به زودی یک روش نوین شما را قادر به تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی موجود در دستتان می‌کند و هزینه و وقت شما را تا چند برابر کاهش خواهد داد، البته این روش در آینده قابل استفاده خواهد بود!

می‌دانیم که این روزها با افزایش کارهای روزمره، دیگر کسی فرصت یا فکر رفتن به کلینیک‌های پزشکی برای بررسی سلامت خود را هم ندارد و باوجود سبک زندگی شهری امروز، بیماری‌های خطرناک زیادی در کمین افراد هستند.

یکی از این بیماری‌های خطرناک سرطان پوست نام دارد که تشخیص آن توسط یک فرد عادی سخت است و باید به پزشک مراجعه شود.

تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی

تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی

اگر سرطان پوست سریع تشخیص داده شود، می‌توان از نتایج مرگبار آن جلوگیری کرد. متأسفانه این علائم به‌راحتی قابل تشخیص نیستند و اغلب آن‌قدر از مدت بیماری می‌گذرد که دیگر کار از کار گذشته و بازیابی دوباره سلامتی بسیار سخت می‌شود.

ولی اخیرا برخی تحقیقات انجام‌شده است که با توجه به آن‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور، هر کس در هر جای جهان که هست می‌تواند به صورت عمومی نشانه‌های سرطان پوست خود را توسط گوشی هوشمند چک کند!

جزییات تحقیق مربوط به تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی

Sebastian Thrun در قالب تیم تحقیقاتی خود که متعلق به دانشگاه استنفورد است، با استفاده از یادگیری ماشین، یک سیستم را ابداع کرده‌اند که می‌تواند در حد متخصصان پوست، علائم سرطان در این بخش از بدن را تشخیص دهد.

البته این راه‌حل کاملا دقیق نیست و نمی‌تواند که به صورت صد در صد معلوم کند که شخص مبتلا به بیماری سرطان پوست هست یا نه! که  البته متخصصان پوست هم در کارشان به‌صورت صد در صد درست تشخیص نداده و گاهی هم اشتباهاتی مرتکب می‌شوند.

درعین‌حال این راه، کم‌هزینه و بسیار مقیاس‌پذیر است، درنتیجه افراد بیشتری با این شرایط می‌توانند این علائم را چک کنند.

تیم تحقیقاتی برای این کار از معماری شبکه عصبی موجود استفاده کرده‌اند که با استفاده از 1.28 میلیون عکس در مجموعه داده ImageNet، آموزش‌دیده است.

این گروه تحقیقات را با جمع‌آوری چیزی حدود 129.450 عکس از کلینیک‌های پزشکی که مربوط به 2000 بیماری متفاوت بود، ادامه دادند. در این‌ بین از 18 مخزن آنلاین هم استفاده شده است تا دیتابیس آموزشی ساخته شود.

تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی

این گروه درباره سیستم خود می‌گویند که «سیستم ما به هیچ نوع کنترل دستی نیاز ندارد و کاملا به صورت اتوماتیک و با مطالعه و پردازش پیکسلی تصاویر، آموزش داده‌ شده که آن‌هم شبکه‌ای از تصاویر عکاسی شده و درموسکوپی شده بوده است.»

سپس مجموعه‌ای از تصاویر با بیوپسی تایید شده باکیفیت بالا، برای تست و اعتبارسنجی سیستم آموزش داده‌شده، استفاده شد. با این آزمایش معلوم شد که این سیستم می‌تواند دقت افراد موجود در یک کلینیک را هم داشته باشد.

دیگر کارهای انجام‌شده در این حوزه

این کار بر اهمیت Google’s DeepMind و مایکروسافت بر استفاده از یادگیری ماشین تاکید می‌کند و به ما این نکته را متذکر می‌شود که این علم چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یادگیری ماشین فقط یک پردازش بصری ساده است و اصلا یک عمل پیچیده و هزینه‌بر نیست، این حقیقت با این سیستم جدید تشخیص بیماری سرطان پوست ثابت‌شده است.

امسال Data Science Bowl حدود یک‌میلیون دلار را خرج کرده است تا مهندسان بتوانند تصاویر مربوط به ضایعات بالقوه سرطانی در ریه‌ها را جمع‌آوری و طبقه‌بندی نمایند.

یادگیری ماشین به معنای واقعی می‌توانند مراقبت‌های درمانی را متحول سازد، با پیشرفت این علم، دیگر باید روش‌های کنونی مورد استفاده در کلینیک‌های پزشکی را کنار گذاشت و بجای آن از سیستم‌هایی بر پایه یادگیری ماشین استفاده کرد.

تشخیص سرطان پوست به‌وسیله گوشی

قابلیت محاسباتی یک پای ثابت برای انجام برخی عملیات در یادگیری ماشین است که هنوز در داخل موبایل به دلیل عدم قدرت یا هر چیز دیگر، استفاده از آن ممکن نیست.

البته تمام تحقیقات بر روی عکس‌هایی انجام می‌شود که توسط گوشی گرفته‌ شده‌اند و احتمالا دلیلش هم این است که در آینده که سیستم برای گوشی‌های موبایل قابل‌استفاده شود.

سوالی که پیش روی ما قرار دارد این است که آیا با اضافه شدن میزان اطلاعات، می‌توان بر فاکتورهایی مثل بزرگنمایی و یا زاویه و روشنایی موجود در عکس‌ها مقابله کرد و دقت تشخیص را بالا نگه داشت؟

اگر بتوانیم از عهده این کار بر بیاییم، این تکنولوژی می‌تواند زندگی بسیاری از انسان‌ها را نجات و هزینه‌ها را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

منبع هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *