15 سری بازی Xbox که لایق بازگشت هستند “قسمت اول”

“به قلم Donny Tarin از GamesRadar”

اکنون در شرایطی هستیم که مایکروسافت چشم‌انداز مناسبی از لحاظ بازی‌های انحصاری ندارد اما حقیقت این است که این شرکت باید به خود باور داشته باشد و با نگاهی به گذشته، متوجه پتانسیل عظیم بازی‌ها و سری‌بازی‌های قدیمی‌اش شود.

بگذارید به E3 فلش‌بک بزنیم، جایی که مایکروسافت انتشار دنباله/بازسازی Phantom Dust را تایید کرد. همانطور که ممکن است خبر داشته باشید، این بازی مبارزه‌ای فراموش شده مراحل توسعه را بخوبی طی کرده و احتمالا در نیمه دوم سال 2017 منتشر می‌شود. اما این موضوع به حقیقت کوچک و جذابی در مورد تاریخ مایکروسافت اشاره می‌کند، Xbox Original که اولین کنسول مایکروسافت بود، خانه تعداد زیادی از بازی‌های کاملا فراموش شده است که در صورت بازیابی مجدد پتانسیل فراوانی دارند.

ناشناخته بودن این عناوین به آنها فرصت و فضایی همچون آی‌پی‌های جدید ولی با وجود جامعه طرفداران را می‌دهد. اکنون شاید بهترین فرصت برای مایکروسافت است که برای تقویت مجموعه بازی‌های انحصاری Xbox One و Xbox Scorpio به جای نگاه کردن به استدیو‌های ترد پارتی، نگاهی به گذشته خود داشته باشد.

در این مقاله به 15 سری‌بازی که لایق بازگشت هستند، اشاره خواهیم کرد و توجه داشته باشید که مالکیت بسیاری از این عناوین در اختیار مایکروسافت نیست اما طبیعتا این شرکت ثروتمند می‌تواند بار دیگر مجوز عرضه انحصاری آن‌ها را بدست آورد.

با قسمت اول مقاله همراه باشید …

Breakdown

Breakdown از آن دست بازی‌هایی حساب می‌شود که به نوبه خودش بسیاراستثنایی بوده و به مقدار زیادی فراموش شده است. این عنوان از اولین بازی‌های اول شخصی بود که به نبردهای تن به تن بیش از نبرد با اسلحه بها می‌داد. نکته بسیار جالب دیگری که در مورد این بازی قابل‌ذکر است، قابلیت دوربین داینامیک بود، به طوری که دوربین با توجه به زاویه دید کارکتر اصلی همیشه حرکت می‌کرد. به عنوان مثال درصورت برخورد مشت با صورت شخصیت اصلی، دوربین با حرکت سریعی بکنار می‌رفت. خوردن همبرگر منتَج به مشاهده حرکت کردن دستانتان به داخل و خارج از محدوده دید می‌شد. به طور کلی منظور این است، Breakdown تلاشی ابتدایی در تکامل حس غوطه‌وری کاملِ دیدِ اول‌شخص بود.

شما با حالت اول شخص بازی GTA V آشنایید؟ شما می‌توانید خط مستقیمی از این بازی تا تجربه جدید راک‌استار رسم کنید، و هرکسی که از شدت برخورد یک مشت در این بازی خودش را جمع کند، می‌تواند پتانسیل این بازی را ببینند! Breakdown حتی با استانداردهای امروزی هم کاری موثر در استفاده واقع‌گرایانه از حرکت دوربین انجام می‌دهد و به آسانی می‌توان ریبوتی برپایه درگیری های تن به تن از آن بدست آورد. مایکروسافت براحتی می‌تواند کار ساخت نسخه جدید این بازی را به تیمی 40 یا 50 نفره بسپارد و با همان ایده‌های قدیمی اکنون می‌توان یک بازی بسیار غنی و جالب را خلق کرد.

 

Amped

سرعت بالا و گیم‌پلی مبتنی بر اسنوبردینگ ترکیبی را در نظر گرفته و به آن داستانی دیوانه‌وار از الهه برفی عاشق و شخصیتی بنام Weinerboy را اضافه کنید، از این ترکیب Amped بدست می‌آید. Amped 3 بهترین عنوان در سه‌گانه افراطی اسنوبردینگ و مملو از تفریحات عجیب و غریب بود و مثال کاملی از جهت‌گیری این سری در صورت بازگشت به ایکس‌باکس وان می‌باشد.

آیا می‌تواند سوددِه باشد؟ خب، بازی‌های مربوط به ورزش‌های افراطی همانند اوخر دهه 90 و اوایل 2000 میلادی در دسترس نیست که باعث می‌شود بازی‌های جدید در این حوزه بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. نام این را در کنار بازی جدید تونی هاوک بچسبانید و دو هدف نوستالژیک را با یک تیر بزنید! از نظر من مایکروسافت می‌تواند برای جذب طرفداران به بازی‌های آرکید و ورزشی نیم‌نگاهی به باز‌آفرینی Amped داشته باشد.

Crimson Skies

Crimson Skies یک شبیه‌ساز پرواز در مدیوم جنگ جهانی دوم بود که در ظاهر می‌توانست شریک هوایی بازی Wolfenstein باشد اما درعوض تبدیل به یک بازی در سبک ماجرایی و با الهام از امثال Indiana Jones شد. این بازی با کمترین تظاهر به واقع‌گرایی و با داستانی تاریخی و علمی تخیلی ارائه شد. Crimson Skies یک اکشن ارکید هوایی بود که در آن هواپیماهایی شبیه X-Wingsهای زهواردررفته را می‌شد پیدا کرد و به طور کلی بازی فان و بسیار جالبی بود.

در این چند سال گذشته بازی‌های شبیه ساز پرواز و بازی‌های هم سبکِ آن از چشم افتاده‌اند، ولی این یک ارکید درجه دوم ایده‌آل، کماکان ایده‌ای درخشان و تازه دارد که با وجود هستهِ شوتینگ خالص و روایتی غنی به شکل شگفت‌انگیزی فراموش شده است. در دنیایی که Star Wars Battlefront و Destiny از نبردهای فضایی اجتناب می‌کنند، این بازی می‌تواند بار دیگر ظهور کند.

Blood Wake

چند بازی بر پایه نبرد قایق‌ها سراغ دارید که به شما اجازه دهد تا کشتی دشمنان را با اژدر هدف قرار دهید، از موج انفجار حاصله به عنوان رمپ پرش استفاده کرده و روی کشتی دشمن به پرواز در آمده و با انفجاری در میانه هوا آن کشتی را تکه‌تکه کرده و دوباره بروی آب بازگردید؟؟

منظورم این است که در واقع نمی‌توانم هم اکنون هیچ بازی در مورد جنگ قایق‌ها نام ببرم ولی نکته همین است به جز یکی: Blood Wake! این بازی اکشن قایق محور فقط به دلیل نشان دادن توانایی‌های فیزیک آب در Xbox Original توسعه داده شده بود و ما این بار انتظار مقداری تجربیات دیگر هم داریم ولی با استنتاج از هیجان من در مورد این ایده، درخواست برای مبارزات ویران‌کننده دریایی در هر زمانی وجود دارد! Blood Wake یکی از عناوینی است که مایکروسافت باید نگاه ویژه‌ای به بازگشت ان داشته باشد زیرا در بازار کنونی ارائه یک بازی اکشن بر پایه نبردهای دریایی و قایق‌محور می‌تواند بسیار موفق واقع‌ شود.

Blinx: The Timesweeper

رفتار قلدرمابانه Blinx و توانایی خمش زمان، قلب و ذهن عده‌ای از مردم را در پای Xbox Original ربود و بهرنحو این تعداد بحدی بود که دنباله‌ای برای آن بسازند. از سال 2004 تاکنون چیزی در مورد این Blinx: The Timesweeper نشنیده‌ایم ولی من اعتقاد دارم که دنیا آماده بازگشت محبوب‌ترین(صد البته!) گربه زمان می‌باشد.

2 احتمال وجود دارد، یا به شیوه Yooka-Laylee در نوستالژی یک پلتفرمر شایسته وخوش یمن فرو رود یا اینکه راه Conker’s Bad Fur Day را در پیش گرفته و Blinxی خلق کند که یک عوضی به تمام معنا بوده و دشمنانش را با پیر کردن و بسان جنگ‌های صلیبی به گور بفرستد. در این مورد فکر کنید، و گزینه آخر را بپذیرید!

Brute Force

یک بازی شوتر مولتی‌پلیر با دوربینی از بالا به پایین که از درخشیدن قسمت احمقانه‌اش وحشتی ندارد. نکته این است: شما در اطراف دویده و به تمساح‌های دوپا شلیک می‌کنید و شوخ‌ طبعی احمقانه و سیستم تیراندازی آرکید آن، این بازی را در عین عجیب و غریب بودن، به یک تجربه موفق تبدیل کرد. Brute Force یک شوتر تیمی مبتنی بر بخش داستانی است و در آوردن این ترکیب هنر گمشده این روزهاست. Brute Force چه بخواهد یک بازسازی قدیمی صرف باشد یا اینکه اینکه شامل تکنیک‌های جدید هم بشود (مثلا روند ایجاد نقشه و شخصیت‌ها) در هر صورت حالا زمانش است و مایکروسافت می‌تواند برای یک بازی Co-op محور روی آن حساب ویژه‌ای باز کند.

Jade Empire

قبل از اینکه BioWare به آن سطل پر از پول عظیم EA بپیوندد، Jade Empire را ساخت. یک بازی اکشن نقش‌آفرینی کوچکِ عجیب که در اساطیر فئودالی چین جریان دارد. Jade Empire که از هنرهای رزمی چینی الهام گرفته بود کاملا با عنواین سابق BioWare همانند Knights of the Old Republic و نقش آفرینی‌های مدرنی مثل Dragon Age و Mass Effect تفاوت داشت.

این بازی تمامی ویژگی‌های استاندارد بایوور از جمله نشاندهنده روحیه، روایت داستانی چند شاخه و … را داشت ولی شیوه مبارزه کردن باعث خاص شدن بازی Jade Empire بود. مبارزات مخلوط جالبی از اکشن نزدیک، حرکات آکروباتیک کونگ‌فو و انفجارهای پرقدرت انرژی بود که باعث حسادت گوکو و دوستان می‌شد. دنباله این بازی در Xbox One، با یک تم رنگی باطراوت و محیطی مبتکرانه فوق‌العاده مجلل می‌شود.

 

Crimson Sea

این بازی هیچ ربطی به Crimson Skies ندارد (و یا حتی Crimson Dragon) و به طور کلی این بازی خیلی کمتر از حق خود اعتبار کسب کرد. این اکشن نقش‌آفرینی که بخش‌های داستانی آن بر عرشه کشتی اتفاق می‌افتد، به دردسر‌های یک کارگاه مخفی می‌پردازد.

شما در Crimson Sea باید به دیده یک Mass Effect بَدوی به آن نگاه کنید؛ یعنی شوترِ علمی-تخیلی غیرخطی با عناصر نقش‌آفرینی که تمرکز ویژه‌ای بر اعمال شخصیت دارد. با توجه به اشتهای کنونی این زیر‌ژانر در بازار حال حاضر، می‌توان چشم‌اندازی پر سود برای توسعه دهندگان متصور شد و البته اکنون که بازی Scalebound از دایره عناوین انحصاری مایکروسافت خارج شده است، ساخت عنوانی مبتنی بر Crimson Sea می‌تواند جایگزینی شایسته باشد.

دوستان به پایان بخش اول از این مقاله رسیدیم. بزودی با قسمت دوم مقاله میزبان شما عزیزان خواهیم بود. در پایان دیدگاه شما در مورد بازی‌های ذکر شده چیست؟ شما با ایده کدام‌یک از این عناوین بیشتر حال کردید و دوست دارید باز‌آفرینی کدام‌یک را بر روی Xbox One و Xbox Scorpio ببینید؟

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *