سال ۲۰۱۶ برای دنیای فناوری چگونه گذشته است؟ سال خوبی بود یا سالی بد را پشت سر گذاشتیم؟ شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دنیای فناوری اعم از بزرگان و غول‌ها و بازیگران اصلی بازار تا شرکت‌های نوپا و کیک‌استارتر رشد کردند یا با شکست و ورشکستگی روبرو شدند؟

اگر بخواهیم نگاهی فناورانه به سال ۲۰۱۶ داشته باشیم، عبارت‌ها یا فناوری‌ها و حوزه‌های واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا و به‌طور خاص امنیت اینترنت اشیا، رایانش ابری، خودروهای برقی و هیبریدی و هیدروژنی؛ بارها و بارها تکرار شدند. همچنین، شاهد فناوری‌های نوظهوری در سال ۲۰۱۶ بودیم که برخی از آن‌ها، نانوحسگرها و نانواشیا، زنجیره بلوکی، لای‌فای، اندام روی تراشه، اپتوژنتیک و مواد دو بعدی هستند. احتمالاً درباره این فناوری‌ها در یک سال گذشته زیاد شنیدید و خواندید یا با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید ده‌ها مطلب درباره‌شان پیدا کنید. پس، اجازه بدهید کمی درباره روند کلی و سیر حرکتی فناوری‌ها و کسب‌وکارها صحبت کنیم و با این دیدگاه که دنیای فناوری به کدام سو اینچنین شتابان در حرکت است، به معرفی و بررسی فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۷ برویم.

سازمان‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی متعددی در روزهای منتهی به پایان سال ۲۰۱۶، گزارش‌های جمع‌بندی و آمار و ارقامی فراوانی درباره این سال منتشر کردند و از منظرهای مختلفی به تحلیل رویدادها و نقاط عطف سالی که گذشت، پرداختند. وقتی چندین مورد از این گزارش‌ها را مطالعه کنید؛ به یک نکته مهم و اساسی پی خواهید برد: فناوری یا دستاورد بسیار بزرگ و دگرگون‌کننده و تاثیرگذاری به چشم نمی‌خورد ولی برعکس شکست‌های بزرگی گزارش شده است. واقعیت مجازی پیشرفت‌های بزرگی داشته است، خودروهای خودران و هیبریدی یک نسل پشت سر گذاشتند، یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق در زندگی روزمره انسان رسوخ کرد و هوش مصنوعی روی میز خانه‌ها نشست، اینترنت اشیا در عمل محک خورد و آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌هایش آشکار شد و ده‌ها فناوری دیگر روند رشد خود را ادامه داند.

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری هریک سهمی در توسعه و پیش‌برد فناوری‌های نوین ایفا کرده و میلیون‌ها دلار هزینه تحقیقات جدید و پرورش ایده‌های خلاقانه و بدیع کردند. در زمینه‌های مختلفی روزنه‌های امیدی به آینده و حل مسئله‌های پیچیده به‌وجود آمد و زندگی بهتر بشر را نوید دادند. اما همه‌ این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و پیشرفت‌ها نمی‌تواند شکست‌های بزرگ ثبت‌شده در سال ۲۰۱۶ را بپوشاند. یاهو و شکست‌های‌ پی‌در‌پی‌اش چه در بازار و ضررهای مالی و چه در حوزه امنیت و فاش شدن اطلاعات کاربران در همه گزارش‌های سال ۲۰۱۶ پررنگ است. شکست‌هایی که نهایتاً موجب فروش یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین شرکت‌های اینترنتی به اپراتور ورایزون شدند؛ آن هم با قیمت بسیار پایین ۴.۸ میلیارد دلار. در مقابل؛ استارت‌آپی به نام لینکدین با قیمت عجیب ۲۶ میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری می‌شود. این دو خرید و فروش، به‌خوبی فراسو و روند حرکتی دنیای فناوری را نشان می‌دهند.

همه‌ این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و پیشرفت‌ها نمی‌تواند شکست‌های بزرگ ثبت‌شده در سال ۲۰۱۶ را بپوشاند. 

 گلکسی نوت ۷ که قرار بود بهترین محصول سال باشد؛ داستان غم‌انگیزی داشت و باعث ورود صدمه‌های فراوانی به کسب‌وکار شرکت سامسونگ شد. شرکت‌هایی مانند ای‌ام‌دی درآمدهای چندان خوبی نداشتند، شرکت اینتل ناچار به تغییر ساختار روی آورد و گوگل هنوز در هزارتوی درهم‌پیچیده تغییر ساختار و ده‌ها پروژه رویاپردازانه خود است؛ گزارش‌های مالی شرکت اپل خبر از کاهش درآمد و سود می‌دهد و امسال شاهد نزول بزرگ‌ترین شرکت دنیای فناوری بودیم. مایکروسافت برای فرار به جلو، لینکدین را با پول گزافی خرید و نمی‌داند با سکوی سیستم‌عاملی موبایل ویندوزفون و شکست‌های پی‌در‌پی‌اش چه کند! توییتر به هر دری زد، نتوانست سرمایه‌گذاری پیدا کند یا به فروش برود. شرکت ترانوس (فعال حوزه خدمات سلامتی و آزمایشگاهی) در بهت همه متحمل شکست بسیار بزرگی شد و علاوه بر مشکلاتی که گریبان‌گیرش شدند؛ رو به ورشکستگی است. از تسلا هم گزارش می‌رسد، برخلاف پروژه‌های پرطمطراق و محصولات نوآورانه؛ درآمدهایش روند نزولی داشتند. هک‌های بسیار بزرگی در سال ۲۰۱۶ رخ داد که مهم‌ترین‌شان قطعی چندساعته اینترنت کل شرق امریکا بود. شرکت‌های بزرگ زیادی قربانی حملات سایبری سازمان‌یافته شدند و سایه ترسناک هکرهای زیرزمینی روی کل اینترنت و شبکه‌های شهری و سازمانی دیده می‌شد.

انتظار می‌رفت پی‌سی در تعریف سنتی و قدیمی‌اش روند نزولی خود را ادامه داده و در سال ۲۰۱۶ به پایان عمر خود نزدیک‌تر شود. اما در حالی که تصور می‌شد نوت‌بوک، اولترابوک و کامپیوترهای همه‌کاره عمری بیش از یک دهه داشته باشند؛ امسال شاهد بودیم این دستگاه‌های محاسباتی نیز دارند جای خود را به اسمارت‌فون‌ها، فبلت‌ها و دستگاه‌های هیبریدی می‌دهند و تعریف جدیدی از دستگاه‌های محاسباتی شخصی و رومیزی عرضه شد.
مایکروسافت محصولاتی مانند سرفیس پرو، سرفیس بوک، سرفیس استودیو را داد که نسخه‌های جدیدی از پی‌سی و نوت‌بوک هستند. اپل، مک‌بوک‌پرو جدید را با قابلیت «تاچ‌بار» عرضه کرد که نشان‌دهنده نسل جدیدی از پی‌سی است. شرکت‌های دیگر هم محصولاتی ترکیبی و چندگانه‌ای روانه بازار کردند تا نشان بدهند کامپیوترهای شخصی رومیزی از بین نخواهند رفت بلکه تغییر ماهیت می‌دهند.

انتظار می‌رفت پی‌سی در تعریف سنتی و قدیمی‌اش روند نزولی خود را ادامه داده و در سال ۲۰۱۶ به پایان عمر خود نزدیک‌تر شود.

موتور کسب‌وکار شرکت‌های بزرگ به‌سختی چرخید و حاشیه سود آن‌ها بسیار کمتر شده است. در عوض، سالی که گذشت به کام و به نام کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بود و شاهد رشد و سهم‌خواهی‌شان از بازار بودیم. به‌همین دلیل، شاهدیم که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل به‌طور مستقیم وارد بازار سخت‌افزار شده و محصولات سخت‌افزاری تولید و معرفی کردند؛ به امید اینکه در این بازار حاشیه سود بهتر و تضمین‌شده‌تری داشته باشند. انگار همچنان، سخت‌افزار سود بیشتری نسبت به خدمات و نرم‌افزار دارد. حتی این شرکت‌ها در کنار فیسبوک و آمازون برای شبکه‌های بسیار بزرگ و پرسرعت، مراکز داده و سرور؛ تجهیزات سخت‌افزاری جدیدی طراحی و معرفی کردند یا گوگل روتر وای‌فای معرفی می‌کند.

بنابراین، شاید بهتر باشد سال ۲۰۱۶ را به‌نام شکست‌های بزرگ بشناسیم و اینکه بزرگان مطابق انتظار ظاهر نشدند و راه را برای ورود کسب‌وکارهای نوپا و تازه به بازار گشودند. شرکت‌ها نوپا به‌خاطر چابکی و کوچک بودن‌شان به‌سرعت می‌توانند براساس نیاز بازار تغییر استراتژی بدهند و در جهت نیازهای کاربران حرکت کنند اما شرکت‌های بزرگ برای دست کشیدن از موفقیت‌ها و محصولات گذشته و کلید زدن یک محصول جدید با طراحی و استراتژی کاملا دگرگون شده و به‌روز، چالش‌ها و مشکلات فراوانی پیش‌رو دارند. به‌همین دلیل، شاهدیم که اپل چندین سال است طراحی آیفون را تغییر نداده و یاهو از ارایه یک سرویس جدید عاجز است یا توییتر نمی‌تواند موفقیت‌های گذشته‌اش را تکرار کند. مایکروسافت هرچه تلاش می‌کند در حوزه سیستم‌عامل و سخت‌افزار موبایل شکست‌خورده است و کاربران ویندوزفون فوج فوج به سوی سکوهای موبایلی دیگر کوچ می‌کنند. گوگل هنوز عمده درآمدش از روی تبلیغات وب است و هیچ‌یک از ده‌ها سرویس و محصول‌اش نتوانستند درصد عمده‌ای از درآمد و سود این شرکت را تامین کنند. البته، در این میان باید آمازون را مجزا کرد؛ چون با ارایه چندین سرویس و محصول توانست یکی از موفق‌ترین سال‌های تجاری خود را پشت سر بگذارد.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *