خانه تکنولوژی اخبار باید‌ها و نباید‌هایی که در تولید و توسعه اپلیکیشن باید پذیرفت

باید‌ها و نباید‌هایی که در تولید و توسعه اپلیکیشن باید پذیرفت

0

اگر صاحب یک کسب وکار مستقل هستید احتمالا برایتان پیش آمده است که به تولید و توسعه اپلیکیشن فکر کنید یا حتی در حال فکر کردن به این مسئله باشید.

بگذارید چنین تفکراتی پیش آید؛ در این روزها و در وضعیتی که اپلیکیشن‌های بی‌کیفیت در بازار بیداد می‌کنند، به این پیشامد نیاز دارید!

در دنیایی که ضریب نفوذ موبایل و به تبع آن اپلیکیشن در میان کاربران به بالای 100 درصد افزایش یافته است؛ دیگر درخشش واقعی یک فعالیت تجاری، در فضای مجازی و در قالب اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد نه در دفتر کار.

تولید و توسعه اپلیکیشن

همه کاربران این روز‌ها گمشده‌ای دارند و معمولا در اپلیکیشن‌ها به دنبال آن‌ها می‌گردند. این وظیفه برند‌های مختلف است که نشانی از این گمشده را به کاربر دهند و بازار کار هدایت شده‌ای که در بستر اپلیکیشن فراهم شده است را غنیمت بشمارند. اما کم و کیف این اپلیکیشن‌ها چگونه است؟

در گذشته‌ای نه چندان دور بازار تولید و توسعه اپلیکیشن هم مشابه با حوزه‌های دیگر پُر رونق بود. امروز اگرچه تولید متوقف نشده است اما استقبال کاربران چندان تعریفی ندارد و به جایی رسیده‌ایم که برای کسب درآمد باید راه زیادی را به دنبال مشتری بدویم اما باز هم رقبا یک قدم از ما جلوتر باشند.

تولید و توسعه اپلیکیشن

به نظر می‌رسد طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن نیاز به ساختارشکنی دارد و برای موفقیت باید پوسته‌ها را درهم شکست.

باید‌‌ها و نباید‌هایی که در پست امروز هات اپ نیوز می‌خوانید به شما کمک می‌کند تا در طول این ساختارشکنی خیلی سریع‎‎تر از رقبا، حس تعلق را در کاربران ایجاد کنید.

نکاتی ضروری در تولید و توسعه اپلیکیشن

Tips Through App Development

بستر‌های استارتاپی روی تولید و توسعه اپلیکیشن برقرار شدند و مخاطبان هم آماده پذیرش محصولات جدیدی هستند که بتوانند در چارچوب اپلیکیشن و با کمترین هزینه ممکن، نیاز‌هایشان را برطرف نمایند.

آن‌ها منتظر برنامه‌ای هستند که اولا به خوبی روی سیستم‌ عامل‌ مرتبط اجرا شود؛ ثانیا تمام خواسته‌های کاربر را پوشش دهد.

تولید و توسعه اپلیکیشن

باید‌ها و نباید‌هایی که یک توسعه دهنده موفق لازم است بدان بپردازد را در ادامه می‌خوانید:

سیستم عامل باید کاملا سازگار باشد

سیستم عامل یکی از مهم‌ترین معیار‌های کاربر است و تغییرات اخیر هر OS باید در راس توجه سازنده قرار گیرد. به عنوان مثال iOS 7 نسبت به نسخه‌های پیشین تغییرات زیادی در طراحی و بخش‌های ناوبری کاربر پیدا کرده است.

اندروید نیز در هر نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی تمایز دارد و حداقل شکل آیکن‌ها در نسخ جدید دستخوش تغییر می‌شود.

اپلیکیشن رسمی مک دونالد یکی از برنامه‌هایی است که با وجود بخش‌های ویژه‌ای که در این برنامه صرفا برای رزرو رستوران، جدول مواد غذایی و کوپن‌های خرید قرار داده شده است، چندان موفق عمل نکرده است.

یکی از عوامل عدم موفقیت این اپلیکیشن نیز همین بی‎توجهی به سیستم عامل و تغییرات آن است.

تولید و توسعه اپلیکیشن

بیش از 50 درصد کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده کرده بودند یک ستاره از پنج ستاره را در ریتینگ برنامه داده بودند. نارضایتی کاربران در بازخورد‌های صفحه دانلود برنامه در اپ استور به وضوح دیده می‌شد.

یکی از کاربران در ارتباط با اپلیکیشن نوشته بود: بعد از مدت کوتاهی متوقف می‌شود، خوب روی موبایلم اجرا نمی‌شود و…

اگر در امر تولید و توسعه اپلیکیشن دستی داشته باشید متوجه خواهید شد که این نظرات و تمام بازخورد‌های مشابه، ناشی از عدم سازگاری اپلیکیشن با تغییرات اخیر OS یا سیستم عامل بوده است.

تولید و توسعه اپلیکیشن

به نظر می‌رسد توسعه دهندگان از مرحله تست و ارزیابی اپلیکیشن بیش از سایر مراحل غافل بوده‎اند!

زمانی که یک اپلیکیشن با چنین بازخورد‌های منفی و نگران کننده‎ای روبه‎رو می‌شود عملا هزینه‌هایی که برای بازاریابی محتوا اپلیکیشن، طراحی بخش‌های کاربردی مثل رابط کاربری ونهایتا لوگو و…صرف شده‎اند، بیهوده خواهند شد.

مزایای تست اپلیکیشن

تست اپلیکیشن به جهت زمانی و مالی چندان هزینه‌بردار نیست. اگر این مرحله به دست کسانی سپرده شود که منحصرا کار ارزیابی و آنالیز را بعد از تولید انجام می‌دهند، بهتر است.

آنالیزگر‌های اپلیکیشن همیشه در دسترس هستند و می‌توانید ارزیابی محصول را در اواخر هفته، روز‌های تعطیل و اواخر شب انجام دهید که ترافیک کمتری به سمت اپلیکیشن سرازیر می‌شود.

اگر توالی آنالیز محصول را در زمان‌های مشخص شده رعایت کنید؛ مسلما به نتیجه مطلوب‎تری خواهید رسید.

نباید شانس مقایسه رقابتی را از دست دهید

پیش از شروع کار نگاهی به وضعیت بازار و رقابتی که برقرار است بیندازید، شاید چشم و گوشتان را به روی حقایق باز کند.

بعد از آنالیز رقبا اولین کار تعریف مزیت رقابتی کار خودتان است. فزونی جذابیت‌ پیشنهادات یک شرکت در مقایسه با رقبا همان مزیت رقابتی شما است که در مقایسه رقابتی ذکر می‌شود.

این که بتوانید موفقیت آینده هر بخش از محصول خود را تخمین بزنید یعنی به بلوغ کافی در کسب وکار خود رسیده‌اید و شناخت نسبی قابل قبولی از بازار دارید.

تولید و توسعه اپلیکیشن

به محصول خود نگاه کنید و سپس از خود بپرسید چه بخش‌هایی بیشتر مورد توجه کاربر قرار گرفته است؟ آیا این اپلیکیشن برای رقابت با توسعه دهندگان قَدری که مجبور به رقابت با آن‌ها هستید، کافی است؟

باید به بازخورد کاربر توجه کنید

همین که یک برنامه تولید و سپس در مارکت‌های بزرگی منتشر شود، بلافاصله اولین نقد و بررسی کاربران نیز منتشر می‌گردد.

حتی اگر اپلیکیشن با استقبال خوبی روبه‎رو نشود، بالاخره کاربران اندکی هم هستند که بر حسب اتفاق، از اپلیکیشن شما بازدید می‌کنند و آن را زیر ذره‌بین خود قرار می‌دهند.

هر چه قدر زودتر این بازخورد‌ها مورد بررسی قرار گیرند زودتر به اشتباهات خود پی می‌برید و زودتر می‌توانید از پس جبران برآیید.

حتی قبل از شروع طراحی و دیزاین هم می‌توانید کلیاتی از ایده خود را با افراد قابل اطمینان به اشتراک بگذارید و از آن‌ها نظراتشان را بخواهید.

کاربردپذیری باید در راس اهداف قرار گیرد

شرط لازم برای تایید اپلیکیشن توسط مشتری کاربردپذیری است. یکی از سوالاتی که پیش از تولید اپلیکیشن باید بدان پاسخ دهید، هدفی است که از تولید و توسعه اپلیکیشن در سر دارید. این هدف کاربردپذیری اپلیکیشن را در آینده تعیین می‌کند.

قابلیت‌های متمایز و طراحی بی‎مانند، زمانی توجه کاربر را جلب می‌کنند که اپلیکیشن قابلیت به کارگرفته شدن یا کاربردپذیری داشته باشند.

اگر اطلاعات و کابرد برنامه برای کاربر مشخص باشد، زنجیر ارتباطی مصرف کننده و تولید کننده اپلیکیشن هیچگاه قطع نمی‌شود.

تولید و توسعه اپلیکیشن

تست کاربردپذیری برنامه باید به صورت مداوم و منظم انجام شود. این تست که بخشی جدایی‌ناپذیر از مراحل تولید و توسعه اپلیکیشن است باید بعد از افزودن بخش‌های جدید، به برنامه انجام شود.

گفتنی است که این تست با تست‌هایی که در مرحله ارزیابی و جهت عیب‎یابی اپلیکیشن انجام می‌شوند، متفاوت است.

با انجام تست کاربردپذیری و سایر تست‌هایی که چه در مرحله پیش تولید و چه پساتولید انجام می‌شود، هزینه‌های بروزرسانی اپلیکیشن کاهش می‌یابد.

کیفیت اپلیکیشن باید تضمین شود

توسعه اپلیکیشن و مراحلی که در طراحی آن طی می‌شود هم، اهمیت زیادی دارند. گاهی آن قدر به بازاریابی اپلیکیشن و تست‌های مختلف ارزیابی آن مشغول می‌شویم که از مراحل طراحی رابط کاربری اپلیکیشن و اشتباهات در شکل گیری آن و یا کدنویسی برنامه غافل می‌شویم.

انواع و اقسام دستگاه‌های هوشمند و سیستم‌های داخلی آن‌ها چالش‌های جدید و متفاوتی را پیش روی توسعه دهنده قرار می‌دهند.

توسعه دهنده هم، چون محدودیت منابع دارد، معمولا به سختی می‌تواند از پس تمام این چالش‌ها برآید. مثلا تست اپلیکیشن روی تمام دستگاه‌های موبایل موجود برای توسعه دهنده‌ای که با مشکلات مالی برای مدیریت و راه‌اندازی استارتاپش دست و پنجه نرم می‌کند، تقریبا غیرممکن است.

تولید و توسعه اپلیکیشن

به ندرت پیش می‌آید هر اپلیکیشنی که روانه بازار می‌شود روی دستگاه‌های مختلفی تست شده باشد. چنین عملکردی دقیقا مثل این است که کاربران را موش آزمایشگاهی تصور کنیم و بعد از انتشار، خوب یا بد بودن اپلیکیشن را روی آن‌ها تست کنیم!

بدیهی است در چنین شرایطی نرخ حذف اپلیکیشن موبایل هم افزایش یابد.

تولید و توسعه اپلیکیشن

این مراحل همان تست کیفیت محصول هستند که از چرخه تولید اپلیکیشن حذف شده‌اند. توسعه دهندگان زیادی این مرحله را به مرحله استفاده از اپلیکیشن موکول کردند و دیگر کسی برای ارزیابی کیفیت هزینه نمی‌کند.

البته گروهی هم تست اپلیکیشن را انجام می‌دهند؛ اما این تست در تنها چیزی که اثر نمی‌گذارد اپلیکیشن و آینده آن در بازار است!

تست جمعیتی اپلیکیشن

تست جمعیتی محصول بهترین و جامع‌ترین تست بعد از عرضه محصول است. وقتی که خود توسعه دهنده مشغول این تست می‌شود، معمولا از ساده‎ترین اشتباهات غافل می‌ماند.

تست جمعیتی که توسط کارشناس و در فواصل زمانی منظم صورت گیرد، کیفیت محصول را هم تضمین می‌نماید.

سخن آخر:

در طول مراحل تولید و توسعه، اپلیکیشن خود را 360 درجه بپرخانید! تمام حاشیه‌ها و جزئیات را حول این چرخش بررسی کنید. به باید‌ها و نباید‌هایی که مطرح شد هم همزمان نگاه کنید؛ مبادا زحمات شما به خاطر بی‎توجهی به عدم کاربردپذیری، بی‎کیفیتی محصول و…به هدر رود.

هات اب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *