان جلسه را ترک می کنند. اعتقاد این دسته از افراد اینست که مشاور ها و روانشناس ها انسانهای نادانی هستند که فقط حرفهای خودت را برای خودت تکرار می کنند. شاید این مطلب را زیاد شنیده باشید که می گویند روانشناس ها خودشان دیوانه اند.

ریشه یابی این مسئله دقیقا همین جا است که چونکه روانشناس ها فرد را با واقعیت زندگی خود و نقش او در اشتباهات زندگی و روابطش روبرو می کنند، مورد حمله ی ذهن افرادی که پذیرای اشتباهات خود نیستند قرار می گیرند. همیشه یادمان باشد اگر بتوانیم نقش خود را در نواقص روابط عاشقانه مان تعیین کنیم و اشتباهات مان را بپذیریم، آنگاه می توانیم قدمی جهت پیشرفت و بهبود روابط مان برداریم.

حضرت علی علیه السلام در اینباره می فرمایند: خوش به حال کسی که فکر کردن به عیبها و نقص های خودش، او را از فکر کردن به عیوب دیگران باز می دارد. همچنین یادمان باشد به قول پرمود باترا، هرگاه انگشت اتهام مان را به سوی یک نفر دراز کردیم، سه انگشت دیگر ما به سوی خودمان اشاره دارد.

شناخت و عمل به مراحل شکل گیری صمیمیت، جزو مهمترین ارکان روابط می باشد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

صمیمیت فیزیکی و ظاهری:

ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

این مسئله وقتی به وجود می آید که افراد از نظر ظاهری و پوششی احساس نزدیکی داشته باشند. وقتی فردی به خاطر جاذبه های جنسی به یک جنس مخالف جذب می شود، باید نحوه ی پوشش او را نیز در نظر بگیرد.

البته این مرحله معمولا بطور ناخودآگاه به وجود می آید. زیرا معمولا انسان جذب کسی که از لحاظ چهره ی ظاهری و اندام و پوشش با او متفاوت باشد نمی شود. مگر در مواردی که فرد به خاطر شیفتگی و شدت جذابیت جنسی طرف مقابل، حتی اولین و ساده ترین مرحله ی صمیمیت را فراموش می کند.

صمیمیت در هنر و زیباشناسی:

در این مرحله افراد سعی می کنند نقطه نظرات هنری و سلیقه ای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به شناخت بیشتری برسند. برای رسیدن به این مرحله، افرادی که تازه تصمیم به شروع رابطه گرفته اند می توانند به یک گالری هنری یا سینما بروند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. شاید در ابتدا بررسی این مسائل بسیار ساده و پیش پا افتاده جلوه کند، اما یقین داشته باشید که اشتراک و تشابه در مسائل هنری از ملزومات رسیدن به کمال صمیمیت و تداوم یک رابطه است.

صمیمیت در فعالیت و سرگرمی / ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه:

داشتن نقطه نظرات مشترک در زمینه ی تفریحات و سرگرمی ها از عوامل مهم در رشد صمیمیت افراد در رابطه می باشد. بسیاری از افراد دوست دارند آخر هفته را در کنار دریا بگذرانند، اما عده ی دیگری هستند که ترجیح می دهند به خرید بروند. این تفاوتها اگرچه در ابتدا به چشم نمی آید، اما در طول زمان می تواند مخرب رابطه باشد.

ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

صمیمیت ادراکی و عقلانی:

ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

داشتن نقطه نظرات مشترک در زمینه ی اولویت ارزشها، باورهای زندگی، اهداف و آرزوها لازمه ی رشد صمیمیت می باشد. بسیاری از افراد این مرحله را با دین و مذهب اشتباه می گیرند.

به یاد داشته باشیم سبک فکری و نگاه به زندگی افراد اگرچه می تواند نشأت گرفته ی از مذهب باشد، اما با موضوع مذهب متفاوت است. همچنین ممکن است بسیاری از افراد ظاهرا مذهبی باشند اما آرزوها و امیال آنها کاملا با اصول مذهبیشان در تضاد باشد. بنابراین بررسی و سنجش اصول زندگی و ارزشی و همچنین اهداف زندگی از ملزومات رسیدن به نقاط مشترک و تداوم یک رابطه می باشد.

صمیمیت معنوی/ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه:

داشتن نقطه نظرات مشترک درباره ی اصول اخلاقی و اعتقادی معنوی، از مهمترین مراحل رشد صمیمیت و دوام یک رابطه است. متاسفانه در فرهنگ کشورمان به خاطر اختلافات و تعارضهای مذهبی، افراد به اشتباه به این مسئله ی مهم نمی پردازند. باید به یاد داشته باشیم که بررسی این مسائل ربطی به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان ندارد و یک نقطه نظر علمی و جهان شمول است.

تمام انسانهای جهان پیرو یک مذهب و آیین مشخص هستند و عده ی کمی هم که از هیچ آیینی پیروی نمی کنند بازهم یک مذهب و اعتقاد مشخص درباره ی معنویات، اصول اخلاقی و جهان دارند. بحث مذهب و دیدگاه معنوی به علت نفوذ در لایه های عمیق شخصیتی، در روند رابطه بسیار موثر می باشد.

بنده خودم به شخصه افراد زیادی را دیده ام که در کلام خود ادعا می کنند که اصلا مذهبی نیستند، اما اگر طرف مقابل شان بر خلاف اعتقادات معنوی آنها حرفی بزند بسیار آشفته می شوند. اینگونه افراد معمولا دچار تضادهای اعتقادی و ارزشی هستند و هنوز نتوانسته اند به یک دیدگاه ثابت در بحث معنویت برسند. به یاد داشته باشیم وارد شدن در رابطه ی عاطفی با افرادی که تضاد اعتقادی دارند بسیار خطرناک می باشد. زیرا اینگونه افراد معمولا در سطح عاطفی نیز دچار تضاد می باشند و هنوز به ثبات و بلوغ شخصیتی و عاطفی نرسیده اند.

صمیمیت عاطفی:

تشابه در ابراز احساسات و حالت های هیجانی جزو مراحل پایانی و مهم رسیدن به صمیمیت می باشد. افرادی را می بینیم که اهل ابراز عاطفه ی خود نیستند و معمولا ترجیح می دهند با سکوت حرفهای خود را منتقل کنند. و عده ای نیز هستند که حتما باید با کلام خود، احساساتشان را منتقل کنند. به عنوان مثال این دو نفر اگرچه ممکن است به خاطر حالات هیجانی به یکدیگر جذب شوند، اما رابطه شان در طولانی مدت با مشکلات جدی روبرو می شود. افرادی که از نظر سطح هیجانی و احساسات و نوع بروز آن تشابه زیاد دارند، قطعا می توانند یک رابطه ی عاشقانه ی سالم و بلند مدت را هدایت کنند.

در جلد دوم محور دوم عشق درمانی می آموزیم که انسانها برای ابراز محبت خود، از راهها و زبانهای متفاوتی استفاده می کنند. توجه داشته باشیم که تشابه و یکسانی در زبان ابراز عشق، اهمیت فراوانی در وجود صمیمیت در رابطه خواهد داشت.

به یاد داشته باشیم مراحل صمیمیت باید در دوره ی شناخت صورت بگیرند. اما اگر افراد وارد رابطه بشوند و پس از آن دست به بررسی و شناخت یکدیگر بزنند، قطعا با انحراف روبرو خواهند شد. این انحراف به این علت صورت می پذیرد که با شروع رابطه ی جنسی، به علت ترشح هورمونهای صمیمیت و همچنین ترشح آزادانه ی هورمونهای جنسی و هیجانی، بخش منطقی مغز انسان به طور ناخودآگاه ضعیف خواهد شد و قادر به تشخیص نخواهد بود. بنابراین لازم است قبل از شروع رابطه ی جنسی، حتما تمامی این مراحل به شکل کامل صورت بگیرد.

صمیمیت جنسی:

ایجاد صمیمیت در روابط عاشقانه

پس از عبور این مراحل و بررسی تمامی آنها، افراد می توانند با در نظر گرفتن عنصر تعهد که ضلع سوم عشق می باشد، وارد رابطه جنسی شوند. اینجا همان نقطه ای است که افراد از نظر منطقی رابطه ی خود را به طور کامل بررسی کرده اند و پس از رسیدن به شناخت کامل و دادن تعهدات لازم، می توانند وارد رابطه ی جنسی که از اصول اساسی روابط عاشقانه می باشد برسند.

به یاد داشته باشیم بقای بشریت و انسان و تکامل او در گرو رابطه ی جنسی می باشد. این عنصر به خاطر خلاقیت و تکامل از قداست بسیار بالایی برخوردار می باشد. در تمامی ادیان الهی نیز وجود احکام و شرایط گوناگون، دلیل محکمی بر تقدس و اهمیت رابطه ی جنسی دارد. لذا همانگونه که برای عبادت و انجام اعمال مقدس شرایط و مقدماتی لازم است، برای رسیدن به مرحله ی رابطه ی جنسی نیز باید اصول و مراحل مختلفی درک شود. عدم رعایت این اصول (عنصر تعهد) و رعایت مراحل صمیمیت، می تواند انسان را به بیماریهای عاشقانه و روابط نابهنجار دچار کند.

اگرچه بیماریهای عاطفی و ناهنجاری های رابطه ای نتیجه ی مشکلات روانی عمیق می باشد، اما به یاد داشته باشیم عدم مدیریت روابط عاشقانه، خود به خود می تواند ما را به بیماریهای روحی و روانی دچار کند. و این دور منفی (تاثیر روابط غلط بر روان و تاثیر مشکلات روانی بر روابط) می تواند تا انتهای زندگی گریبان گیر افراد شود.

wikiravan

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *