یاهو یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سایت‌های اینترنتی دنیاست که احتمالاً همه ما زمانی از سرویس‌های آن استفاده کرده‌ایم. یاهو که زمانیپربازدیدترین سایت در کشور آمریکا و گرانترین کمپانی اینترنتی دنیا بود کم کم با تغییرات زیاد در بخش مدیریت و چندین اشتباه استراتژیک جایگاه خود را از دست داد تا جایی که گفته می‌شود احتمالاً به زودی فقط با قیمت 4.8 میلیارد دلار به شرکت مخابراتی ورایزن (Verizon) واگذار خواهد شد. اعلام گزارش‌هایی مبنی بر اینکه 1.5 میلیارد حساب کاربری یاهو در سالهای گذشته هک شده نیز به این کمپانی لطمه زیادی وارد کرد. در ادامه 10حقیقت کمتر شنیده شده در مورد یاهو را گردآوری کرده‌ایم. با دیجی رو همراه باشید.

یاهو در سال 1994 توسط جری یانگ (JERRY YANG) و دیوید فیلو (DAVID FILO) پایه ریزی شد. سایت یاهو در ابتدا فقط شامل لینک های اینترنتی‌ای بود که به نظر یانگ و فیلو جالب بودند. در آن زمان این سایت «راهنمای جری و دیوید برای اینترنت» نامیده می شد.

صفحه اول یاهو در سال 1994
صفحه اول یاهو در سال 1994

نام تجاری YAHOO مدت ها قبل از اینکه این سایت کار خود را آغاز کند توسط یک کمپانی سازنده سس های کبابی و چاقو ثبت شده بود، به همین دلیل یانگ و فیلو نام! YAHOO (یاهو با علامت تعجب!) را ثبت کردند.

2


کمپانی یاهو دارای بیش از 50 سایت اینترنتی مختلف است. فلیکر (FLICKR) و تامبلر (TUMBLER) از معروفترین سایت های متعلق به یاهو هستند.

3


موتورجستجوی یاهو برای سالهای طولانی پراستفاده ترین موتور جستجوی دنیا بود. در حال حاضر فقط 7.7 درصد از جستجوهای اینترنتی روزانه توسط موتورجستجوی یاهو انجام می گیرد.

4


کمپانی یاهو در سال 2000 حدود 125 میلیارد دلار قیمت داشت.

نمودار تغییرات قیمت یاهو
نمودار تغییرات قیمت یاهو

در سال 2008 مایکروسافت پیشنهاد 45 میلیار دلاری برای خرید یاهو ارائه داد که توسط این کمپانی رد شد.

6


از زمانی که ماریسا میر (MARISSA MAYER) در سال 2012 به عنوان مدیرعامل یاهو انتخاب شده است این کمپانی 53 شرکت و سایت مختلف را خریداری کرده است، اما مجموع تعداد کارمندان یاهو از 11700 نفر به 9400 نفر کاهش یافته است.

ماریسا میر، مدیرعامل یاهو
ماریسا میر، مدیرعامل یاهو

در سال 2005 یاهو حدود 15درصد از سهام سایت چینی علی‌بابا (ALIBABA) را به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. در حال حاضر این سهام 32 میلیار دلار ارزش دارد. لازم به ذکر است که این سهام در صورت فروش شرکت یاهو، به ورایزن منتقل نخواهد شد.

8


قبل از اینکه سهام گوگل به صورت عمومی در بازار عرضه شود، یاهو پیشنهادی یک میلیارد دلاری برای خرید آن ارائه کرد که لری پیج و سرگئی برین آن را رد کردند.

9


ایمیل یاهو هنوز پرطرفدارترین سرویس ایمیل در دنیا است. یاهو در سال 1997 این سرویس را به قیمت 92 میلیون دلار از کمپانی FOUR11 خریداری کرد.

10

 

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *