در نمایشگاه E3 امسال که دائما به خاطر ناامیدکننده بودن سرزنش می‌شود، عناوین جدید بسیار کمی معرفی شدند و تعداد کمتری از آن‌ها توانست آنطوری که باید روحیه عشق به بازی‌های ویدیویی را در بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه این صنعت در قلب بازیکنان و هواداران زنده کند. بازی جدید استودیو کانادایی Bioware یکی از این آثار بود که هم‌اکنون با نام Anthem شناخته می‌شود.

معرفی اجمالی Anthem 

بازی Anthem و تریلر معرفی آن از دلایلی بود که سر کنفرانس مطبوعاتی الکترونیک آرتز خوابمان نبرد! اول از همه وقتی گفته شد قرار است از بازی جدید بایوور رونمایی شود هیجان‌‌زده شدیم و پس از دیدن نمایش مرموز ۳۰ ثانیه‌ای از این عنوان جدید همه طرفداران این استودیوی ستایش‌ شده در انتظار فردای کنفرانس EA نشستند تا گیم‌پلی آن را برای اولین بار تماشا کنند. Anthem مانند سایر بازی‌های این استودیو در ژانر علمی-تخیلی و اکشن نقش‌آفرینی قرار است برای کنسول‌های نسل هشتمی و پی‌سی در تاریخی نامشخص عرضه شود. این بازی اولین نمایش گیم‌پلی خود را در دقایق پایانی کنفرانس مایکروسافت داشت و همه را مجذوب خود کرد. جلوه‌های بصری و گرافیکی خیره‌کننده بازی، به همراه گیم‌پلی جالبی که در همان چند دقیقه خودنمایی کرد، از دلایلی هستند که از همین الان برای این بازی تازه‌ معرفی‌شده هیجان‌زده‌ایم.

عده زیادی در همان ساعت‌های اول گیم‌پلی به نمایش گذاشته شده را با بازی‌های مجموعه Destiny مقایسه کردند و از شباهت‌های غیرقابل‌انکار این دو سخن گفتند. عده‌ای بر این باور هستند که Anthem پاسخ الکترونیک آرتز و صف‌آرایی این شرکت در مقابل Activision است. با توجه به جنجال‌های بسیاری که پشت نام Destiny است، اگر بایوور بتواند مانند قدیم کار خود را آن‌طوری که باید انجام دهد، Anthem به یک بازی موفق و رقیبی سرسخت برای Destiny 2 تبدیل خواهد شد. از طرفی گرافیک خیره‌کننده این بازی برای مایکروسافت و کنسول جدیدش اهمیت زیادی دارد. در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت دائما از عبارت True 4K استفاده شد اما تا قبل از نمایش گیم‌پلی Anthem به قدرت گرافیکی کنسول جدید Xbox One X پی نبردیم.

صحنه‌ای که فکر می‌کنیم از عمد برای ثانیه‌های آغازین نمایش بازی انتخاب شد. بازاری شلوغ که محیطی مناسب را برای عرض اندام نورپردازی، سایه‌پردازی و بافت‌های خارق‌العاده بازی فراهم می‌کند.

Anthem یک بازی جهان‌آزاد اکشن و نقش‌آفرینی است که شما را به عنوان جنگاوران مزدبگیر در دنیای علمی-تخیلی جدیدی قرار می‌دهد. شخصیت‌های بازی با استفاده از زره‌های ویژه که Javelin نامیده می‌شوند توسط بازیکنان در یک محیط گیم‌پلی چندنفره قرار می‌گیرند و دنیای بی‌رحم را برای شکار هیولاهای دهشتناک و غارتگران طی می‌کنند. اولین نغمه‌های یک بازی جدید از سوی بایوور که علمی-تخیلی است اما Mass Effect نیست در فستیوال ای۳ سال ۲۰۱۴ شنیده شد. حال بعد از سه سال شاهد اولین نمایش بازی در همایش امسال بودیم. دنیای بازی با توجه به حرف سازندگان بسیار پویا خواهد بود و بازیکنان علاوه بر موجودات خطرناک با شرایط آب و هوایی متفاوتی از جمله طوفان‌های عظیم رو‌به‌رو خواهند شد. شما در نقش یکی از این جنگجویان مزدبگیر، تمدن خود را ترک می‌کنید تا به جستجو و کاوش در این دنیای مملو از پدیده‌های غیرمنتظره بپردازید. اما حال که بازی را به طور خلاصه معرفی کرده‌ایم، بیایید به تریلر گیم‌پلی بازی در کنفرانس مایکروسافت بپردازیم. 

روبات‌های عظیم‌الجثه که از همین ابتدا برای فضای علمی-تخیلی و برهه زمانی که بازی در آن به وقوع می‌پیوندد نمادین هستند. یکی از مواردی که در این صحنه شایان ذکر است شباهت‌هاییست که Anthem را بسیار به بازی‌های چندسال اخیر نزدیک می‌کند. از جمله آن‌ها در بالا به Destiny اشاره کردیم اما با این تصویر می‌توان از Horizon: Zero Dawn نیز نام برد! با در نظر گرفتن اولین نمایش این بازی انحصاری بخاطر می‌آورید که دقیقا روباتی با این جثه در آن حضور داشت و حالت حرکت آن نیز دقیقا چون این صحنه در Anthem است.

در اینجا با یکی از شخصیت‌های بازی آشنا می‌شویم که به ما ماموریتی جدید می‌دهد. او در اینجا اظهار دارد که گروهی مزدبگیر دیگر را برای کاری استخدام کرده است و حال آن‌ها در خطر افتاده‌اند. این نشان می‌دهد که نوع دریافت مرحله‌ها به بازی‌های قدیمی بایوور و به طور کلی حالت متعارف سبک نقش‌آفرینی نزدیک است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به چندنفره بودن بازی، نحوه روایت داستان برای هر بازیکن در «دنیای تقسیم‌شده» چطور خواهد بود؟

این یکی از همان زره‌های Javelin است که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم و شخصیت‌ اصلی قرار است در این مرحله از آن استفاده کند. همچنین بالاتر به شباهت‌های این بازی به عناوین علمی-تخیلی چندسال اخیر اشاره کردیم. مثلا در نظر بگیرید که چقدر طراحی و حالت قرارگیری در این زره‌ها به تایتان‌ها در بازی‌های Titanfall شباهت دارد!

در این صحنه چهره شخصیت اصلی بازی را می‌بینیم. البته با توجه به اینکه Anthem مانند دیگر عناوین بایوور نقش‌آفرینی است، انتظار داریم که این چهره پیش فرض شخصیت بازی باشد، اما بتوان در ابتدا آن را آن‌طور که می‌خواهیم تغییر داد. همچنین بدیهی‌ است که بازیکنان می‌توانند جنسیت شخصیت را در ابتدا مشخص کنند. از نکات قابل‌توجه دیگر در این شات می‌توان به جزییات و گرافیک خارق‌العاده صورت و البته زره این شخصیت اشاره کرد که قدرتش را از کنسول غول جدید مایکروسافت می‌گیرد.

و باز هم با صحنه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم که برای به تصویر کشیدن قدرت Xbox One X انتخاب شده است. باتوجه به اینکه انحصاری‌های بزرگ شرکت مایکروسافت (از جمله Gears of War و Halo) دراین کنفرانس غایب بودند و قسمت‌های جدیدشان هنوز برای نمایش آماده نیست، مایکروسافت بهترین بازی را برای قدرتنمایی کنسول جدیدش از نظر گرافیکی انتخاب کرد.

در این صحنه یکی دیگر از قابلیت‌های Javelin را دیدیم که با آن می‌توانید در هوا حرکت کنید. این مانور و حرکت شباهت بسیار زیادی به جتپک‌های موجود در Mass Effect: Andromeda دارد که سوالات زیادی را برمی‌انگیزد. در ادامه به مسئله دخیل بودن اندرومدا و فرایند ساخت دو بازی در کنار هم خواهیم پرداخت.

در این دنیای بی‌رحم جدید، بازیکنان با هیولاها و موجودات عجیب و غریب مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند که هرکدام در نوع خود چالش‌برانگیز خواهند بود. باید در نظر داشت که بازی جهان‌آزادی بسیار پویا است. یعنی این هیولایی که در این صحنه می‌بینید جزئی از مرحله نیست، بلکه جزئی از دنیای بازی است. در اینجا می‌بینیم که با یک سری موجودات ریزتر درگیر است و سپس به سمت بازیکن حمله می‌کند. بازیکن در اینجا تصمیم می‌گیرد از دست این موجود فرار کند تا به ماموریت اصلی خود برسد.

یکی از مواردی که بحث‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد، قابلیت تعامل با محیط بود که به نظر می‌رسد در Anthem بسیار متنوع خواهد بود. بازیکنان با Javelinهای خود می‌توانند در زیر آب هم حرکت کنند. طراحی هرکدام از محیط‌های بازی با جزییات هرچه بیشتر انجام شده و در طول نمایش کیفیت این جزییات ثابت می‌ماند.

در این صحنه با سیستم مبارزات و تیراندازی بازی آشنا می‌شویم. این بخش از نمایش برای طرفداران و تماشاچیان بسیار جذاب بود. بازی در سیستم مبارزات خود از عناصر عناوین بسیاری قرض گرفته است اما از همه بیشتر به Andromeda شباهت دارد!

در صحنه بعدی دوباره شخصیت‌های بازی با دشمن‌های روباتی حاضر در محیط درگیر می‌شوند. بایوور در این نمایش قدرت خارق‌العاده Javelinها را به نمایش گذاشت که نمونه آن را در این صحنه هم می‌بینیم. اما مبارزاتی که به نمایش گذاشته شد به هیچ‌وجه چالش‌برانگیز نبود که امیدواریم صرفاً برای پیش‌روی نمایش این‌گونه بوده باشد.

در اینجا شخصیت بازی یک اسلحه جدید پیدا می‌کند. این قابلیت در بازی Destiny به فراوانی حضور داشت و پیدا کردن یا دست یافتن به اسلحه‌های برتر یکی از امتیازهای بازیکنان حرفه‌ای محسوب می‌شد.

و در نهایت دیدیم که چگونه آب و هوا و تغییرات دنیای Anthem پویاست. در این طوفان عظیم که در بازی با عنوان Shaper Storm شناخته می‌شود، بازیکنان با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو خواهند شد. با تکمیل تیم چهارنفره، این گروه ماموریت خود را آغاز کردند و نمایش بازی با همه چیزهایی که در چنته داشت به پایان رسید.

به کام روسا، به بهای اندرومدا

بزرگ‌ترین سوالی که هم‌اکنون به عنوان یکی از طرفداران بازی‌های بایوور و بخصوص مجموعه Mass Effect دارم این است که این استودیو از چه تاریخی کار برروی این بازی را آغاز کرده است؟ و اینکه تمرکز برروی آن چقدر ساخت و توسعه اندرومدا را تحت‌الشعاع قرار داده است؟ اندرومدا امسال به عنوان چهارمین بازی سری Mass Effect منتشر شد و با بازخورد نسبتاً متوسط از منتقدان و طرفداران قدیمی این مجموعه همراه بود. بازیکنان داستان بسیار ساده و بدون هیجان و پیچ و تاب خاص را مورد نقد قرار دادند و از مشکلات فنی بسیار زیاد بازی سخن گفتند.

مثلا یکی از موارد قابل توجه این است که بایوور تا مدت‌ها بعد از اینکه تایید کرد نسخه بعدی Mass Effect در دست ساخت است و حتی بعدتر از معرفی Andromeda تریلری از این بازی منتشر نکرد و به قولی طرفداران را در خماری محتوا و اطلاعات بیشتر در مورد آن گذاشت (!)‌ چه بسا وقتی اولین تریلرهای بازی منتشر شدند، آن‌طوری که باید راضی‌کننده نبودند و ضعف‌های بازی را از همان ابتدا عیان ساختند. این در حالیست که Anthem با اولین نمایش خود کولاک کرد و از نظر گرافیکی در رده برترین بازی‌های در دست توسعه صنعت قرار گرفت. گیم‌پلی روان و ایده‌های نوآورانه در کنار طراحی دنیایی کاملا جدید و پویا مسلما چندین سال کامل زمان بایوور را گرفته است. و نکته جالب اینجاست که همه این‌ها را با اولین نمایش بازی فهمیدیم، که یعنی بایوور بیشتر مراحل ساختش را پشت سر گذاشته است.

مسلماً تیم‌های متفاوتی برروی دو بازی Anthem و Andromeda کار کرده‌اند و هرکدام به اندازه کافی نیرو و منابع برای تکمیل هردو بازی داشته اند اما همین که می‌دانیم تمرکز بایوور در این سال‌ها برروی بازی دیگری بوده است کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. در نهایت، Anthem هرچقدر هم خوب باشد عنوانی است به بهای اندرومدا!

نظر شما در مورد این بازی چیست؟‌ آیا برای آن هیجان‌زده اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *