بدون مقدمه به سراغ مراسم E3 امسال مایکروسافت می رویم. همان طور که انتظارش می رفت برنامه با نمایش ویژگی های پروژه اسکورپیو شروع شد و با اجرای یک موسیقی زیبا و تصاویری از بازی هایی که از رزولوشن ۴K پشتیبانی می کنند ما را برای نمایش کنسول آماده می کنند. اما به طرز عجیبی مایکروسافت هیچ نمایش به خصوصی از خود کنسول نه در داخل سالن و نه حتی بر رویی صفحه نمایش نداشت و تنها با ظاهر کنسول زمانی آشنا شدیم که در انتهای مراسم تصویری از Xbox One X در کنار نسخه S نمایش داده شد. بر روی کاغذ ویژگی های سخت افزاری X شامل پردازنده گرافیکی با قدرت ۶ ترافلاپس و خنک کننده مایع برای هر دو بخش پردازشی کنسول، ۱۲ گیگابایت حافظه رم، ۳۲۶ گیابایت بر ثانیه سرعت انتقال اطلاعات، و ۴۰ درصد قدرت خروجی بیشتر نسبت به PS4 Pro می شود اما در واقعیت تمام بازی های کنسول جدید با رزولوشن ۴K واقعی اجرا خواهند شد. این یعنی حدود ۸ ملیون پیکسل که البته کلمه ای که در تمام طول نمایش بار ها و بار ها شنیدیدم نیز تمرکز بر روی همین مسئله است که بیشتر بازی های اصلی معرفی شده (و بدون شک تمام عناوین انحصاری معرفی شده و عناوین قبلی که پک ارتقا دریافت می کنند) با رزولوشن ۴K واقعی اجرا می شوند. همچنین کنسول مانند سنت دیرینه مایکروسافت در نیمه اول ماه نوامبر منتشر خواهد شد، به عبارت دیگر در تاریخ ۱۶ آبان سال جاری منتظر عرضه این کنسول باشید.

اما در ظاهر کنسول که به طرز عجیبی کمتر به آن پرداخته شد، دوباره شاهد استفاده از زبان طراحی کنسول نسخه S هستیم که البته دیگر خبری از پنل بالای دو تکه نیست و حتی خروجی هوا نیز از روی  قسمت بالایی حذف شده است و به نظر می رسد مانند کیت های توسعه، تمام هوای گرم از کناره های کنسول خارج خواهد شد و همچنین جالب توجه ترین نکته در خصوص Xbox One X ابعاد آن است که با وجود این قدرت حتی از نسخه One S نیز کوچک تر است. در نهایت نیز قیمت کنسول ۴۹۹ دلار اعلام شد که البته با تمام پیش بینی های موجود چندان ما را شوکه نکرد. همچنین هیچ خبری از واقعیت مجازی برای OneX به دستمان نیامد و معلوم نیست که آیا مایکروسافت به موفقیت واقعیت مجازی اطمینان ندارد یا اینکه به صورت جدا گانه از هدست های مواقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای این عضو تازه وارد خانواده ایکس باکس رونمایی بکند.

اما در بخش نمایش بازی ها، مایکروسافت امسال همه ما را شوکه کرد. از همان ابتدا اعلام شد که امشب شاهد ۴۲ عنوان مختلف هستیم که ۲۲ عدد از آن ها یا انحصاری پلتفرم مایکروسافت هستند یا دارای محتوای زمانی انحصاری هستند. این بخش شاهد نمایش بازی هایی مانند نسخه جدید از سری بازی های مترو، Assassin’s Creed، Shadow of Mordor، فورتزا و بازی های دیگری بودیم که حالا بر خلاف سال های قبل دیگر خبری از تمرکز بر روی بازی های شوتر نیست. شاید چند عنوان محدود معرفی شده باشد ولی اکثریت بازی نمایش داده شده دارای سبک های مختلفی می باشند که تماما سعی در سرگرم کردن شما با داستان و ماجراجویی، چه تک نفره و چه به صورت چند نفره را دارند.

همانند هر سال باز هم شاهد معرفی نسخه جدیدی از Forza هستیم که چندان عجیب هم نبود اما نکته جالب یکی آن است که احتمالا برای اولین بار در بسته اولیه بازی شاهد حظور خودرو های پورشه هستیم و نکته دوم معرفی یک خودرو واقعی برای اولین بار در طول کنفرانس بود که شاهد نمایش Porsche 911GT2RS بودیم که واقعا جالب و جذاب بود و احتمالا از این پس باید هر سال منتظر رونمایی واقعی از یک خودرو برای سری فورتزا باشیم و شاید این هم به یک سنت در نمایش های سری فورتزا تبدیل شود. البته در سمت دیگر ماجرا با وجود آب و هوای داینامیک، چرخه روز و شب، حضور کامیون های مسابقه ای و قرار گرفتن ۷۰۰ خودرو در پک اصلی بازی، نسخه جدید سری بازی های Forza Motorsport بدون شک یکی از مورد انتظار ترین بازی های امسال مایکروسافت خواهد بود.

یکی دیگر از خبر های خوشحال کننده معرفی نسخه جدید از سری بازی های Metro  بود که نمایش گرافیکی خیره کننده آن واقعا تحسین هر بیننده ای را به دنبال داشت. البته امیدواریم که در بازی نهایی نیز شاهد همین گرافیک و انیمیشن های زیبا باشیم. معرفی نسخه جدید از سری بازی های Assassin’s Creed با نام Origins هم یکی دیگر از بازی های مهم نیمه اول نمایش بود. مانند هر سال نیز در ادامه و با رسیدن به نیمه های برنامه شاهد نمایش تعدادی از عناوین بازیسازان مستقل بودیم که مهمترین نقطه قوت آن، تنوع فوقالعاده بالای آن ها بود. از عناوین ساده ای مانند Last night تا حضور دو عدد از عناوین معروف که تا پیش از این تنها بر روی رایانه قابل بازی بود که اولی عنوان Black desert بود که باید دید این عنوان از چه نوع سیستمی برای خرید بازی استفاده می کند و مانند بازار های آسیایی رایگان است و یا با پرداخت مبلغ اندکی توانایی خرید آن را دارید. عنوان دوم بازی PlayerUnknown’s Battleground بود که از عناوین پر طرفدار  این روز ها بر روی رایانه های شخصی است که شما را در دنیای بزرگ رها می کند و علاوه بر این که باید یا با سایر افراد و دوستان خود تشکیل گروه بدهید و یا به صورت تک نفره سعی در از بین بردن دشمنان داشته باشید، باید در محیط بسیار بزرگ بازی به دنبال تجهیزات و تسلیحات بهتر نیز باشید یا اینکه با کشتن دشمنان از ادوات جمع شده توسط آن ها استفاده کنید. نمایش Crackdown III نیز زیبا شروع شد البته هرچند که به شخصه علاقه ای به این عنوان نداشته ام ولی تمرکز بر روی ویژگی های چند نفره بازی، وعده یک بازی شلوغ را برای طرفداران سبک شوتر دارد.

اما در نیمه های برنامه شاهد حضور دیگر عنوان مورد انتظار این روز های ایکس باکس یعنی Sea of Thieves بودیم که با نمایش جالب خود، به نظر می رسد عده بیشتری از طرفداران را شیفته خود خواهد کرد. در بازی شاهد مراحلی مانند کشف گنجینه ها، حل معما های جالب و نبرد های دریایی بودیم که البته باید دید که آیا تنوع مراحل بیشتر از این خواهد بود و آیا در آینده مراحل و گنجینه های جدیدی برای بازی عرضه می شوند. همچنین باید دید که اصلا هدف از این مراحل کشت و گذار ها چیست و می تواند ما را سرگرم نگاه دارد یا بعد مدتی خسته کننده می شود که البته با وجود سازنده بنامی همچون استدیو Rare احتمال موفقیت این بازی زیاد به نظر می رسد.

آخرین بازی مهمی که طول کنفرانس نمایش داده شد جدید ترین ساخته استدیو BioWare یعنی Anthem است که طبق اعلام EA شاهد نمایش بخش هایی از گیم پلی بازی در طول کنفرانس مایکروسافت بودیم. به نظر می رسد بازی در دنیایی خیالی جریان دارد و شما و همراهانتان به عنوان یکی از خطوط دفاعی بشریت باید با هیولاهایی مبارزه کنید که در سمت دیگر دیوار چیزی جز نابودی شما در سر ندارند. طبق اعلام قبلی سبک بازی ماجراجویی خواهد بود ولی بدون شک شاهد وجود عناصر فراوانی از سبک RPG در بازی خواهیم بود که می تواند شامل ارتقا و شخصی سازی تسلیحات و زره شما باشد. همچنین به نظر می رسد باز هم شاهد تصمیماتی هستیم که در نتیجه نهایی تاثیر خواهند داشت.

در پایان نمایش بالاخره یکی از پر درخواست ترین، خواسته بازی بازان یعنی قابلیت اجرای بازی های نسل اول ایکس باکس، در کنسول های جدید تایید شد که اولین عنوانی که از قابلیت بهره می برد بازی  Crimson Skies است که البته برای تجربه آن بر روی کنسول های نسل ۸ باید تا پایان امسال و عرضه Xbox One X منتظر بمانید. همچنین باید دید که آیا همچون بازی های رایگان شبکه ایکس باکس لایو، باید هر ماه منتظر عرضه دو بازی رایگان از نسل اول ایکس باکس، برای مشترکین گلد هم باشیم.

در پایان باید گفت که شاید تعداد انحصاری های امسال پلتفرم ویندوز کاهش یافته بود ولی تنوع و از همه مهم تر دور شدن از سبک شوتر خبر خوبی برای تمام دارندگان ایکس باکس است. بازی های نمایش داده شده امسال متنوع و رنگارنگ بودند و قطعا جمعیت بیشتری را راضی می کنند ولی به طور قطع تعداد کم عناوین بزرگ قابل قبول نیست اما باز هم خبر خوش آن است که شاید امسال این دست از عناوین کم باشند ولی با توجه به این که بالاخره اهمیت این بازی ها از سوی سران و تصمیم گیران ایکس باکس درک شده است، شاید در سال های آینده شاهد قدرت نمایی بیشتر این دست بازی ها باشیم حالا تمرکز خود را بر روی داستان سرایی گذاشته اند.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *