برندگان جشنواره کن 2018 معرفی شدند

فیلم ژاپنی «Shoplifters» به کارگردانی «هیروکازو کوره-ایدا» برنده نخل طلای هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن شد. نخل طلای کن را شنبه شب هیئت ژوری به ریاست «کیت بلانشت» به کارگردان ژاپنی و فیلم تحسین شده وی اهدا کرد و به این ترتیب پرونده جشنواره کن ۲۰۱۸ بسته شد.

«Shoplifters» شاهکار بی‌ادعای کارگردان ژاپنی توصیف شده و زندگی سارقی را به تصویر می‌کشد که روزی یک دختر کوچک را نزد خانواده خود می‌برد. آن‌ها پس از مشاهده آثار بدرفتاری روی بدنش تصمیم می‌گیرند خود مسئولیت نگهداری از او را برعهده بگیرند.

فیلم «بلک‌ک‌کلانزمن» به کارگردانی «اسپایک لی» پرسروصداترین فیلم هالیوود در بخش مسابقه کن نیز جایزه بزرگ جشنواره را صاحب شد. این فیلم که تشویق طولانی منتقدین را به دنبال داشت، داستان کاراگاه سیاهپوستی را روایت می‌کند که به تشکیلات «کو کلاکس کلان» نفوذ می‌کند.

«نادین لبکی» کارگردان لبنانی با فیلم «کافرناحوم» برنده جایزه هیئت ژوری شد و «پاول پاویلکوفسکی» فیلمساز لهستانی فیلم نامزد اسکار «ایدا» با فیلم «جنگ سرد» برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. جایزه بهترین بازیگر زن نیز به «سامال یسلامووا» برای بازی در فیلم «آیکا» و جایزه بهترین بازیگر مرد به «مارچلو فونته» بازیگر فیلم «داگمن» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه به صورت مشترک به فیلم «سه رخ» به کارگردانی «جعفر پناهی» و فیلم «خوشحال مثل لازارو» اثر نویسنده و کارگردان ایتالیایی «آلیس رورواچر» تعلق گرفت. پناهی که به سبب مسائل سیاسی ممنوع‌الخروج است، موفق به حضور در مراسم نشد و جایزه او به دختر وی «سولماز پناهی» تقدیم شد. منتقدین فیلم پناهی را با آثار «عباس کیارستمی» مقایسه می‌کنند.

نخل طلای افتخاری جشنواره برای اولین بار به خاطر «تلاش‌های مداوم برای تعریف و تهذیب سینما» از طرف بلانشت به «ژان-لوک گدار» اهدا شد. نخل طلای کن سال گذشته به «روبن اوستلاند» و فیلم «میدان» او رسید، فیلمی که در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار هم نامزد دریافت جایزه شد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *