درمان فلج صورت با واقعیت مجازی و به کمک بازی‌هایی خاصی که در یک محیط مجازی توسط بیمار انجام می‌گیرد، امکانپذیر شده است.

بیماران مبتلا به فلج صورت بعد از انجام بازی‌های مخصوص واقعیت مجازی که توسط متخصصان NHS طراحی شده‌اند، می‌توانند عضلات صورت خود را تمرین دهند.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی به یک درمان خانگی تبدیل خواهد شد

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی از طریق عینک‌های واقعیت مجازی انجام می‌گیرد تا به بیمارانی که نیاز به بازسازی عملکرد عضلانی دارند کمک کند تمرینات را بصورت منظم انجام دهند.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی

این عینک‌های VR دارای صفحه نمایش‌هایی هستند که در کنار چشم قرار دارند. تصاویری که بر روی صفحه نمایش پخش می‌شوند، کاربر را وارد یک دنیای سه‌بُعدی می‌کنند.

زمانی که عضلات صورت به علت آسیب موقت یا دائمی به اعصاب صورت ضعیف می‌شوند، قسمتی از چهره آسیب می‌بیند که می‌تواند بر حرکت چشمان، دهان و دیگر اعضای صورت تاثر بگذارد.

علت بیماری فلج صورت می‌تواند ویروسی باشد، فلج بل(کج شدن و بی‌حسی ناگهانی یک طرف صورت) یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری است، اما عفونت باکتریایی، بیماری عصبی، سکته مغزی یا آسیب به اعصاب پس از جراحی صورت هم از عوامل دخیل در بروز این بیماری هستند.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی

Charles Nduka، کارشناس فلج صورت و متخصص جراحی صورت و East Grinstead جراح پلاستیک مشاور در بیمارستان Queen Victoria، آزمایش جدیدی را برای درمان فلج صورت با واقعیت مجازی در خانه ارائه کرده‌اند که انجام فیزیوتراپی را بدون حضور در مراکز درمانی امکانپذیر می‌کند!

به گفته این متخصصان، تقریبا یک نفر از هر سه بیمار فلج صورت از طریق ورزش قابل درمان هستند و فیزیوتراپی روزانه برای آموزش دوباره فیبرهای عصبی آسیب دیده ضروری است.

مشکل اصلی این است که بیماران باید در آینه نگاه کنند تا ببینند آیا تمریناتشان بدرستی انجام می‌شود یا خیر، اما وقتی در آینه خیره می‌شوند از اینکه عضلاتشان مثل قبل حرکت نمی‌کنند ناراحت می‌شوند و به انجام این کار ادامه نمی‌دهند.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی

بازخوردهای ویژه برای انجام تمرینات موفق ضروری است. در حال حاضر، سنسورهای چهره که در عینک واقعیت مجازی گنجانده شد، به این بیماران آواتاری نشان می‌دهند که نمایانگر یک آواتار کامپیوتری سه‌بُعدی از خودشان است و قابلیت آینه را برای این بیماران خواهد داشت.

ویژگی‌های این هدست واقعیت مجازی برای درمان بیماران

به گفته Charles Nduka، طی ده سال گذشته متوجه شده‌ایم، بیمارانی که بصورت منظم تمرینات خود را انجام می‌دهند، نتایج بهتری دریافت می‌کنند.

این هدست دارای ده الکترود است که نحوه حرکت عضلات در قسمت‌های مختلف صورت بیمار را بررسی می‌کنند. وقتی بیمار خشمگین است، لبخند می‌زند و عبارات مختلفی را بیان می‌کند، چهره آواتار بطور متناوب حرکت می‌کند.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی

Lacey May، بیمار 29 ساله‌ای است که هفت سال پیش به هنگام کار و در حالیکه باردار بود حس کرد طرف راست صورتش را حس نمی‌کند. او می‌گوید: در حال بستنی خوردن بودم که بطور ناگهانی بستنی به جای دهانم، به سمت گونه‌ام رفت.

در حالی که انقباضاتی را در صورتم حس می‌کردم، برای بررسی امکان سکته مغزی و آزمایشات چشم به پزشک مراجعه کردم و آنها بعد از تولد کودکم فلج بل را تشخیص دادند و درمان با استروئیدها را شروع کردم، اما هیچ اطلاعاتی در مورد توانبخشی نداشتم.

نمی‌توانستم هیچ عکسی با کودکم داشته باشم، چشم راستم بسته نمی‌شد و قادر به خوردن و نوشیدن نبودم و تمرینات را بدلیل ترس از نگاه کردن در آینه انجام نمی‌دادم.

درمان فلج صورت با واقعیت مجازی

او برای امتحان کردن شیوه درمان فلج صورت با واقعیت مجازی انتخاب شده و به گفته خودش کار کردن با این هدست باور نکردنی است؛ چون می‌تواند حرکات عضلات صورتش را از طریق یک آواتار سه‌بُعدی ببیند و روی متعادل کردن این حرکات کار کند تا به رویای خود که داشتن یک لبخند دوباره است برسد.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *