هیولت-پاکارد یا HP یکی از بزرگترین کمپانی‌های فعال آمریکایی در زمینه فناوری اطلاعات است. محصولات این شرکت گستره بزرگی از ابزار و تجهیزات و نرم افزارها را شامل می‌شوند و علاوه بر کاربران عادی، دولت‌ها و مراکز بهداشتی و آموزشی نیز از مشتریان آن می‌باشند. اچ پی از سال 2007 تا 2013 بزرگترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی دنیا بود و در سالیان اخیر همیشه جزو دو تولیدکننده بزرگ لپ تاپ در دنیا بوده است.

 

این شرکت در سال 1939 توسط دو دانش‌آموخته‌ی دانشگاه استنفورد به نام‌های ویلیام هیولت (WILLIAM HEWLETT) و دیوید پاکارد (DAVID PACKARD) با سرمایه‌ای معادل 538 دلار (با احتساب ابزار و تجهیزات) تاسیس شد. هیولت و پاکارد تصمیم گرفتند نام‌های خود را بر روی کمپانی قرار دهند و با پرتاب سکه، قرعه انداختند که نام هر کدام اول افتاد شروع نام شرکت با حرف اول صاحب نام خواهد بود که هیولت برنده شد و شرکت HP نام گرفت.


گاراژی که اچ پی در آن متولد شد

اچ پی فعالیت‌های خود را از گاراژ خانه پاکارد در پالوآتو کالیفرنیا آغاز کرد. در حال حاضر این گاراژ به یک مکان توریستی تاریخی تبدیل شده است.


اولین محصول اچ پی یک نوسان ساز صوتی مقاومتی-خازنی بود که برای آزمایش از آن استفاده می‌شد. این دستگاه در سال 1939 ساخته شد.


 

بخش بزرگی از فرهنگ و نحوه لباس پوشیدنی که در کارخانه‌ها و شرکت‌های تکنولوژیک در آمریکا و دره سیلیکون وجود دارد را اچ پی در دهه 40 میلادی به وجود آورده است.


50 سال قبل، اچ پی تنها کمپانی دنیا بود که برای کارکنان خود در محل کارشان وسایل و تجهیزات تفریحی ایجاد کرده بود.


در سال 1968 این کمپانی اولین لامپ‌های LED دنیا را تولید کرد.


استفاده از ساعت‌های کاری انعطاف پذیر یا FLEXTIME از ابداعات این شرکت بود و برای اولین بار در کارخانه اچ پی در آلمان پیاده سازی شد. در سال 1973 از این روش در کارخانه‌ها و دفاتر شرکت در آمریکا نیز استفاده شد.


در سال 1958 اچ پی برای اولین بار یک شرکت دیگر را خریداری کرد. این شرکت F.L MOSELEY نام داشت و به اچ پی کمک کرد تا وارد صنعت پرینترها شود.


 

در سال 1966 این کمپانی اولین کامپیوتر خود به نام HP2116A را تولید کرد. از این دستگاه برای کنترل ابزار و تجهیزات استفاده می‌شد.


 

اولین کامپیوتر شخصی HP به نام HP-85 در سال 1980 وارد بازارها شد.

 

دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *